Siirry suoraan sisältöön

Elämänkulun tukeminen sosiaalipedagogisessa työssä ja 1. harjoittelu (15 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO23-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2018 - 15.05.2018

Ajoitus

22.10.2018 - 31.12.2018

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi

Toimipiste

Sofianlehdonkatu 5 b

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Anna-Riitta Mäkitalo
  • Soile Bergström
  • Katriina Rantala-Nenonen
  • Seija Mäenpää
  • Eveliina Korpela
  • Anu Pekkarinen
  • Anita Ahlstrand
  • Lauri Narinen
  • Päivi Eskola
  • Päivi Eskelinen-Roos

Ryhmät

  • SXH18K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija osaa jäsentää erilaisia kulttuureita, elämäntapoja ja elämänkulkuja sekä arvioida niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä. Opiskelija osaa arvioida omia asenteitaan ja edistää yhdenvertaisuutta toimiessaan moninaisessa sosiaalialan työssä. Opiskelija ymmärtää elämänkulun tukemisessa käytettävien erilaisten pedagogisten menetelmien merkityksen ja osaa käyttää niitä sosiaalipedagogisessa työssä. Hän osaa muodostaa toiminnalle ikävaiheen, elämäntavan ja elämäntilanteen huomioivia tavoitteita. Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Hän osaa kohdata ihmisiä ja toimia luontevasti monikulttuurisissa tai erilaisissa kulttuurisissa ympäristöissä. Opiskelija pystyy hankkimaan ammattialallaan tarvittavaa tietoa eri lähteistä sekä käsittelemään ja välittämään sitä kirjallisesti ja suullisesti. Opiskelijalla on realistinen käsitys englannin kielen kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2.
Opiskelija osaa toimia sosiaalipedagogisen orientaation mukaisesti. Hän osaa tukea yksilöiden ja yhteisöjen toimintaa arjessa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa toimia työelämän vuorovaikutustilanteissa: Hän ottaa huomioon omassa toiminnassaan organisaation viestintäkulttuurin ja -tavat ja osaa ennakoida erilaisissa tilanteissa tarvittavia vuorovaikutustaitoja. Lisäksi hän tunnistaa kulttuurien väliseen viestintään liittyviä erityispiirteitä ja osaa ottaa ne huomioon viestinnässään. Opiskelija toimii tavoitteellisesti ja osaa raportoida ja arvioida toimintaansa. Hän osaa ylläpitää omaa hyvinvointiansa. Opiskelija osaa toimia hätäensiapua vaativissa tilanteissa.

Sisältö

Erilaiset kulttuurit, elämäntavat ja elämänkulut, kulttuuriset ristiriidat. Vuorovaikutuksen haasteet, selkokielinen kommunikaatio. Yhdenvertaisuuden edistäminen, yhdenvertaisuuslaki ja kotouttamislaki.
Eri asiakasryhmille soveltuvia pedagogisia menetelmiä: liikuntakasvatus, kuvataidekasvatus, musiikkikasvatus sekä sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus. Menetelmien perusteet ja yhteydet sosiaalipedagogiseen työhön. Englanninkieliset ammattialan keskeiset käsitteet, termit ja vuorovaikutustilanteet sosionomin työssä. Opiskelu, työympäristö ja työtehtävät englannin kielellä. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.
Harjoittelu (5 op) sosiaalipedagogisen työn toimintaympäristössä pääkaupunkiseudulla, missä opiskelija soveltaa elämänkulun tukemisen keinoja. Sisältää hätäensiavun.

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali:
- Erola, Jani & Räsänen, Pekka (toim.) 2014. Johdatus sosiologian perusteisiin.
Ensiavun opiskelumateriaali:
www.punainenristi.fi/opi ensiapua
www.kaypahoito.fi / elvytys /soveltuvin osin:
Keskeinen sanoma
Määritelmiä ja lyhenteitä
Peruselvytys (PPE-D)
Defibrillaatio
Varhaisen defibrillaation käytännön järjestelyt muualla kuin hoitolaitoksissa
Elvytyksen erityistilanteita
Aikuisen ja lapsen elvytyskaaviot maallikoille
Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi / elvytys
Ensiapuvalmius työpaikoilla. Työsuojeluhallinto. Työsuojeluoppaita ja ohjeita 33. Tampere 2010.
Korte, Henna ja Myllyrinne, Kristiina 2017 Ensiapu
Otavan Kirjapaino OY, Keuruu 2017. ISBN 978-951-658-188-3. 1. painos 2017
Kustantaja ja Copyright 2017 Suomen Punainen Risti (soveltuvin osin)

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opetuskeskustelut
Vertaisoppiminen
Kirjallisuus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso sisältää 1. harjoittelun (5 op) ajalla 19.11.-14.12.2018.
Opintojakson ahothakemus tehdään 30.4. mennessä Katriina Rantala-Nenoselle. Ennen hakemuksen tekemistä sovi tapaamis- tai soittoajasta opettajan kanssa.
Opiskelijana sinulla on mahdollisuus esittää toive, missä työelämän alueilla haluaisit 1. harjoittelun suorittaa (esim. päiväkoti, leikkipuisto, vanhustyö, kehitysvammaisten työtoiminta ja ryhmäkodit, koulu...). Kerro myös aikaisempi työkokemuksesi ja koulutuksesi. Harjoittelupaikat ovat pääosin eri puolella Helsinkiä. Joitakin paikkoja saattaa olla myös Espoossa ja Vantaalla. Voit esittää toiveesi myös harjoittelupaikkasi sijainnista. Harjoittelun työaika voi painottua aamuun, päivään tai iltaan. Pyrimme ottamaan toiveet huomioon mahdollisuuksien mukaan.
Harjoittelupaikkatoiveita on mahdollista esittää harjoittelupaikkatoivelomakkeella: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdbE6Q7tg3J0ixMIbowX3ktiIze8UZVwjjpkfhTxeAkLzFlzQ/viewform?usp=sf_link
(Kopioi linkki selaimeen).
Esitä harjoittelupaikkatoiveesi 31.8. mennessä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 15.11. klo 9:00 - 11:30 S201
Uusintakokeet:
Ensimmäinen 20.12. klo 9:00 - 11:30 S201
Toinen ilmoitetaan myöhemmin

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Workshoppeihin ja hätäensiavun opetukseen (vaihtoehtoiset ryhmät a,b,c,d) ilmoittaudutaan opintojakson alussa. Tarkemmat ohjeet kerrotaan opintojakson aloituskerralla.

Sisällön jaksotus

Kulttuuri, elämäntapa ja elämänkulku
Elämänkulun tukeminen eri keinoin
Englannin kieli elämänkulun tukemisessa ja sosiaalipedagogisessa työssä
Hätäensiapu

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti sosiaalialan tutkinto-ohjelman aloitusryhmälle SXH18K2..
Opintojakson vastuuopettaja on Lauri Narinen. Mahdollisissa kysymyksissä käänny vastuuopettajan puoleen.
Opetus tapahtuu Sofianlehdonkadun ja Vanhan viertotien toimipisteissä (Vanha viertotie 23).
Aikataulussa mainitaan erikseen, kun opetus järjestetään Vanhalla Viertotiellä. Muutoin opetus järjestetään Sofianlehdonkadulla.
Opettajat: Lauri Narinen, Seija Mäenpää, Eveliina Korpela, Anita Ahlstrand, sekä Kaikkonen/Resonaari
Ensiavun opettaja: Päivi Eskola
Hätäensiavun 4 t opiskelu:
Ensiapuopiskelun voi hyväksilukea, mikäli opiskelijalla on voimassa oleva Punaisen Ristin ensiapukortti (joko EA1-kortti tai HEA 8h -kortti) tai muu todistus vastaavan kurssin suorittamisesta viimeisen kolmen vuoden aikana.
Ensiavun laboraatiotunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin ja sisäkenkiin.
Ensiavun tunneille valmistaudutaan lukemalla etukäteen Käypä hoito/ Elvytys soveltuvin osin ja Työsuojeluhallinnon julkaisu: Ensiapuvalmius työpaikoilla.
Hyväksytty Elytyksen verkkokurssitodistus näytetään opettajalle mobiiliversiona tai tulosteena laboraatiotuntien aikana. Hätäensiavun tunneille 100% osallistumisvelvoite. Opiskelijalla on mahdollisuus saada SPR:n Hätäensiapukortti (11 e). Todistus voimassa 3 v.
Orientaatio To 25.10 klo 8:15 - 11:45, S107 LÄSNÄOLO PAKOLLINEN
KURSSIN TARKKA AIKATAULU TULEE TOTEUTUKSEN TYÖTILAAN ENNEN ALOITUSTA
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä 30.4. mennessä. Ennen Ahot-hakemuksen tekemistä ota yhteyttä Ahot-vastuuopettaja Katriina Rantala-Nenoseen.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa opetuksessa ja projektityöskentelyssä.
Arviointimenetelmät:
Oppimistehtävien tuotoksen arviointi
Tentti
Hätäensiapu arviointi: Hyväksytty / hylätty.

Esitietovaatimukset

Edeltävät opinnot: Johdanto sosiaalipedagogiikkaan.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää 3 op englannin kielen opintoja ja 5 op laajuisen 1. harjoittelun.