Siirry suoraan sisältöön

Metallit huonekaluissa ja niiden konservointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: KI00CM06-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2019 - 31.08.2019

Ajoitus

26.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 12

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Heikki Häyhä

Vastuuopettaja

Heikki Häyhä

Ryhmät

  • KXA16S1HK
    Huonekalukonservointi

Tavoitteet

Suoritettuaan tämän kurssin opiskelija pystyy tunnistamaan erilaiset metallit ja niiden seokset. Hän ymmärtää niiden ominaisuudet ja korroosiokäyttäytymistä erilaisissa ympäristöolosuhteissa. Hän pystyy arvioimaan metallien konservointitarvetta ja tuntee konservoinnissa käytettäviä menetelmiä.
Opiskelijalla on perustiedot eri metallien pinnoitteista, pinnoitusprosesseista, jalometallituotteiden leimauksista ja tunnistamisesta.
Opiskelija on perehtynyt metallien konservoinnin menetelmiin. Kurssilla käsitellään myös tiivistetysti lasin valmistusmenetelmät sekä lasin liimaus.

Sisältö

Perustiedot metalleista, niiden ominaisuuksista ja käytöstä. Korroosion perusteet ja konservointikäsittelyjen perusteet. Metallien erilaiset pintakäsittelyt. Maalatut metallipinnat.
Metallien suojaus, korroosioinhibiitit, olosuhteiden merkitys. Jalometallituotteiden tunnistus. Lasin valmistusmenetelmät ja liimaus.

Aika ja paikka

Huonekalukonservoinnin luokka, työpaja

Oppimateriaalit

Huovinen Hannu.2016.Kultasepän aineoppi.Helsinki:opetushallitus
Scott,D. 2002. Copper and Bronze in Art. Corrosion , Colorants, Conservation. Los Angeles: Getty Publications
Scott,D & Eggert,G.2009 Iron and Steel in Art. Corrosion, Colorants and Conservation
Selwyn, L. 2004. Metals and Corrosion. Canadian Conservation Institute

Opetusmenetelmät

Luento-opetus, harjoitustyöt (itsenäiset ja ryhmätyöt)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoitustehtävien suorittaminen, tentti

Sisällön jaksotus

Maanantai 26.8 Luento-opetus
Keskiviikko 28.8 Harjoitustöiden esittely, puhdistusmenetelmät
Torstai 29.8 Harjoitustyöt, suojausmenetelmät
Perjantai 30.9 Harjoitustyöt, metallikopioiden valmistus (muotit, sähkökemiallinen pinnoitus)
Torstai 5.9 Harjoitustyöt
Perjantai 6.9 Yhteenveto, raportti

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Ryhmätyöskentely on toimivaa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitustöiden suorittaminen ohjeiden mukaisesti
Läsnäolo
Raportti

Esitietovaatimukset

Ei