Siirry suoraan sisältöön

Henkilökohtainen budjetointi: Uusi toimintatapa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden ihmislähtöiseen järjestämiseen (5 cr)

Code: SX00DW26-3001

General information


Enrollment

16.03.2020 - 08.05.2020

Timing

25.05.2020 - 17.08.2020

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Hyvinvointi

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 80

Degree programmes

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
  • Sosiaali- ja terveysalan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
  • Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • Kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)

Teachers

  • Sirkka Rousu
  • Heli Määttänen

Teacher in charge

Heli Määttänen

Objective

- Opiskelija ymmärtää asiakkaana olevan ihmisen vahvistuvan ja kehittyvän roolin merkityksen ja vaikutuksen palveluita järjestettäessä
- Opiskelija tiedostaa sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämistarpeet ihmislähtöisen asiakastyön näkökulmasta
- Opiskelija osaa asiakaslähtöisen asiakkuusprosessin ja dokumentaation toimintaperiaatteet
- Opiskelija osaa soveltaa henkilökohtaisen budjetoinnin järjestämistapaa/toimintatapaa

Content

1. Valinnanvapaus ja itsemääräämisoikeus ja valta sosiaali- ja terveyspalveluissa, asiakkaan oikeus päätöksenteon tukeen (esimerkiksi oikeus tukihenkilöön)
2. Asiakkaan aseman ja roolin kehittyminen ja asiakkaan osallisuus, palvelukäsite sote-alalla
3. Asiakkuusprosessi ja dokumentaatio asiakasohjautuvassa palvelussa
4. Ihmislähtöisen henkilökohtaisen budjetoinnin lähtökohdat, arvopohja, toimintaperiaatteet, tavoitteet ja lainsäädäntöperusta
a. Henkilökohtaisen budjetoinnin prosessi asiakkaan, työntekijän ja palveluntuottajan näkökulmasta
b. Henkilökohtainen budjetointi organisaation prosessissa ja johtamisessa
c. Henkilökohtaisen budjetoinnin kotimaisia ja kansainvälisiä kokemuksia ja tutkimustietoa
Kussakin sisällön osiossa huomioidaan ko. lainsäädäntö.

Location and time

Verkko-opiskelu käynnistyy 25.5.2020 ja oppimistehtävä on palautettava 17.8.2020 mennessä.
Verkkokeskustelut on avoinna opintojakson toteutuksen ajan. Opettajat seuraavat verkko-opintoja ja keskusteluja 25.5.-12.6.2020 sekä 10-17.8.2020 ajanjaksolla. Jätä viesti moodle-työtilan Kysy opettajalta -keskusteluun.

Materials

Asiakaslähtöisen työskentelyn ja henkilökohtaisen budjetoinnin sähköisesti saatavilla olevat julkaisut: täsmennetään myöhemmin.

Teaching methods

Moodle-oppimisalustalla: Itsenäinen opiskelu, ryhmäkeskustelut verkossa, oppimistehtävä.
--------------
Oppimistehtävän ohjeet ja kuvaus

Ohjeet
Laadi tehtävä käyttäen otsikointia, sisällysluetteloa, viitteitä ja loppuun lähdeluettelo.Kirjoita tehtävän loppuun pohdintaluku, jossa arvioit oppimistasi. Voit myös antaa opintojaksosta palautetta. Käytä laajan kirjallisen työn mallia, tehtävän minimilaajuus on kuusi sivua.
Tehtävä palautetaan Moodleen 17.8.2020.

Tehtävä on laadittu asiakastyöntekijän näkökulmasta käsin. Ota siis itsellesi työntekijän roolihattu ja pysyttäydy tehtävää tehdessäsi työntekijän roolissa.

Tehtävä
Laadi henkilökohtaisen budjetoinnin valinneen fiktiivisen asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa yksilöllinen asiakassuunnitelma. Fiktiivisen casen opintojakson opiskelija rakentaa itse.

- Kerro kuka on asiakkaasi, millainen hänen elämäntilanteensa on ja miksi hän on nyt asiakkaana. Kuvaa myös asiakkaan lähipiirin mukanaolo ja merkitys hänen tukenaan.
Kuvaa aluksi asiakkaasi aiempia kokemuksia palveluiden järjestämisestä ja toimivuudesta. Millaisia pulmia mahdollisesti on ollut, mikä on toiminut asiakkaan näkökulmasta hyvin, millaisia toiveita ja tarpeita asiakkaalla on ollut?

- Kerro miten autat asiakasta jäsentämään hänen omia tarpeitaan ja tavoitteitaan.
Kuvaa miten hankitte asiakkaan kanssa tietoa hänelle mahdollisesti soveltuvista palveluista, palveluntuottajista ja lähituesta, tai tietoa muusta hänen hyvinvointiaan ja toimintakykyään tukevasta toiminnasta - huomaa, että henkilökohtaisella budjetilla voidaan järjestää ihmisen hyvinvointia ja toimintakykyä ylläpitävää ja edistävää toimintaa myös esim. liikunnan, kulttuurin ja vapaa-ajan aloilta, ei vain ns. sote-palvelualoilta. Pohtikaa vaihtoehtoja.

- Olethan muistanut pyytää asiakasta kertomaan oma ehdotuksensa hänelle tärkeistä tavoitteista ja tukikeinoista. Huomioi palveluiden ja järjestettävän toiminnan vaikuttavuus, eli miten suunnitellulla toiminnalla, tuella ja palveluilla pystytään edistämään ihmisen hyvinvointia ja toimintakykyä (hyvinvointihyöty) asiakkaana olevan ihmisen kannalta sekä kustannusten kannalta.

- Kirjatkaa suunnitelmaan asiakkaan kanssa sovitut tavoitteet ja asiakkaan tarpeisiin vastaavat valitut tukikeinot.

- Laatikaa yhdessä budjetti, joka vastaa asiakkaan olevan ihmisen tarpeisiin ja yhdessä sovittuihin tavoitteisiin ja tukikeinoihin.

- Kerro miten asiakas voi käyttää käytännössä budjettiaan ja miten hän voi seurata budjetin käyttöä.

- Kerro miten asiakas ja työntekijä ovat yhteistyössä ja miten budjetin toteutumista ja sopivuutta arvioidaan. Arvioinnissa on tärkeää pohtia miten budjetilla on voitu edistää ja ylläpitää ihmisen hyvinvointia ja toimintakykyä.

Pohdi ja kuvaa lisäksi, miten asiakkaasi valinnanvapaus ja itsemääräämisoikeus laaditun suunnitelman mukaan toteutuu, miten henkilökohtainen budjetointi mahdollisesti tukee ihmisen arkielämää ja hyvinvointia ja kokonaisvaltaista toimintakykyä kansalaisena ja yhteisön jäsenenä.

Pohdi ja kuvaa myös työntekijän roolien ja asiantuntijavallan muutostarpeita sote-alan käytännöissä.

Hyödynnä opintojakson materiaalia ja valitsemasi casen näkökulmasta tarvitsemaasi muuta kirjallisuutta. Osoita tämä tehtävässäsi lähdeviittein.
-----------------------------------

Kolme verkkokeskustelun aihetta alla olevista teemoista

1. Asiakkaan asema ja valta nykyisessä palvelujärjestelmässä? Miten kehittäisit?
2. Työntekijän asema ja valta nykyisessä asiakastyössä? Miten kehittäisit?Työntekijän ja asiakkaan roolikartat
3. Palvelumarkkinoiden nykytilanne? (palveluntuottajina mm. kunnat, järjestöt, yhteisöt, yritykset jne.) Miten tarjolla olevat palvelut vastaavat ihmisten tarpeisiin?

- opiskelijat jaetaan 5-7 opiskelijan keskusteluryhmiin, kukin ryhmä keskustelee kaikista kolmesta aiheesta
- keskustelut ovat avoinna koko opintojakson toteutuksen 17.8.2020 asti
- verkkokeskusteluissa hyödynnetään opintojakson moodle-työtilassa julkaistua materiaalia
- opiskelija hyödyntää keskustelussa myös harjoittelujaan tai aiempaa työkokemusta
-----------------------------------

Exam schedules

Opintojakson suorittamisen uusintatavoista voidaan sopia tarpeen mukaan.

Completion alternatives

Oppimistehtävä.

Student workload

5 op x 27 h = 135 h itsenäistä verkko-opiskelua.

Further information

Mikä on HB -henkilökohtainen budjetointi?

Henkilökohtainen budjetti on rahasumma, jonka ihminen voi käyttää omaehtoisesti tarpeitaan vastaavaan tukeen ja palveluihin sovittujen reunaehtojen mukaan. Tavoitteet ja reunaehdot perustuvat asiakkaan tarpeiden arviointiin ja kirjataan yksilölliseen asiakassuunnitelmaan. Taustalla on sote-lainsäädäntö, jonka perusteella henkilöllä on oikeus saada tukea ja palveluja.

Henkilökohtainen budjetointi -toimintamalli edistää asiakaslähtöistä ja osallistavaa työskentelykulttuuria. Toiminta vahvistaa asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja valinnanvapautta ja tukee asiakkaan oman elämänpolun, osallisuuden ja sosiaalisen kansalaisuuden rakentumista.

Haluatko oppia asiakasohjautuvasta työskentelytavasta ja uudesta henkilökohtaisen budjetoinnin toimintamallista?

Henkilökohtaisesta budjetoinnista (HB) on hyviä kokemuksia kansainvälisesti ja myös Suomen kokeiluista. HB-toimintamalli on jo asiakkaiden valittavissa kokeiluissa mukana olleissa kaupungeissa ja kuntayhtymissä.

HB-toimintamallin edelleen kehittämistä jatketaan parhaillaan. Sosiaali- ja terveysministeriö on parhaillaan käynnistämässä hallitusohjelman mukaan valtakunnallista kehittämisprosessia, johon kunnat ja kuntayhtymät voivat hakea mukaan.

HB on uudenlainen tapa asiakkaan palvelujen järjestämiseen jo nykyisen sote-lainsäädännön mukaan. HB-toimintamallin voi siis ottaa käyttöön jo nyt.

Näin opintojakson suorittaneen oma osaaminen on ajantasalla, ja jopa aikaansa edellä.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student is able to:
- display learning in professional knowledge and core content in the field
- search information from a variety of sources
- work in various duties in a variety of operating environments
- show that he has achieved the targets for core competence
- display learning in the key safety practices in the field
- act according to ethical principles
- to contribute his learning for the benefit of a group or project

Assessment criteria, good (3)

The student is able to:
- use concepts and knowledge in his field systematically
- find information and assess and use information sources with a critical eye
- apply professional information in professional assignments
- apply professional expertise in various work assignments
- act independently and responsibly in professional contexts
- plan operations with safety in mind
- act according to professional ethics
- act purposefully in working groups and projects

Assessment criteria, excellent (5)

The student is able to:
- use concepts and knowledge in his field professionally
- argue the use of his sources
- argue a course of action on the basis of research information or findings
- operate in a range of duties and work situations, also in international contexts
- to act in a way that is customeroriented and displays entrepreneurial spirit
- to act responsibly, taking safety issues into consideration
- argue his choices on the basis of professional ethics
- organise and manage the operation of a group and project

Assessment criteria, approved/failed

The student is able to:
- display learning in professional knowledge and core content in the field
- search information from a variety of sources
- work in various duties in a variety of operating environments
- show that he has achieved the targets for core competence
- display learning in the key safety practices in the field
- act according to ethical principles
- to contribute his learning for the benefit of a group or project

Assessment methods and criteria

Verkkokeskustelut sekä oppimistehtävä: Hyväksytty/ täydennettävä (hylätty).
Opintojakson arviointikriteerit: edistynyt osaaja (2.-3. opintovuosi taulukon määritelmän mukaan).

Further information

MIkä on HB -henkilökohtainen budjetointi?
Henkilökohtainen budjetti on rahasumma, jonka ihminen voi käyttää omaehtoisesti tarpeitaan vastaavaan tukeen ja palveluihin sovittujen reunaehtojen mukaan. Tavoitteet ja reunaehdot perustuvat asiakkaan tarpeiden arviointiin ja kirjataan yksilölliseen asiakassuunnitelmaan. Taustalla on sote-lainsäädäntö, jonka perusteella henkilöllä on oikeus saada tukea ja palveluja.

Henkilökohtainen budjetointi -toimintamalli edistää asiakaslähtöistä ja osallistavaa työskentelykulttuuria. Toiminta vahvistaa asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja valinnanvapautta ja tukee asiakkaan oman elämänpolun, osallisuuden ja sosiaalisen kansalaisuuden rakentumista.