Oppimisen valmiudet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BU35-3102
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 31.01.2020
Ajoitus
08.01.2020 - 24.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Soile Bergström
- Eveliina Korpela
- Tuija Strandén-Mahlamäki
- Kirsi Lautala
Ryhmät
-
SXH20K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee moninaisen fyysisen, sosiaalisen ja digitaalisen
opiskeluympäristönsä. Opiskelija tietää Metropolian Ammattikorkeakoulun keskeisimmät opiskeluun liittyvät ohjeet, säännöt ja opiskelukäytännöt. Opiskelija tuntee Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijapalvelut ja opintojen kannalta keskeiset tieto- ja tiedonhakujärjestelmät. Opiskelija tuntee opetussuunnitelman rakenteen niin, että osaa suunnitella opintojaan ja niiden edistymistä Oppijan polun tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää projektioppimisen periaatteet ja sen edellyttämät työskentely- ja opiskelutavat. Opiskelija ymmärtää ryhmässä oppimisen periaatteet ja ottaa vastuuta yhdessä opiskelemisesta.
Opiskelija tunnistaa aikaisemman osaamisensa suhteessa oman ammattikorkeakoulututkinnon
osaamisvaatimuksiin ja osaa sen perustella suunnitella opintojen toteutumista (AHOT). Opiskelija tunnistaa opiskeluun liittyviä vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan sekä osaa kehittää oppimis- ja opiskelutaitojaan. Opiskelija tuntee kansallisia ja kansainvälisiä työelämämahdollisuuksiaan ja tietää, miten hän voi kehittää kansainvälisyysosaamistaan.
Alakohtaiseen työelämätietoon liittyvät osaamistavoitteet määritellään tarkemmin toteutuksen kuvauksessa.
Sisältö
Yhteiset sisällöt:
•Fyysinen, sosiaalinen ja digitaalinen monimuotoinen opiskeluympäristö
•Ammattikorkeakouluopiskelun keskeisimmät opiskeluun liittyvät ohjeet ja säännöt
•Opiskelijapalvelut: opintotoimisto, opiskeluhyvinvointi, opinto-ohjaus, kansainvälisyyteen liittyvät palvelut, opiskelijakunta METKA, kirjasto ja tietopalvelut, tietohallintopalvelut
•Oppijan polku ja projektioppiminen
Tutkintokohtaiset sisällöt:
•Opetussuunnitelmat ja opintojen suunnittelu (AHOT, hops)
•Ryhmässä oppiminen
•Oppimis- ja opiskelutaidot
•Alakohtainen työelämätieto ja kansainvälisyysosaaminen
* Alakohtaisen työelämätiedon sisältö täsmennetään toteutuksen kuvauksessa”.
Aika ja paikka
-
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, ryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät, HOPS-keskustelu
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelu ja oppiminen -osuus / Lähiopetusajat ja alustavia teemoja/asioita (muutokset mahdollisia!)
Opettajat: Kirsi Lautala ja Tuija Strandén-Mahlamäki
8.1. klo 9.00-11.45
- tutkintovastaava Annakaisa Oksavan tervehdys
- orientaatio opintojaksolle ja opintoihin
9.1. klo 12.45 - 14.15
- OPS / HOPS, AHOT-periaatteet
- Varhaiskasvatuksen polku (opinnot): varhaiskasvatuksen yliopettaja Saila Nevanen
20.1. klo 12.45-16
- Tutkintosääntö ja opiskelijan oikeudet ja velvollisuudet; erityisjärjestelyt ja niiden hakeminen: opinto-ohjaaja Paula Lindqvist
- tutoropettajan rooli ja tutorointi, sovitaan HOPS-ajat
- tutorvastaavien tapaaminen
4.2. klo 12.45 - 14.00
- Harjoittelut (pääperiaatteet), tarkemmin 1. harjoittelu: 1. harjoittelua koordinoiva opettaja Soile Bergström
- muut asiat, tehtävänanto etäjaksolle
3.3. klo 10.15-11.45
- Vapaaehtoistoiminnan harjoittelu; harjoittelua koordinoiva opettaja Seija Mäenpää
- Aikuinen oppijana ja opiskelijana
28.4. klo 12.45-14.15 ns. tutortunti
- Syksyn opinnot yms.
Tietotekniikka ja viestintä, opettajat Soile Bergström ja Eveliina Korpela
Lähiopetusajat:
ke 8.1. klo 12.45 - 16.00 (puolet ryhmästä Eveliinalla, puolet Soilella): Opiskelutaidot, tekstilajit, opinnoissa tarvittavat tietotekniset taidot
to 9.1. klo 8.30 - 11.45 (puolet ryhmästä Eveliinalla, puolet Soilella): Vinkit kielenhuoltoon, tietotekniikka jatkuu. HUOM. Kirjaston info klo 10.15 - 10.45 koko ryhmälle tilassa 3007.
pe 10.1. klo 12.45 - 16.00 (EK, MPA4008) Lähteistä asiaa, lähdeluettelotehtävä -> kotitehtävänä opiskella viitetekniikkaa ja tutustua laajan kirjallisen työn ohjeisiin
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suomeksi
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Lisätiedot
Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.