Siirry suoraan sisältöön

Erityinen tuki varhaiskasvatuksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO81-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2018 - 15.12.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.03.2019 - 26.05.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Toteutukselle SX00BO81-3009 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija osaa kohdata yhteiskunnassa ja kasvatusyhteisöissä esiintyvää moninaisuutta. Hän ymmärtää arvostavan kohtaamisen merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa. Opiskelija osaa käyttää luontevasti vammaistyön ja erityiskasvatuksen peruskäsitteitä. Hän osaa soveltaa vammaistyön ja erityiskasvatuksen keskeistä lainsäädäntöä, sopimuksia ja palveluita. Opiskelija tuntee erityisen tuen menetelmiä ja käytäntöjä. Hän osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa.

Sisältö

Inkluusio. Erityisyyden kohtaaminen ja kokeminen. Varhaiskasvatuksen tukitoimien kolmiportainen malli. Vammaisuus, pitkäaikaissairaus sekä erityistuen tarpeet lapsuudessa ja perheessä. Vammaislainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Erityiskasvatuksen ja vammaistyön palvelujen järjestämistä ohjaavat periaatteet.

Työmuodot

aktivoiva luento
opetuskeskustelut
vertaisoppiminen
itsenäinen oppiminen
tentti
oppimistehtävä

Aika ja paikka

Opintojakso sijoittuu lukukauden toiselle periodille 18.3. - 26.5.2019.
Opetus tapahtuu pääsääntöisesti Myllypuron kampuksella.
Tarkempi aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Lähiopetuksen materiaali tulee oj:n työtilaan
muu materiaali ilm. myöhemmin
2. Tenttikirjallisuus kohdassa tentti
3. Oppimistehtävän materiaali ilmoitetaan orientaatioluennolla

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

tentti
tenttimateriaali:
1) lähiopetuksen materiaali
2) Pihlaja, P. (2008). ´Behave yourself!´ Examining meanings assigned to children with socio-emotional difficulties. Disability & Society Vol.
23, No. 1, January 2008, 5–15
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09687590701725518
3) Alijoki, A., Suhonen, E., Nislin, M. ja Kontu, E. Pedagogiset toiminnat erityisryhmissä ja oppimisympäristön laatu.
http://jecer.org/fi/wp-content/uploads/2013/08/Alijoki-Suhonen-Nislin-Kontu-Sajaniemi-issue2-2.pdf
Sähköinen materiaali löytyy myös opintojakson OMAn työtilasta.

Kansainväliset yhteydet

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sijoittuu lukukauden periodille 18.3. - 26.5.2019
(tarkemmat ajat lähiopetuksesta ilmoitetaan myöhemmin, kun opintojakson opettaja on selvillä)
Mahdollisista muutoksia ilmoitetaan OMA-tiedotteella.

5 x 27 t yht. 135 t
tenttiin valmistautuminen 35 t
lähiopetuskerrat n. 30 t
oppimistehtävän tekeminen 74 t
Lähiopetusajat:

Sisällön jaksotus

lähiopetusta 32 t (joista pakollinen läsnä olo orientaatiokerralla sekä oppimistehtävien esittelykerroilla)
tentti 4 t
itsenäistä työskentelyä 99 t

Lisätietoja opiskelijoille

Oj on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmien SXH18K1, SXH18K2 varhaiskasvatuspolun opiskelijoille.
Oj:n vastuuopettajana toimii Anna-Riitta Mäkitalo (anna-riitta.makitalo@metropolia.fi )
Mikäli sinulle tulee kysymyksiä tai epäselvyyksiä ota yhteys häneen.
Tietoa oj:n tarkemmista tiedoista ja materiaaleista tulee oj:n työtilaan ennen oj:n alkua.
Toisena opettajana: ilmoitetaan myöhemmin

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

arviointi asteikolla 0-5
arviointiin vaikuttaa tentti ja oppimistehtävä
Tarkemmat ohjeet ja arviointikriteerit käydään läpi oj:n alussa..

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Siirry alkuun