Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BN74-3110

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 28.08.2019

Ajoitus

12.08.2019 - 20.10.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 200

Koulutus

  • Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
  • Ensihoidon tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
  • Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
  • Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
  • Kätilötyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Hannu Puhakka
  • Katja Hämäläinen
  • Päivi Leskinen
  • Marja Hult

Vastuuopettaja

Hannu Puhakka

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee tutkimusprosessin kulun ja tutkimukseen perustuvan kehittämistyön periaatteet
- tuntee kehittämistyössä sovellettavia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä sekä työtapoja
- ymmärtää kehittämistyössä käytettävien menetelmien ja työtapojen perustelut
- osaa kriittisesti arvioida eri menetelmillä tehtyjä suomen- ja englanninkielisiä tutkimuksia
- ymmärtää tiivistetyn tutkimustiedon merkityksen yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- osaa toimia tutkimus- ja kehitystyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa viestiä englanniksi oman alansa työtehtävissä eri toiminta- ja kehittämisympäristöissä.

Sisältö

Tutkimusprosessi ja tutkimukseen perustuva kehittämistyö
Tutkimustiedon haku ja kriittinen lukeminen
Laadulliset ja määrälliset tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen tutkimus- ja kehitystyössä
Kehittämistyön toiminnalliset työtavat
Tiivistetty tutkimustieto (esim. suositukset) ja sen käyttö näyttöön perustuvassa toiminnassa
Tutkimus- ja kehitystyön eettiset periaatteet
Keskeinen oman alan englanninkielinen käsitteistö ja terminologia

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus:
• Vehviläinen-Julkunen, K. – Kankkunen, P. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: SanomaPro.
• Ojasalo, K. – Moilanen, T. – Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Helsinki: WSOYpro. (Luvut 2 ja 3.).
• Englannin kielen tenttimateriaali: Moodlessa oleva materiaali.
Suositeltavaa kirjallisuutta:
• Heikkilä, T. 2001(tai uudempi). Tilastollinen tutkimus. Edita. Sivut 13–89, 149–196.
• Tuomi, J. – Sarajärvi, A. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Sivut 65–164.
• Paunonen, M. – Vehviläinen-Julkunen, K. 2006. Hoitotieteen tutkimusmetodiikka. WSOY, Juva. (Soveltuvin osin.)
• May, E. 2007. Tiedettä englanniksi. Akateemisen kirjoittamisen käsikirja. Jyväskylän yliopisto.

Opetusmenetelmät

Opiskelijan tulee osallistua ensimmäiselle kontaktikerralle, koska silloin käydään läpi mm. opintojakson tavoitteet, sisältö, suoritustavat, tentti ja uusintatentit sekä arviointiperusteet.
Aktivoiva luento
Kirjatentti
Työpajat
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tutkintokohtainen työpajatehtävä tulee palauttaa viimeistään 10.10.2019 Tehtävät-kansioon. Tämän jälkeen kansio sulkeutuu.
Varsinainen tentti tentti pidetään 23.10.2019 klo 16.30-18.00. Mahdollinen lisäaika, joka on etukäteen myönnetty opiskelijalle, on klo 17.45-18.00.
Uusintatentit voi suorittaa vain seuraavissa uusintatenteissä: SU201911 (2.12.2019) ja SU202002 (25.2.2020). Uusintatentissä suoritetaan koko tenttialue.
Tenttiin osallistuja todistaa henkilöllisyytensä opettajalle virallisella henkilöllisyystodistuksella samalla kun hän palauttaa vastauspaperinsa.
TENTTIOHJE: Tutkimus- ja kehittämistyön menetelmät
- Istumapaikalle ei saa viedä muuta kuin henkilöllisyystodistuksen ja kirjoitusvälineet. Laukut ja penaalit, ulkovaatteet ja matkapuhelimet on jätettävä luokan seinustalle tai etuosaan. Matkapuhelimet on suljettava.
- Tenttiin osallistujat eivät saa keskustella keskenään tenttitilaan saapumisen jälkeen. Tenttiin vastaamisen voi aloittaa, kun valvoja antaa luvan.
- Tentistä voi myöhästyä enintään 30 minuuttia. Myöhästyminen on pois tenttiajasta. Tentistä voi poistua aikaisintaan 30 minuutin kuluttua sen alkamisesta.
- Kaikki vastauspaperit on palautettava valvojalle tentin lopussa. Varsinaiset vastauspaperit on merkittävä ja eroteltava mahdollisista suttupapereista.
- Tentin palauttamisen yhteydessä on esitettävä todistus henkilöllisyydestä opiskelijakortilla tai muulla kuvallisella henkilöllisyystodistuksella. Tässä yhteydessä opiskelija kuittaa allekirjoituksellaan osallistujaluetteloon tenttiin osallistumisensa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten tutkimusmenetelmien sekä kehitystyön menetelmien valinnainen suoritustapa:
1. Lähiopetuksen korvaava kirjallisuus: Tenttikirjallisuuden suorittaminen
ja
2. Oppimistehtäviä korvaava kirjallisuus:
Elomaa, Leena – Mikkola, Hannele 2010. Näytön jäljillä. Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammatikorkeakoulun oppimateriaaleja 12. Viides uudistettu painos. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf
Ammatillinen englanti: -

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op menetelmäopintoja (81 h)
2 op englanti (54 h)

Sisällön jaksotus

Tutkintokohtaiset oppimistehtävät integroidaan substanssiopintoihin.
Tutkintokohtaiset työpajatehtävä tulee palauttaa Oman Tehtävät-työtilaan viimeistään 10.10.2019. Tämän jälkeen työtila sulkeutuu. Myöhästyneitä tehtäviä otetaan vastaan, kun opintojakso toteutuu seuraavan kerran

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajat:
• Yliopettaja Hannu Puhakka: Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät
• Lehtori Marja Hult: Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät ja kehittämistyön menetelmät
- Yliopettaja Hannu Puhakka ja lehtori Marja Hult: Oppimistehtävät
• Lehtori Päivi Leskinen: Määrällisten menetelmien työpaja
• Lehtori Katja Hämäläinen: Englanti
Opinnot toteutetaan seuraavalla tavalla: 5 op
- 2, 5 op tutkimus- ja kehitystyön menetelmät
- 1,5 op englanti, menetelmiin sidottu englanti
- 0,5 op määrällisen tutkimuksen työpaja **
- Englanti 0,5 op
**Määrällisten menetelmien työpaja:
• ymmärtää tutkimuskysymysten, esim. kyselylomakkeen kysymysten ja havaintomatriisin muuttujien yhteyden,
• osaa luoda havaintomatriisin SPSS-ohjelmalla (ei avoimella)
• ymmärtää tutkimuskysymysten ja tilastollisten analyysimenetelmien yhteyden
• osaa kuvailla havaintoaineistoa ja muuttujien välisiä yhteyksiä taulukoiden tunnuslukujen, kuvioiden ja taulukoiden avulla
• osaa siirtää taulukot ja kuvat tekstinkäsittelyohjelmaan
• hallitsee tulosten tulkinnan ja kvantitatiivisen raportoinnin perusperiaatteita
• tuntee määrällisen tutkimuksen luotettavuuden ja eettisyyden arvioinnin perusteet
Muut esitietovaatimukset
• Oppimisen ja opiskelun valmiudet 5 op ja Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla 5 op suoritettu hyväksytysti
• Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät -opintojakso tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen siirtymistä Opinnäytetyön suunnitteluun.
T&K-menetelmien arvosana on valintaperuste opinnäytetyöhankkeeseen valikoitumiselle.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa sovelletaan yhteistä arviointikehikkoa. Arvioinnissa painottuvat erityisesti tietoperusta, eettisyys ja yhteistyö.
Opintojakson numeraalinen arvosana (5-1) määräytyy tentin painotetun keskiarvon mukaisesti (tutkimus- ja kehitystyön menetelmät 3 op ja englanti 2 op). Tämän lisäksi opiskelijan tulee suorittaa hyväksytysti tutkintokohtainen työpaja ja määrällisten menetelmien työpaja sekä niihin liittyvät oppimistehtävät (hyväksytty/hylätty). Englanti: tehtävien ja tentin suorittaminen sekä pakollinen osallistuminen oppitunneille.
Uusintatentissä suoritetaan koko tenttialue.
Osaamistavoitteiden saavuttamiseksi läsnäoloa edellytetään tutkintokohtaisissa työpajoissa.
Opintojaksoon liittyvien tehtävien suorittaminen annettuun palautuspäivään mennessä. Myöhästyneet tehtävät otetaan vastaan opintojakson seuraavan toteutuksen aikana.
Uusintatentissä suoritetaan koko tenttialue.
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmien (menelmäosuus) tentin arviointi:
Tentin kokonaispistemäärän (%) muuntaminen tentin arvosanaksi (5-0):
100-90 % -> 5
80-89 % ->4
70-79 % -> 3
60-69 % -> 2
50-59 % -> 1
< 50 % -> 0.

Lisätiedot

Arvioinnissa sovelletaan yhteistä arviointikehikkoa. Opintojakson arvioinnissa painottuvat erityisesti osaamisalueet Tietoperusta ja Eettisyys ja yhteistyö.