Lapsen kasvu ja kehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BO80-3015
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ajoitus
01.01.2020 - 15.03.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Satu Hakanen
- Saila Nevanen
- hyvinvointi sosiaaliala
Ryhmät
-
SXH19S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ihmisen kasvun ja kehityksen vaiheet (varhaislapsuuden, lapsuuden, nuoruuden, aikuisuuden ja vanhuuden) ja osaa eritellä niihin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelijalla on perustiedot lapsen kehitysvaiheista ja lapsen kehityksen etenemisestä.
Sisältö
Keskeisiä kehitysteorioita, joka liittyvät lapsen varhaiskehitykseen. Ihmisen fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys ja kasvu lapsuudessa.
Aika ja paikka
-
Oppimateriaalit
Kirjasta Nurmi,J.-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. ja Ruoppila, I. Ihmisen psykologinen kehitys -> ennen vuotta 2014 ilmestyneistä painoksista sivut 10-123 (sisällöllisesti varhaislapsuus ja keskilapsuus). Uusimmasta vuonna 2014 ilmestyneestä painoksesta s.14-112 JA 115-129. JA 139-141.
Santrock, John W.(2009). Child development. McGraw Hill. Sections 2 and 4, pages 51-178 and 303-412.
Lisäksi luentomateriaalit.
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento, ryhmätyö, vierailukäynti, havainnointitehtävä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailukäynti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
31.01.2020 08.30 - 11.45 MPA4011 TENTTI
HUOM! Opintojakson luennot ajoittuvat lyhyelle ajalle, joten tenttiin valmistautuminen on aloitettava ennen opintojakson alkua.
Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla satu.hakanen@metropolia.fi
Kansainvälisyys
Ei
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 h/ opintopiste = 135h
Sisällön jaksotus
ks. Lisätietoa
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetus pidetään yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys -opintojakson kanssa.
Opintojakson luennot ajoittuvat lyhyelle ajalle, joten tenttiin valmistautuminen on aloitettava ennen opintojakson alkua.
Opintojaksoon kuuluu oppimistehtävän tekeminen. Ohjeistus tehtävään löytyy Omasta opintojakson tehtävistä ja sen voi aloittaa tekemään ennen lähiopetuksen alkua.
Monimuoto-opiskelijat voivat osallistua luennoille omien mahdollisuuksien mukaan muulloinkin kuin monimuodon lähiopetuspäivinä.
08.01.2020 12.45 - 16.00 MPA4015 Opintojakson orientaatio, pakollinen (Kiintymyssuhteet) SN
09.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5019 (Kognitiivinen kehitys) MR
10.01.2020 08.30 - 11.45 MPA4009 (Aivojen toiminta) SH
14.01.2020 12.45 - 16.00 MPC3001 (Fyysinen kehitys, sukupuolinen kehittyminen)MR
15.01.2020 08.30 - 11.45 Itsenäistä työskentelyä
16.01.2020 12.45 - 16.00 MPC3001 (Aikuisuus) EH
17.01.2020 08.30 - 11.45 Itsenäistä työskentelyä
20.01.2020 12.45 - 16.00 MPA6009 (Sosiaalinen ja kielellinen kehitys) MR
23.01.2020 08.30 - 11.45 MPA6009 (Havainnoinnin esittely)
23.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5019 (Vanhuus) EH
31.01.2020 08.30 - 11.45 MPA4011 Tentti
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti + oppimistehtävä = 100%
Hylätty (0)
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.