Siirry suoraan sisältöön

Vahvistaminen, eettisyys ja työn haasteet (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO25-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 15.05.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 20.10.2019

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jyrki Konkka
  • Elina Savolainen
  • Eveliina Korpela

Ryhmät

  • SXH18S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tuntee vahvistamisen ja vaikuttamisen teoreettiset perusteet. Hän osaa käyttää kulttuurisensitiivisesti yksilöiden ja yhteisöjen osallisuutta vahvistavia sosiaalipedagogisia keinoja asiakastyössä. Opiskelija osaa käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja luoda kansalaisuutta tukevaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hän osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja hänellä on valmiuksia osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Opiskelija tiedostaa oman arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä. Hän tunnistaa vallankäytön ja eettisten arvoristiriitojen merkityksen omassa työssään sosiaalialalla.
Opiskelija ymmärtää ammatti- ja työetiikan merkityksen sosiaalialan työssä ja sitoutuu sosiaalialan työn ammattieettisiin periaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti. Hän osaa reflektoida ammattieettisiä haasteita omien arvojensa pohjalta ja toimintansa kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää tunteiden merkityksen ammattityössä ja osaa käsitellä reflektiivisesti omia tunteitaan. Hän on sisäistänyt ammatillisuuden merkityksen vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa ennakoida ja toimia myös uhkaavissa asiakastilanteissa.

Sisältö

Vahvistamisen teoriat. Valta ja vallan käyttö. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen eri kanavat. Kansalaisvaikuttaminen. Moniarvoistuvan yhteiskunnan haasteet sosiaalipedagogisessa työssä. Yksilön ja yhteisön välinen jännite. Mediakasvatus, mediataidot ja sosiaalinen media. Asiakasta vahvistavan työotteen kieli.
Sosiaalialan ammattietiikka. Työetiikka. Kansainväliset ja kansalliset sopimukset ja ohjeet. Eettisyys asiakastyön raportoinnissa. Oman toiminnan ja valintojen reflektointi eettisestä näkökulmasta. Tunteiden merkitys ja käsittely eettisesti haastavissa tilanteissa. Itsemääräämisoikeuden rajoittaminen. Vuorovaikutus uhkaavissa asiakastilanteissa. Uhkaavien tilanteiden ennakointi ja omien toimintatapojen tutkiminen. Aggressiivinen asiakastilanne. Vastuullisuus omasta työhyvinvoinnista huolehtimisessa. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.

Aika ja paikka

Lähiopetus (JK=Jyrki Konkka, EK=Eveliina Korpela, ES=Elina Savolainen
ti 20.8.2019 8.30 - 11.45 aloitus, tila 5019
ti 20.8.2019 12.45 - 16.00 tila 5019 ES
ke 21.8. 12.45 - 16.00 tila 4010 JK
to 22.8. 8.30 - 11.45 tila 5018 ES
to 22.8. 12.45 - 16.00 tila 5019 JK
pe 23.8. 12.45 - 16.00 tila 4009 EK
ma 26.8. 8.30 - 11.45 tila 6020 EK
ti 27.8. 8.30 - 11.45 tila 5019 EK
ke 28.8. 12.45 - 16.00 tila 4009 JK
ti 10.9 8.30-11.45 tila 4015 ES (AMMATILLINEN KASVU)
Tentti
to 5.9. klo 9 - 11 Tentti on Moodlessa, varmista, että sinulla on käytössäsi tietokone ja verkkoyhteys
Projektinohjausta (alustava aikataulu, muokkautuu elokuussa):
Ti 27.8. 12.45 - 16.00 tila 4009 ES
To 29.8. 12.45 - 16.00 tila 4009 ES
Loput ohjausajat (JK) tarkentuvat myöhemmin
Projektiseminaari
ti 8.10.2019 klo 8.30 - 11.45 tilassa 4009
ke 9.10.2019 klo 8.30 - 11.45 tilassa 5018
Lopullisen projektiraportin palautus pe 11.10. klo 16 mennessä Moodleen.

Oppimateriaalit

TENTTIKIRJALLISUUS
VAHVISTAMINEN
Luttrell, C. , Quiroz, S., Scrutton, C. & Bird, K. 2009. Understanding and Operationalising Empowerment. ODI Working Paper 308.
Linkki julkaisuun: https://www.odi.org/sites/odi.org.uk/files/odi-assets/publications-opinion-files/5500.pdf
Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin Hokkasen väitöskirjan verkkojulkaisun kautta: [http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/4B1BF8B291E03F39C2257D0200441181/$FILE/Hokkanen_vkirja.pdf] VERKKOJULKAISUN SIVUT 105-127.
Jouttimäki, P. 2011. Voimavaraistavaa sosiaalityötä ryhmässä. Teoksessa Jouttimäki, Päivi - Kangas, Saija - Saurama, Erja. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä- hankkeen loppuraportti. Helsinki: Soccan työpapereita 2011:1. 93 – 143.
Linkki artikkeliin: http://www.aikuissosiaalityo.fi/files/2694/ote_raportista_Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo.pdf VERKKOJULKAISUN SIVUT 93 – 143.
DalMaso, R. & Kuosmanen, V. 2008. Subjektiuden ja emansipaation edistäminen on 2000-luvun sosionomin sosiaalipedagogisen ammatin ja työn ydintä. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A: Raportteja ja tutkimuksia 2/2008, 35–48.
Linkki artikkeliin: http://www3.tokem.fi/kirjasto/tiedostot/Viinamaki_A_2_2008.pdf VERKKOJULKAISUN SIVUT 35–48.
MEDIAKASVATUS-osion tenttikirjallisuus
Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).
Kupiainen, Reijo & Sintonen, Sara 2009. Medialukutaidot, osallisuus, mediakasvatus. Helsinki: Palmenia. (HUOM. Kupiaisen ja Sintosen kirjaa on Metropolian kirjastossa 10 kpl, lisäksi meillä on 5 kpl e-kirjoja, ja Diakin kirjastossa 20 kpl. Kirjaa on saatavana myös Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungin kirjastoissa. Hankithan kirjan itsellesi ajoissa!)
EETTISYYS SOSIAALIALAN TYÖSSÄ
Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSR
Stanford Encyclopedia of Philosophy: Value Theory
Stanford Encyclopedia of Philosophy: Consequentialism
Stanford Encyclopedia of Philosophy: Deontological Ethics
Stanford Encyclopedia of Philosophy: Virtue Ethics
Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2013

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Projektityö: tehdään ryhmässä (5 - 7 hlöä) jostakin vahvistavasta toiminnasta
- 6 op
- 20 - 25 sivua
- jokaisella ryhmällä on opponoijat
Tentti Moodlessa 5.9.2019 klo 9 - 11, tehdään yksin
- 4 op
- tenttiä varten tarvitset tietokoneen ja nettiyhteyden
- tenttimateriaali saa olla mukana tentissä
- max 3000 merkkiä (sis. välilyönnit) per vastaus (kolmeen kysymykseen vastattava esseemuotoisesti)
RÄSTITENTTI
pe 4.10. klo 9.00 - 11.00 Moodlessa, huolehdi, että sinulla on toimiva verkkoyhteys ja tietokone.
HUOM. Ilmoittaudu rästitenttiin sähköpostilla Jyrki Konkalle 27.9. mennessä!

Lisätietoja opiskelijoille

Kyseessä on alustava ohjelma, muutoksia voi tapahtua.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti 40%, 0-5
Projekti 60%, 0-5
Ks. myös arviointikehikko.
Lisäksi hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan kurssitehtävien tekeminen ajoissa (tarkemmat aikataulut kurssin alussa) sekä tentin kaikista osa-alueista läpipääseminen (vahvistaminen, eettisyys, mediakasvatus).