Erityinen tuki varhaiskasvatuksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BO81-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2018 - 15.12.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.03.2019 - 26.05.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opintojakso
- SX00BO81
Tavoitteet
Opiskelija osaa kohdata yhteiskunnassa ja kasvatusyhteisöissä esiintyvää moninaisuutta. Hän ymmärtää arvostavan kohtaamisen merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa. Opiskelija osaa käyttää luontevasti vammaistyön ja erityiskasvatuksen peruskäsitteitä. Hän osaa soveltaa vammaistyön ja erityiskasvatuksen keskeistä lainsäädäntöä, sopimuksia ja palveluita. Opiskelija tuntee erityisen tuen menetelmiä ja käytäntöjä. Hän osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa.
Sisältö
Inkluusio. Erityisyyden kohtaaminen ja kokeminen. Varhaiskasvatuksen tukitoimien kolmiportainen malli. Vammaisuus, pitkäaikaissairaus sekä erityistuen tarpeet lapsuudessa ja perheessä. Vammaislainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Erityiskasvatuksen ja vammaistyön palvelujen järjestämistä ohjaavat periaatteet.
Työmuodot
aktivoiva luento
opetuskeskustelut
vertaisoppiminen
itsenäinen oppiminen
tentti
oppimistehtävä
Aika ja paikka
Opintojakso sijoittuu lukukauden toiselle periodille 18.3. - 26.5.2019.
Opetus tapahtuu pääsääntöisesti Myllypuron kampuksella.
Tarkempi aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
1. Lähiopetuksen materiaali tulee oj:n työtilaan
muu materiaali ilm. myöhemmin
2. Tenttikirjallisuus kohdassa tentti
3. Oppimistehtävän materiaali ilmoitetaan orientaatioluennolla
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
tentti
tenttimateriaali:
1) lähiopetuksen materiaali
2) Pihlaja, P. (2008). ´Behave yourself!´ Examining meanings assigned to children with socio-emotional difficulties. Disability & Society Vol.
23, No. 1, January 2008, 5–15
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09687590701725518
3) Alijoki, A., Suhonen, E., Nislin, M. ja Kontu, E. Pedagogiset toiminnat erityisryhmissä ja oppimisympäristön laatu.
http://jecer.org/fi/wp-content/uploads/2013/08/Alijoki-Suhonen-Nislin-Kontu-Sajaniemi-issue2-2.pdf
Sähköinen materiaali löytyy myös opintojakson OMAn työtilasta.
Kansainväliset yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sijoittuu lukukauden periodille 18.3. - 26.5.2019
(tarkemmat ajat lähiopetuksesta ilmoitetaan myöhemmin, kun opintojakson opettaja on selvillä)
Mahdollisista muutoksia ilmoitetaan OMA-tiedotteella.
5 x 27 t yht. 135 t
tenttiin valmistautuminen 35 t
lähiopetuskerrat n. 30 t
oppimistehtävän tekeminen 74 t
Lähiopetusajat:
Sisällön jaksotus
lähiopetusta 32 t (joista pakollinen läsnä olo orientaatiokerralla sekä oppimistehtävien esittelykerroilla)
tentti 4 t
itsenäistä työskentelyä 99 t
Lisätietoja opiskelijoille
Oj on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmien SXH18K1, SXH18K2 varhaiskasvatuspolun opiskelijoille.
Oj:n vastuuopettajana toimii Anna-Riitta Mäkitalo (anna-riitta.makitalo@metropolia.fi )
Mikäli sinulle tulee kysymyksiä tai epäselvyyksiä ota yhteys häneen.
Tietoa oj:n tarkemmista tiedoista ja materiaaleista tulee oj:n työtilaan ennen oj:n alkua.
Toisena opettajana: ilmoitetaan myöhemmin
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
arviointi asteikolla 0-5
arviointiin vaikuttaa tentti ja oppimistehtävä
Tarkemmat ohjeet ja arviointikriteerit käydään läpi oj:n alussa..
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.