Siirry suoraan sisältöön

Museologia I (5 op)

Toteutuksen tunnus: KI00BJ09-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2019 - 03.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.09.2019 - 20.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 20
Koulutus
Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Heikki Häyhä
Päivi Ukkonen
Vastuuopettaja
Päivi Ukkonen
Opintojakso
KI00BJ09
Toteutukselle KI00BJ09-3003 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija saavuttaa laajan kuvan kulttuuriperinnön merkityksestä ja niistä keinoista joilla sen säilymistä edistetään. Opiskelija ymmärtää muistiorganisaatioiden merkityksen ja perustehtävät. Opiskelija tietää museoammattilaisten tehtävät sekä konservaattorin roolin kulttuuriperinnön säilyttämisessä.
Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön säilyttämistä koskevan keskeisen lainsäädännön ja konservaattorin tehtäviä määrittelevät eettiset koodit. Opiskelija tuntee alan keskeiset järjestöt ja niiden toimintatavat. Kuten ICOM, ICOMOS ja ICCROM
Opiskelija tunnistaa esineellisen kulttuuriperinnön vaurioitumismekanismit ja vaurioitumista aiheuttavat tekijät. Hän osaa toimia ja antaa ohjeita näiden tekijöiden merkityksen pienentämiseen.
Opiskelija ymmärtää lämmitys- ja ilmanvaihtotekniikan toimintaperiaatteet. Hän osaa käsitellä mittalaitteita ja tulkita niiden antamaa tietoa. Hän tuntee valaistustekniikan perusteet ja erilaisten valonlähteiden ominaisuudet.
Opiskelija tuntee pakkaamisessa, näyttelyissä ja esineiden säilytyksessä käytettävien materiaalien vaatimukset. Hän osaa antaa ohjeita eri materiaalista valmistettujen esineiden käsittelyyn, näyttelyyn ja kuljetukseen.
Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen ajattelun ja osaa soveltaa sitä kulttuuriperinnön säilytyksen kysymyksiin

Sisältö

Materiaalinen ja ei-materiaalinen kulttuuriperintö.
Museolaitos.
Arkistolaitos.
Konservointi- ja museoalan järjestöt.
Esineellisen kulttuuriperinnön vaurioitumistavat.
Ympäristöolosuhteiden vaikutus kulttuuriperinnön säilymiseen.
Pakkaus ja kuljetus.
Säilytystilat.
riskikartoitukset.
Vesivahingot.
Kestävä kehitys.

Esitietovaatimukset

Perustiedot konservoinnista.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Ryhmätyöskentely on toimivaa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.

Siirry alkuun