Siirry suoraan sisältöön

Konservoinnin metodologia, etiikka ja ammatillinen viestintäLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: KX00FU69

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi
Vastuuhenkilö
Tannar Ruuben, vierailevat luennoitsijat

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee pääpiirteittäin konservoinnin-restauroinnin historiallisen kehityksen, hallitsee konservointiprosessin systemaattisen metodologian, osaa soveltaa sitä erityyppisiin kohteisiin ja perustella sillä konservointiprosessiin liittyviä päätöksiään.
Opiskelija ymmärtää ja tunnistaa, että kulttuuriperintöön liittyy aineellisia ja aineettomia merkityksiä ja arvoja.
Opiskelija hallitsee merkitysanalyysimenetelmän käytön ja osaa soveltaa sitä erityyppisiin kulttuurin ilmauksiin.

Opiskelija osaa toimia opiskelun ja työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.

Osaamiset: Eettinen osaaminen, menetelmäosaaminen, kansainvälisyys- ja monikulttuurisuusosaaminen, viestintäosaaminen

Sisältö

• Konservoinnin metodologia (Conservation Treatment Methodology, based on literature by Barbara Appelbaum)
• Päätöksentekomalli modernin ja nykytaiteen konservoinnissa
• Merkitysanalyysimenetelmä, Häyhä, Jantunen, Paaskoski

• Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta
• Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet
• Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen
• Viestintä projekteissa sekä tutkimus- ja kehittämistehtävissä
Viestinnän suunnittelu ja arviointi
Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Opiskelija tunnistaa viestintäprosessin osatekijät ja osaa laatia yksinkertaisia ammattilanansa kirjallisia viestejä ja osallistua vuorovaikutustilanteisiin mutta ohjauksesta huolimatta opiskelijalla tiedonhankinnassa ja sen kriittisessä prosessoinnissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa tarvittaessa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Opiskelija pystyy arvioimaan omaa viestintäosaamistaan ja muodostamaan viestinnällisiä kehittämistavoitteita. Opiskelija toimii tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti alan vuorovaikutustilanteissa, tuntee yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen.

Opiskelija viestii asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä.

Opiskelija hankkii alansa tietoa ja käyttää sitä kriittisesti. Opiskelija osaa työstää tavoitteellisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle. Opiskelija hyödyntää tehtävissä tekstilajitietoutta kielenkäyttösuositusten mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy tarvittaessa soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä.

Opiskelija haluaa ja osaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan sekä pystyy viestimään tarkoituksenmukaisesti, luovasti ja persoonallisesti.
Opiskelija argumentoi taitavasti ja osoittaa, jakaa ja rakentaa asiantuntijuuttaan yhteisössä.

Opiskelija hankkii tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uutta tietoa tai uusia näkökulmia. Opiskelija käyttää kieltä luovasti sekä alansa käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Opiskelija tunnistaa viestintäprosessin osatekijät ja osaa laatia yksinkertaisia ammattilanansa kirjallisia viestejä ja osallistua vuorovaikutustilanteisiin mutta ohjauksesta huolimatta opiskelijalla tiedonhankinnassa ja sen kriittisessä prosessoinnissa on paljon kehitettävää.

Oppimateriaalit

• Konservoinnin metodologia (Conservation Treatment Methodology, based on literature by Barbara Appelbaum)
• Päätöksentekomalli modernin ja nykytaiteen konservoinnissa
• Merkitysanalyysimenetelmä, Häyhä, Jantunen, Paaskoski

Siirry alkuun