Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyö (30 op)

Toteutuksen tunnus: K500CK06-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2018 - 31.12.2018

Ajoitus

01.01.2019 - 24.05.2020

Opintopistemäärä

30 op

TKI-osuus

30 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurituotannon ja vaatetuksen tiimi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Timo Raatikainen
  • Pia Strandman-Suontausta
  • Katri Halonen
  • Niina Torkko
  • Anne Ojala-Soini
  • Leena Björkqvist

Vastuuopettaja

Leena Björkqvist

Ryhmät

  • K0619K6
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma, ylempi AMK

Tavoitteet

Kulttuurituottaja YAMK-tutkinnon opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Sen tavoitteet määritellään laissa ja asetuksessa ylemmästä amk -tutkinnosta (laki 351/2003 ja asetus 352/2003, uudistettu korkeakoululaki 1.1.2010) sekä EU:n (EQF) ja kansallisen tutkintojen viitekehyksen ohjeistuksissa (NQF): ”Opinnäytetyö on soveltava tutkimus- ja kehittämistehtävä, tuote, tutkielma tai teos, jonka tavoitteena on vahvistaa opiskelijan osaamista suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämis- ja/tai tutkimushankkeita. Tavoitteena on kehittää ja osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen sekä valmiutta itsenäiseen, vaativaan asiantuntijatyöhön”.

Sisältö

Kulttuurituottaja YAMK-tutkinnon opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Sen tavoitteet määritellään laissa ja asetuksessa ylemmästä amk -tutkinnosta (laki 351/2003 ja asetus 352/2003, uudistettu korkeakoululaki 1.1.2010) sekä EU:n (EQF) ja kansallisen tutkintojen viitekehyksen ohjeistuksissa (NQF): ”Opinnäytetyö on soveltava tutkimus- ja kehittämistehtävä, tuote, tutkielma tai teos, jonka tavoitteena on vahvistaa opiskelijan osaamista suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämis- ja/tai tutkimushankkeita. Tavoitteena on kehittää ja osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen sekä valmiutta itsenäiseen, vaativaan asiantuntijatyöhön”.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Työn merkitys työelämäkumppanille, ammattialalle ja/tai alueen kehittämiseen:
Työn tavoitteet määritellään ymmärrettävästi ja ne saavutetaan ainakin osittain. Työ antaa aineksia tilaajan toiminnan, ammattialan ja/tai alueen kehittämiseen.

Tietolähteiden hyödyntäminen ja menetelmällinen osaaminen:
Tietoperusta jää osittain irralliseksi toiminnan kehittämisestä ja johtopäätöksistä. Olennaisia lähteitä puuttuu. Tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödynnetään rutiininomaisesti.

Tulokset ja johtopäätökset:
Aineistosta ja tuloksista on tehty johtopäätöksiä ja ne on esitelty pääpiirteissään. Työssä pohditaan tulosten soveltuvuutta, joskin ylimalkaisesti.

Työn toteutuminen prosessina ja tutkimuksellinen kehittämisote:
Kokonaisuus pysyy hallinnassa, mutta työ ei etene tavoitteiden mukaisesti. Itsenäisen kehittämistyön osuus on vähäinen, samoin yhteistyö keskeisten toimijoiden kanssa. Prosessia ja tuotosta on arvioitu suppeasti.

Työn viestivyys, kieli ja ulkoasu:
Työn rakenteeseen ja oikeakielisyyteen on jäänyt huomautettavaa. Kielellinen ilmaisu on melko kankeaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Työn merkitys työelämäkumppanille, ammattialalle ja/tai alueen kehittämiseen:
Tavoitteet määritellään selkeästi. Työssä kehitetään konkreettisesti tilaajan toimintaa ja/tai työ on ammattialan kehittämisen ja/tai aluekehityksen kannalta kiinnostava. Työn kaari ulottuu kehittämistarpeen määrittelystä ammattialaa kehittäviin, sovellusarvoa omaaviin perusteltuihin ehdotuksiin.

Tietolähteiden hyödyntäminen ja menetelmällinen osaaminen:
Tietoperusta on relevantti ja monipuolinen. Tietoperusta ohjaa toiminnan kehittämistä luontevasti. Valitut tutkimus- ja kehittämismenetelmät soveltuvat työhön ja niitä on käytetty onnistuneesti.

Tulokset ja johtopäätökset:
Aineistosta ja tuloksista on tehty perusteltuja johtopäätöksiä ja ne on esitelty selkeästi. Työssä pohditaan tulosten soveltuvuutta myös laajempaan kontekstiin.

Työn toteutuminen prosessina ja tutkimuksellinen kehittämisote:
Työprosessi on toteutettu suunnitelmallisesti. Kehittämistyötä tehdään sekä itsenäisesti että tutkimuksellisella kehittämisotteella tilaajan ja muiden keskeisten toimijoiden kanssa onnistuneessa yhteistyössä. Prosessia ja tuotosta on arvioitu perustellusti.

Työn viestivyys, kieli ja ulkoasu:
Kieli on lähes virheetöntä asiantuntijatekstiä ja jäsentely johdonmukaista. Ulkoasu on moitteeton ja teksti sujuvaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Työn merkitys työelämäkumppanille, ammattialalle ja/tai alueen kehittämiseen:
Työ on innovatiivinen ja rohkea. Työssä uudistetaan onnistuneesti tilaajan toimintaa ja/tai se on ammattialan ja/tai aluekehityksen kannalta tärkeä. Työn kaari ulottuu kehittämistarpeen määrittelystä tutkimuksellisen kehitysprosessin kautta tulosten soveltamiseen.

Tietolähteiden hyödyntäminen ja menetelmällinen osaaminen:
Tietoperusta on relevantti ja monipuolinen myös kansainvälisen kirjallisuuden osalta. Tietoperusta ohjaa toiminnan kehittämistä luontevasti. Valittuja tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sovelletaan erityisen onnistuneella tavalla.

Tulokset ja johtopäätökset:
Aineistosta ja tuloksista on tehty syvällisiä johtopäätöksiä ja ne on esitelty oivaltavasti. Työn tulokset ovat erityisen merkittäviä ammattialalle.

Työn toteutuminen prosessina ja tutkimuksellinen kehittämisote:
Työprosessin hallinta on varmaa, rakentavaa ja ammattimaista sekä suunnitellun aikataulun mukaista. Kehittämistyötä tehdään sekä itsenäisesti että tutkimuksellisella kehittämisotteella tilaajan ja muiden keskeisten toimijoiden kanssa erinomaisessa yhteistyössä. Prosessia ja tuotosta on arvioitu kriittisesti ja monipuolisesti.

Työn viestivyys, kieli ja ulkoasu:
Työ muodostaa ehyen kokonaisuuden. Tulokset on viestitty vakuuttavasti keskeisille kohderyhmille. Työn kieliasu on huoliteltu ja sujuva. Ulkoasu on kauttaaltaan korkeatasoinen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit, hylätty:
- Työn tavoitteet eivät avaudu lukijalle. Työssä ei ole löydettävissä asiakaslähtöisyyttä eikä yhteyttä organisaatioon ja/tai ammattikorkeakoulun tai alueen kehitysstrategioihin. Merkitys toimeksiantajalle tai ammattialalle on vähäinen.
- Työstä puuttuu tietoperusta tai esitetyllä tiedolla ei ole yhteyttä toiminnan kehittämiseen. Työstä ei selviä, miten tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sovellettiin, tai niiden kuvaus on irrallista ja käyttö epäloogista.
- Aineistosta ei ole saatu raportoitavia tuloksia. Sovellusalueita ei ole löydettävissä.
- Työ on prosessin kuvaus, jossa menetelmät, aineistot ja konkreettinen kehittäminen puuttuvat. Prosessin ja tuotoksen arviointi puuttuu. Ammatillinen vuoropuhelu ei ole ollut tavoitteellista.
- Työ ei täytä oman alansa asiantuntijaviestinnältä edellytettyä vähimmäistasoa viestivyyden, kielen ja/tai ulkoasun osalta.

Lisätiedot

Opinnäytetyön arvioinnissa otetaan huomioon koko opinnäytetyöprosessi ja kaikki siihen liittyvät tuotokset. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota kykyyn hankkia, käsitellä ja soveltaa itsenäisesti tietoa, tunnistaa, eritellä ja ratkaista ammatillisia ongelmia käytännön tilanteissa sekä kehittää omaa ammattialaansa. Opinnäytetyöhön kuuluvan kirjallisen osan arvioinnissa kiinnitetään huomiota sekä työn asiasisältöön että kieli- ja ulkoasuun.