Ohjattu kliininen harjoittelu 6 (5 op)
Toteutuksen tunnus: SC00BI78-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2018 - 15.05.2018
Ajoitus
22.08.2018 - 31.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2016-2018) Liikkuminen ja toimintakyky
Toimipiste
Vanha viertotie 23
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 24
Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kevin Collet
- Lassi Karhunen
- Hannaleena Risku-Kauppila
- Kaisa Hartikainen
- Eeva Tawast
- Sandra Rinne
- Mirka Peththahandi
Vastuuopettaja
Mirka Peththahandi
Ryhmät
-
SXF15S1Osteopatian tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija perehtyy potilaan haastatteluun, tutkimiseen ja potilastapausten erotusdiagnostiikkaan. Opiskelija perehtyy erilaisiin osteopaattisiin manuaalisiin käsittelytapoihin ja osoittaa kykyä turvalliseen ja tehokkaaseen osteopaattiseen hoitoon. Opiskelija osaa käyttää osteopaattisia periaatteita työskentelyssään. Opiskelija osaa priorisoida eri hoitotekniikoita ja ottaa huomioon aikarajoituksen. Opiskelija observoi opiskelijakollegoidensa potilastyöskentelyä pienryhmissä ja arvostaa tiedon jakamista. Opiskelija kykenee ottamaan vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta. Opiskelija osallistuu potilaan osteopaattiseen diagnostiikkaan yhdessä ohjaavan opettajan ja opiskelijakollegoidensa kanssa. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan. Opiskelija osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osoittaa työskentelyssään lisääntynyttä laajemman tiedon ja taidon integraatiota. Opiskelija osaa laatia kirjallisen saatteen potilaan jatkotoimenpiteitä varten.
Kliininen psykologia 1 op
Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää nykykäsityksen mielenterveydestä ja psyykkisestä toimintakyvystä ja ymmärtää psyykkisten voimavarojen merkityksen ihmisen sopeutumiselle sekä hyvinvoinnille. Opiskelija tunnistaa asiakkaan traumaattisen kriisin sekä psyykkisen oireilun tunnusmerkkejä, osaa sovittaa tukitoimia asiakkaan tarpeisiin traumaattisissa tilanteissa ja ohjata asiakasta tarvittaessa eteenpäin mielenterveyspalveluihin. Opiskelijalla on perusvalmiuksia psyykkisesti ja psykosomaattisesti oireilevan asiakkaan hyvään kohtaamiseen.
Sisältö
Haastattelu, observointi ja tutkimisrutiinit. Erotusdiagnostiset testit. Osteopaattinen diagnoosi ja hoito. Kirjallinen saate jatkotutkimuksiin. Terapeuttisten harjoitteiden ohjaus.
Kliininen psykologia 1 op
Mielenterveys, traumaattiset kriisit ja psyykkiset voimavarat. Psyykkisesti oireileva asiakas: yleisimpien mielenterveyden häiriöiden tunnistaminen, ennaltaehkäisevä mielenterveystyö ja hoitoonohjaus. Psykosomatiikka: ruumiin ja mielen yhteys, somaattisen ja psyykkisen kivun erotusdiagnostiikka sekä somatoformiset oireet.
Oppimateriaalit
Opiskelija hyödyntää opetussuunnitelmassa toteutettujen aiempien kurssien opintoja: mm. anatomian, fysiologian, toiminninnallisen anatomian, patofysiologian ym.
Kliinisen psykologian kirjallisuus tarkentuu viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ks. Oma-työtila.
Opetusmenetelmät
ohjattu kliininen harjoittelu
asiakaspalvelutyöskentely
pienryhmäkeskustelut
Tehtävät:
Kauden tavoitteena 6 uutta asiakasta per 4 käyntiä yhteensä 24 hoitokertaa
Kausitavoitelomake, moniammatillinen observointi 5 h (ei harjoittelupäivinä)
Ryhmän markkinointisuunnitelma, työnjako ja toteutus.
Osteopatia info ja pop up 2 x 4 h Asiantuntijatori, Kampuspäivä.
Kirjallinen hoitojakson palaute ja konsultaatiopyyntö
Kehittymiskansio: Yhteenveto asiakastilastoista, Itsereflektio, Asiakastapaustiivistelmä, Vertaisarviointi.
Henkilökohtaiset arviointikeskustelut ja itsearviointi
Kliinisessä psykologiassa aktivoivat luennot, tapausopetus (PBL) ja yhteinen keskustelu, kirjallisuuteen tutustuminen, pohtiva kirjoittaminen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu tapahtuu Positia hyvinvointipalvelut opetusyksikössä
Muu kauden aikana esiin tuleva työelämäyhteistyö tapahtumat
Kliinisessä psykologiassa työelämäläheistä tapausopetusta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Henkilökohtaiset kehityskeskustelut a´15 min. pidetään kauden lopulla.
Kansainvälisyys
mahdolliset vaihto-opiskelijat tutustumassa klinikkaan
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op x 27h= 135h opiskelijan työtä
Kliinisessä psykologiassa itsenäisellä etätehtävällä ja ryhmäoppimistehtävällä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen; 100%. Ks. arviointikriteerit ja oppimistehtäväohjeistus. Jos itsenäisessä etätehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä Eeva Tawastin postilaatikkoon paperiversiona Sofialehdonkatu 5B, 6. krs.
Sisällön jaksotus
1.-2. periodilla
Lisätietoja opiskelijoille
Katso Harjoittelun yleiset ohjeet Positia työharjoittelu -työtilasta
Kliininen psykologia: varaa itsenäiselle etätehtävälle aikaa vähintään 10h.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
jatkuva arviointi
itsearviointi
vertaisarviointi
oppimistehtävä
henkilökohtainen arviointikeskustelu
Ensimmäinen harjoittelujakso (5) on arviointiasteikolla hyväksytty/hylätty, ja toinen (6) on 0-5
Esitietovaatimukset
Ohjattu kliininen harjoittelu 5