•     Empowering, Ethics and Work Challenges SX00BO25-3020 01.08.2019-20.10.2019  10 credits  (SXH18S1) +-
    Learning outcomes of the course
    Students will know the theoretical foundations of empowerment and influence. In their work with clients, they will know how to use culturally sensitive socio-pedagogical means to strengthen the social inclusion of individuals and communities. Students will be able to use the tools of social influence and create citizenship-reinforcing inclusion and community. They will be able to express themselves in many ways and participate in social debate. Students will be aware of the impact of their own values on client work. They will recognise the significance of the exercise of power and ethical value conflicts in their work in the social services.
    The students will understand the importance of professional and work ethics in social work, and be committed to the ethical principles of social work and act accordingly. They will be able to reflect on ethical challenges in light of their own values and for the development of their activities. Students will understand the importance of emotions in professional work and learn to deal with their own feelings reflectively. They will internalise the importance of professionalism in their interactions. Students will be able to anticipate and act in threatening client situations.
    Course contents
    Theories of Empowerment. Power and the exercise of power. The different channels of social influence. Civic ac-tion. Challenges to socio-pedagogical work in an increasingly multi-value society. Tension between the individual and society. Media education, media skills and social media. Language for a client-empowering approach.
    Professional ethics in social services. Work ethics. International and national conventions and guidelines. Ethics of reporting in client work. Self-reflection of activities and choices from an ethical point of view. The significance and handling emotions in ethically challenging situations.
    Limiting of the right to self-determination. Interaction in threatening customer situations. Anticipating threatening situations, and examination of one’s own courses of action. Aggressive client situations.
    Responsibility in taking care of one’s own workplace wellbeing.
    The study unit includes four hours of guidance for professional growth.
    Assessment criteria
    Satisfactory
    Assessment:
    Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
    The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

    Name of lecturer(s)

    Jyrki Konkka

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Recommended or required reading

    TENTTIKIRJALLISUUS
    VAHVISTAMINEN
    Luttrell, C. , Quiroz, S., Scrutton, C. & Bird, K. 2009. Understanding and Operationalising Empowerment. ODI Working Paper 308.
    Linkki julkaisuun: https://www.odi.org/sites/odi.org.uk/files/odi-assets/publications-opinion-files/5500.pdf
    Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
    Linkki artikkeliin Hokkasen väitöskirjan verkkojulkaisun kautta: [http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/4B1BF8B291E03F39C2257D0200441181/$FILE/Hokkanen_vkirja.pdf] VERKKOJULKAISUN SIVUT 105-127.
    Jouttimäki, P. 2011. Voimavaraistavaa sosiaalityötä ryhmässä. Teoksessa Jouttimäki, Päivi - Kangas, Saija - Saurama, Erja. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä- hankkeen loppuraportti. Helsinki: Soccan työpapereita 2011:1. 93 – 143.
    Linkki artikkeliin: http://www.aikuissosiaalityo.fi/files/2694/ote_raportista_Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo.pdf VERKKOJULKAISUN SIVUT 93 – 143.
    DalMaso, R. & Kuosmanen, V. 2008. Subjektiuden ja emansipaation edistäminen on 2000-luvun sosionomin sosiaalipedagogisen ammatin ja työn ydintä. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A: Raportteja ja tutkimuksia 2/2008, 35–48.
    Linkki artikkeliin: http://www3.tokem.fi/kirjasto/tiedostot/Viinamaki_A_2_2008.pdf VERKKOJULKAISUN SIVUT 35–48.
    MEDIAKASVATUS-osion tenttikirjallisuus
    Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).
    Kupiainen, Reijo & Sintonen, Sara 2009. Medialukutaidot, osallisuus, mediakasvatus. Helsinki: Palmenia. (HUOM. Kupiaisen ja Sintosen kirjaa on Metropolian kirjastossa 10 kpl, lisäksi meillä on 5 kpl e-kirjoja, ja Diakin kirjastossa 20 kpl. Kirjaa on saatavana myös Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungin kirjastoissa. Hankithan kirjan itsellesi ajoissa!)
    EETTISYYS SOSIAALIALAN TYÖSSÄ
    Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSR
    Stanford Encyclopedia of Philosophy: Value Theory
    Stanford Encyclopedia of Philosophy: Consequentialism
    Stanford Encyclopedia of Philosophy: Deontological Ethics
    Stanford Encyclopedia of Philosophy: Virtue Ethics
    Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2013 (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Tentti 40%, 0-5
    Projekti 60%, 0-5
    Ks. myös arviointikehikko.
    Lisäksi hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan kurssitehtävien tekeminen ajoissa (tarkemmat aikataulut kurssin alussa) sekä tentin kaikista osa-alueista läpipääseminen (vahvistaminen, eettisyys, mediakasvatus). (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    01.08.2019 - 20.10.2019

    Enrollment date

    02.05.2019 - 15.05.2019

    Group(s)
    • SXH18S1
    Unit, in charge

    (2016-2018) Social Well-being

    Teacher(s)

    Jyrki Konkka, Eveliina Korpela, Elina Savolainen

    Further information for students

    Kyseessä on alustava ohjelma, muutoksia voi tapahtua. (not translated)

    Degree Programme

    Social Services

    Unit location

    Myllypurontie 1

    Evaluation scale

    0-5

    Exam schedule

    Projektityö: tehdään ryhmässä (5 - 7 hlöä) jostakin vahvistavasta toiminnasta
    - 6 op
    - 20 - 25 sivua
    - jokaisella ryhmällä on opponoijat
    Tentti Moodlessa 5.9.2019 klo 9 - 11, tehdään yksin
    - 4 op
    - tenttiä varten tarvitset tietokoneen ja nettiyhteyden
    - tenttimateriaali saa olla mukana tentissä
    - max 3000 merkkiä (sis. välilyönnit) per vastaus (kolmeen kysymykseen vastattava esseemuotoisesti)
    RÄSTITENTTI
    pe 4.10. klo 9.00 - 11.00 Moodlessa, huolehdi, että sinulla on toimiva verkkoyhteys ja tietokone.
    HUOM. Ilmoittaudu rästitenttiin sähköpostilla Jyrki Konkalle 27.9. mennessä! (not translated)