Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistyön johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: K000EA17-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2020 - 31.07.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuuripalvelut ja musiikki

Toimipiste

Musiikki

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Leena Unkari-Virtanen
  • Annu Tuovila

Vastuuopettaja

Annu Tuovila

Ryhmät

  • K0820S6
    Musiikin tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on kehittää opiskelijan taitoja johtaa ja toteuttaa kulttuuri- ja erityisesti musiikkialan kehittämistyötä tavoitteellisesti, aloitteellisesti, vastuullisesti, ratkaisukeskeisesti ja yhteistoimintaa rakentaen.

- Opiskelija tuntee kulttuuri - ja erityisesti musiikkialan johtajuuteen liittyviä teorioita ja käsitteitä.
- Opiskelija osaa analysoida kehittämistyön johtamisen eettistä vastuuta ja yhteiskunnallista merkitystä.
- Opiskelija osaa ennakoida kulttuuri- ja taidealan tulevia muutoksia, etsii niistä tietoa ja analysoida muutosten seurauksia suhteessa omaan työhönsä ja erityisosaamiseensa.
- Opiskelija tunnistaa monialaisen ja moniammatillisen projektin johtamisen edellytyksiä.
- Opiskelija osaa toteuttaa kehittämistyötä aloitteellisesti, tavoitteellisesti ja ratkaisukeskeisesti.
- Opiskelija osaa soveltaa fasilitoinnin menetelmiä luovasti ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa.

Sisältö

Johtamiseen liittyvät käsitteet, teoriat ja näkökulmat. Johtamisen eettinen ja yhteiskunnallinen vastuu. Jatkuva oppiminen. Kehittämistyön johtaminen yhteisöllisenä luovana muutosprosessina. Projektin ja muutoksen johtaminen. Kehittämistyön fasilitoinnin menetelmät. Kehittäjäosaamisen rohkea ja aloitteellinen hyödyntäminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata ja perustella johtamisen teorioita ja käsitteitä sekä niiden merkitystä kulttuuri- ja erityisesti musiikkialan kehittämistyössä. Opiskelija kykenee tunnistamaan kulttuuri- ja taidealan muutoksia ja niiden merkitystä oman alan työssä. Opiskelija osaa kehittämistoiminnassa käyttökelpoisia projektin johtamisen ja fasilitoinnin menetelmiä sekä kykenee hyödyntämään niitä omassa asiantuntijan työssä. Opiskelija osaa toteuttaa kehittämistyötä aloitteellisesti, rakentavassa yhteistyössä muiden kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa analysoida ja perustella johtamisen teorioita ja käsitteitä sekä niiden merkitystä kulttuuri- ja erityisesti musiikkialan kehittämistyössä. Opiskelija kykenee tunnistamaan ja analysoimaan kulttuuri- ja taidealan muutoksia ja niiden seurauksia omassa ja oman alansa työssä ja työyhteisöissä. Opiskelija hallitsee kehittämistoiminnan kannalta keskeisiä projektin johtamisen ja fasilitoinnin menetelmiä sekä osaa soveltaa niitä asiantuntevasti omissa asiantuntijan työtehtävissään. Opiskelija osaa johtaa ja toteuttaa kehittämistyötä itsenäisesti ja rakentavassa yhteistyössä muiden kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida ja perustella kriittisesti ja monesta näkökulmasta johtamisen teorioita ja käsitteitä ja niiden merkitystä kulttuuri- ja erityisesti musiikkialan kehittämistyössä. Opiskelija kykenee tunnistamaan, analysoimaan ja ennakoimaan kulttuuri- ja taidealan muutoksia ja niiden seurauksia oman alansa työssä ja työyhteisöissä. Opiskelija hallitsee kattavasti projektin johtamisen ja fasilitoinnin menetelmiä sekä osaa soveltaa niitä luovasti kehittämistoiminnassa. Opiskelija osaa johtaa ja toteuttaa kehittämistyötä innovatiivisesti, itsenäisesti ja yhteistyötä rakentaen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa kuvata ja perustella johtamisen teorioita ja käsitteitä sekä niiden merkitystä kulttuuri- ja erityisesti musiikkialan kehittämistyössä. Opiskelija kykenee tunnistamaan kulttuuri- ja taidealan muutoksia ja niiden merkitystä oman alan työssä. Opiskelija osaa kehittämistoiminnassa käyttökelpoisia projektin johtamisen ja fasilitoinnin menetelmiä sekä kykenee hyödyntämään niitä omassa asiantuntijan työssä. Opiskelija osaa toteuttaa kehittämistyötä aloitteellisesti, rakentavassa yhteistyössä muiden kanssa.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on riittävät ammatilliset valmiudet saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet.