Terveyden edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BN78-3040
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 15.05.2019
Ajoitus
21.10.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Mannerheimintie 172
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Teija Rautiola
- Merja Lahdenperä
Vastuuopettaja
Teija Rautiola
Ryhmät
-
SXP19K2Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa soveltaa ravitsemushoitoa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä ja osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
Sisältö
Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet, eettiset ja filosofiset periaatteet
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemushoito, ravitsemustilan arviointi ja sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa
Kansalliset ja kansainväliset kansanterveysohjelmat ja suositukset
Terveyserojen kaventaminen
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Voimavaralähtöinen terveyskeskustelu ja varhainen puuttuminen
Elintapamuutoksen tukeminen, muutosvaihemalli
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Ryhmän ja yhteisön terveyden edistäminen
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Oppimateriaalit
Savola E & Koskinen-Ollonqvist P.2005.Terveyden edistäminen esimerkein.Käsitteitä ja selityksiä.
TEAviisari -tietoa väestön terveyden edistämisestä. www.thl.fi/TEAviisari
www.palveluvaaka.fi
Terveys 2015 -kansanterveysohjelma. http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=42733&name=DLFE-6215.pdf
Cynthia A Stegeman & Judy Ratliff Davis. The dental Hygienist's Guide to Nutritional Care. Third edition.Saunders.
Päivittyvät Moodle -materiaalit
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento kontakti / AC
Tehtäväohjattu opetus
Verkko-opetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Testit
Verkkotehtävät
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harkinnan varainen AHOT
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135t
2,5 op opiskelu virtuaaliympäristössä
2 op itsenäinen-/tiimiopiskelu
0,5 osallistuminen luennoille
Sisällön jaksotus
1.Elintavat ja oma terveyden kartoitus
2.Health Promotion & Health Literacy - Terveyden edistäminen ja terveyden lukutaito
3.Suomalaisten terveys
4.Elintapojen/ terveystottumusten puheeksi ottaminen ja elintapamuutoksessa, tukeminen
5. Terveyden edistämisen teoriat ja mallit
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen lähiopetukseen / AC toteutukseen
Itsenäinen/tiimiopiskelu verkossa
Oma ruokapäiväkirja ja sen raportointi
Oppimistehtävät
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut kirjallista tehtävää.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävässä tehtävässä teoriavalinta on suppeasti perusteltu, mutta opiskelija osoittaa ymmärtävänsä valitsemansa teorian keskeisen sisällön ja soveltuvuusalueen suuhygienistin työhön. Opiskelija ei ole noudattanut Metropolian kirjallisen työn ohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvässä tehtävässä opiskelija on kuvannut valitsemansa teorian/mallin monipuolisesti ja osoittaa näin hallitsevansa hyvin teorian keskeiset käsitteet. Hän osaa soveltaa sitä suuhygienistin työhön. Opiskelija osoittaa perehtyneensä valitsemansa teorian lähdekirjallisuuteen ja on noudattanut hyvin Metropolian kirjallisen työn ohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävässä tehtävässä opiskelija on kuvannut valitsemansa teorian/mallin mielenkiitoisesti ja yhdistänyt käsitteitä luovasti uutta näkökulmaa tuoden. Näin hän osoittaa paitsi hallitsevansa hyvin teorian keskeiset käsitteet, myös perehtyneensä monipuolisesti valitsemansa teorian lähdeaineistoon. Hän on tuonut teorian avulla uutta näkökulmaa suuhygienistin työhön. Lisäksi hän on noudattanut hyvin Metropolian kirjallisen työn ohjeita.