Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte (30 op)
Toteutuksen tunnus: K000CH27-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.09.2020 - 30.09.2020
Ajoitus
01.01.2020 - 30.11.2020
Opintopistemäärä
30 op
TKI-osuus
30 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurituotannon ja vaatetuksen tiimi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Vaatetusalan tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Nina Wallden
- Maria Iisa
- Vilja Päätalo
- Raija Hölttä
- Vaatetus Kulttuuripalvelut
Vastuuopettaja
Raija Hölttä
Ryhmät
-
K0919S6Vaatetusalan tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tutkimuksellisen kehittämistyön yhteistyössä työelämän kanssa. Hän osaa soveltaa tuloksellisesti oman alansa asiantuntijatietoa sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmiä työelämän kehittämistarpeisiin vastaamiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi. Työssään opiskelija toimii aloitteellisesti ja osoittaa hyvää kehittämis- ja muutosjohtamiskykyä. Hän pystyy toimimaan itsenäisesti alansa asiantuntijana sekä työelämän kehittäjänä ja uudistajana.
Opiskelija laatii tutkimuksellisesta kehittämistyöstään kirjallisen opinnäytetyöraportin ja viestii kirjallisesti ja suullisesti osoittaen alansa asiantuntijaviestinnän taitoa. Kypsyysnäytteessä opiskelija osoittaa opinnäytetyönsä aihepiirin hyvää hallintaa ja taitoa viestiä asiantuntevasti sen tuloksista.
Sisältö
Opinnäytetyöprosessin kaikki vaiheet tutkinto-ohjelman ohjeistuksen mukaan: työpajat, seminaarit, yksilöohjaus, ryhmäohjaus, kypsyysnäyte.
Kypsyysnäyte voi olla lehdistötiedote, julkaisukelpoinen artikkeli, ns. Executive Summary tai muu tiedottava teksti. Opiskelija sopii kypsyysnäytteen muodon ja kohdeyleisön opinnäytetyön ohjaajan kanssa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
• Työn tavoitteet määritellään ymmärrettävästi ja ne saavutetaan ainakin osittain. Työ antaa aineksia kumppaniorganisaation toiminnan, ammattialan ja/tai alueen kehittämiseen.
• Tietoperusta jää osittain irralliseksi toiminnan kehittämisestä ja johtopäätöksistä. Olennaisia lähteitä puuttuu. Tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödynnetään rutiininomaisesti.
• Aineistosta ja tuloksista on tehty johtopäätöksiä ja ne on esitelty pääpiirteissään. Työssä pohditaan tulosten soveltuvuutta, joskin ylimalkaisesti.
• Kokonaisuus pysyy hallinnassa, mutta työ ei etene tavoitteiden mukaisesti. Itsenäisen kehittämistyön osuus on vähäinen, samoin yhteistyö keskeisten toimijoiden kanssa. Prosessia ja tuotosta on arvioitu suppeasti.
• Työn rakenteeseen ja oikeakielisyyteen on jäänyt huomautettavaa. Kielellinen ilmaisu on melko kankeaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
• Tavoitteet määritellään selkeästi. Työssä kehitetään konkreettisesti kumppaniorganisaation toimintaa ja/tai työ on ammattialan ja/tai aluekehityksen kannalta kiinnostava. Työn kaari ulottuu kehittämistarpeen määrittelystä ammattialaa kehittäviin, sovellusarvoa omaaviin perusteltuihin ehdotuksiin.
• Tietoperusta on relevantti ja monipuolinen. Tietoperusta ohjaa toiminnan kehittämistä luontevasti. Valitut tutkimus- ja kehittämismenetelmät soveltuvat työhön ja niitä on käytetty oikein.
• Aineistosta ja tuloksista on tehty perusteltuja johtopäätöksiä ja ne on esitelty selkeästi. Työssä pohditaan tulosten soveltuvuutta myös laajempaan kontekstiin.
• Työprosessi on toteutettu suunnitelmallisesti. Kehittämistyötä tehdään sekä itsenäisesti että tutkimuksellisella kehittämisotteella muiden keskeisten toimijoiden kanssa onnistuneessa yhteistyössä. Prosessia ja tuotosta on arvioitu.
• Kieli on lähes virheetöntä asiantuntijatekstiä ja jäsentely johdonmukaista. Ulkoasu on moitteeton ja teksti sujuvaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• Työlle on asetettu korkeat tavoitteet. Työssä uudistetaan onnistuneesti kumppaniorganisaation toimintaa ja/tai se on ammattialan ja/tai aluekehityksen kannalta tärkeä. Työn kaari ulottuu kehittämistarpeen määrittelystä tutkimuksellisen kehitysprosessin kautta tulosten soveltamiseen.
• Tietoperusta on relevantti ja monipuolinen myös kansainvälisen kirjallisuuden osalta. Tietoperusta ohjaa toiminnan kehittämistä luontevasti. Valittuja tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sovelletaan erityisen onnistuneella tavalla.
• Aineistosta ja tuloksista on tehty syvällisiä johtopäätöksiä ja ne on esitelty oivaltavasti. Työssä pohditaan tulosten soveltuvuutta laajempaan ammatilliseen ja työelämäkontekstiin.
• Työprosessin hallinta on sekä suunnittelun että toteutuksen osalta varmaa, rakentavaa ja ammattimaista. Prosessia ja tuotosta on arvioitu kriittisesti.
• Työ muodostaa ehyen kokonaisuuden. Tulokset on viestitty vakuuttavasti keskeisille kohderyhmille. Työn kieliasu on huoliteltu ja sujuva. Ulkoasu on kauttaaltaan korkeatasoinen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, hylätty:
• Työn tavoitteet eivät avaudu lukijalle. Työssä ei ole löydettävissä asiakaslähtöisyyttä eikä yhteyttä organisaatioon ja/tai ammattikorkeakoulun tai alueen kehitysstrategioihin. Merkitys toimeksiantajalle tai ammattialalle on vähäinen.
• Työstä puuttuu tietoperusta tai esitetyllä tiedolla ei ole yhteyttä toiminnan kehittämiseen. Työstä ei selviä, miten tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sovellettiin, tai niiden kuvaus on irrallista ja käyttö epäloogista.
• Aineistosta ei ole saatu raportoitavia tuloksia. Sovellusalueita ei ole löydettävissä.
• Työ on prosessin kuvaus, jossa menetelmät, aineistot ja konkreettinen kehittäminen puuttuvat. Prosessin ja tuotoksen arviointi puuttuu. Ammatillinen vuoropuhelu ei ole ollut tavoitteellista.
• Työ ei täytä oman alansa asiantuntijaviestinnältä edellytettyä vähimmäistasoa viestivyyden, kielen ja/tai ulkoasun osalta.
Esitietovaatimukset
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet 5 op tai sitä vastaava menetelmä- ja kehittämisosaaminen. Riittävä opinnäytetyön aihepiirin hallinta.
Lisätiedot
Opinnäytetyön arviointikohteet ovat:
• Työn merkitys työelämäkumppanille, ammattialalle ja/tai alueen kehittämiseen
• Tietolähteiden hyödyntäminen ja menetelmällinen osaaminen
• Tulokset ja johtopäätökset
• Työn toteutuminen prosessina ja tutkimuksellinen kehittämisote
• Työn viestivyys, kieli ja ulkoasu