Maalausten puhdistus ja lakanpoistoLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KI00CM18
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijat osaavat valita sopivan puhdistusmenetelman (mukaanlukien liuottimet) konservoitavalle maalaukselle riippuen likatyypistä, pohtimalla myös puhdistuksen tasoa ja laajuuttaa eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävän lopputuloksen aikaan saamiseksi.
Opiskelijat osaavat käytännössä sekoittaa ja testata sopivia liuottimia pintapuhdistukseen, lakanpoistoon ja muun lian poistamiseksi maalauksista.
Opiskelijoilla on opintojakson jälkeen valmius itse sekoittaa sopivia liuotinaineita erityyppisen lian poistamiseksi ja taidot puhdistaa maalauksia turvallisesti.
Sisältö
Opiskelijat perehtyvät opintojakson aikana erilaisiin maalausten puhdistusmenetelmiin ja materiaaleihin testausten ja käytännön työn avulla, käyttäen hyväksi teoriatietoa (mm. liuotinaineiden käyttöturvallisuus) jota saadaan opintojaksoon sisältyvän puhdistuskemia- osuuden aikana.
Maalausten pintalian puhdistus, lakanpoisto ja muunlaisen lian poistaminen maalauksista, käyttäen liukoisuustesteja, TEAS-kolmioita ja liukoisuusparametreja. Liuotingeelien käyttömahdollisuudet puhdistuksessa / lakanpoistossa.
Esitietovaatimukset
Kemia I ja II, Pigmentit I ja II
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana 1
Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia maalausten puhdistuksen ja lakanpoiston perusideoita, materiaaleja ja tekniikoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessä esittelytavassa paljon puutteita ja epätarkkuutta, isoja asiavirheitä. Käytännön puhdistuksen / lakanpoiston osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.
Arvosana 2
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja ja visuaalisessä esittelytavassa paljon puutteita ja epätarkkuutta, pieniä asiavirheitä. Käytännön puhdistuksen / lakanpoiston osalta kokonaisuus on huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole paneuduttu kunnolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arvosana 3
Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut maalausten puhdistuksen ja lakanpoiston perusideat, materiaalit ja tekniikat ja pystyy soveltamaan oppimaansa käytännön työhön kohtuullisen hyvin. Opiskelija osaa selittää riittävän asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessä esittelytavassa pieniä puutteita ja epätarkkuutta, pieniä asiavirheitä. Käytännön puhdistuksen / lakanpoiston osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on hyvää tasoa. Konservoinnin toimenpiteet on suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut useamman kerran tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana.
Arvosana 4
Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut maalausten puhdistuksen ja lakanpoiston perusideat, materiaalit ja tekniikat ja pystyy soveltamaan oppimaansa käytännön työhön hyvin. Opiskelija osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Dokumentoinnissa sallitaan vain pientä epätarkkuutta mutta ei asiavirheitä. Käytännön puhdistuksen / lakanpoiston osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on kiitettävää tasoa. Konservoinnin toimenpiteet on suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Erinomainen ja tasapainoinen dokumentoinnin ja käytännön työn kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti, dokumentoinnin ilmaisutapa on tarkka eikä tulkinnanvaraista. Dokumentointi on selkeä ja helppo lukea, ei asiavirheitä.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut maalausten puhdistuksen ja lakanpoiston perusideat, materiaalit ja tekniikat erittäin hyvin ja pystyy soveltamaan oppimaansa käytännön työhön erinomaisin tuloksin. Opiskelija osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, konservoinnin eettiset ja esteettiset näkökulmat on otettu huomioon ja konservointityön jälki on kiitettävää tasoa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia maalausten puhdistuksen ja lakanpoiston perusideoita, materiaaleja ja tekniikoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessä esittelytavassa paljon puutteita ja epätarkkuutta, isoja asiavirheitä. Käytännön puhdistuksen / lakanpoiston osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.
Lisätiedot
Luennot, käytännön ohjattu konservointityö (maalausten pintalian puhdistaminen, lakanpoisto)