Siirry suoraan sisältöön

Paperikonservoinnin puhdistustekniikatLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: KX00DM48

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää puhdistamisen perusteet ja kemialliset ilmiöt.
Opiskelija osaa paperikonservoinnin puhdistusmenetelmiä. Opiskelija ymmärtää puhdistusmenetelmien merkityksen ja vaikutuksen konservoitavan kohteen säilymiselle ja hallitsee oikean työskentelyprosessin. Opiskelija tuntee erilaisia puhdistusmenetelmiä, -materiaaleja ja välineistöä. Opiskelija osaa valita soveltuvan puhdistusmenetelmän erilaisille paperimateriaaleille ja esinetyypeille.

Sisältö

Puhdistamisen perusteet ja puhdistusmenetelmiin liittyvä kemia.
Puhdistaminen paperikonservoinnin toimenpiteenä. Opintojaksolla perehdytään ennen kaikkea mekaanisiin ns. kuivapuhdistusmenetelmiin.
Puhdistusmenetelmät, -materiaalit ja -välineet.
Sopivan puhdistusmenetelmän valintakriteerit.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä. Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet heikosti.
Omaksutun tiedon taso on heikko ja opintojakson tehtävistä näkyy, että aiheeseen ei ole juurikaan paneuduttu. Opiskelija ei hallitse orgaanisen materiaalin (paperin) puhdistamiseen liittyviä materiaaliopillisia ilmiöitä eikä puhdistamista osana konservointiprosessia.
Opiskelija ei kykene riittävän itsenäisesti toteuttamaan puhdistustoimenpiteitä. Opiskelija ei hallitse aiheeseen liittyvää ongelmanratkaisua. Opiskelijan kyky soveltaa teoriaa käytäntöön on puutteellista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin.
Opiskelija ymmärtää opintojakson aiheen merkityksen ammattialalle ja siihen liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Omaksutun tiedon taso on hyvä ja opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä.
Opiskelija ymmärtää puhdistamiseen liittyvät materiaaliopilliset ilmiöt sekä konservointiprosessin ja puhdistustoimenpiteet.
Opiskelija on toiminut opinnoissaan aika- ja tehtävätavoitteet saavuttaen. Opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija on paneutunut aiheeseen. Kehittyäkseen edelleen opiskelija tarvitsee kuitenkin vielä ohjausta ja tukea. Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson tavoitteet erinomaisesti.
Opiskelija suorittaa opintojakson ja siihen liittyvät tehtävät hallitusti ja aikataulussa.
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti ja hallitsee työhön liittyvät prosessit ja toimenpiteet. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.
Opiskelija osaa kehittää omaa toimintaansa sekä konservoinnin toimenpideratkaisuja ja osoittaa perusteltua kriittistä ajattelua. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti ja on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä. Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet heikosti.
Omaksutun tiedon taso on heikko ja opintojakson tehtävistä näkyy, että aiheeseen ei ole juurikaan paneuduttu. Opiskelija ei hallitse orgaanisen materiaalin (paperin) puhdistamiseen liittyviä materiaaliopillisia ilmiöitä eikä puhdistamista osana konservointiprosessia.
Opiskelija ei kykene riittävän itsenäisesti toteuttamaan puhdistustoimenpiteitä. Opiskelija ei hallitse aiheeseen liittyvää ongelmanratkaisua. Opiskelijan kyky soveltaa teoriaa käytäntöön on puutteellista.

Siirry alkuun