Huonekalun konservointi I; integroitu Valokuvaus IILaajuus (10 op)
Opintojakson tunnus: KI00CL95
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa erilaiset huonekaluissa käytetyt materiaalit, erilaiset vauriot ja niiden syntymekanismit. Opiskelija tietää miten erilaiset materiaalit on otettava huomioon konservoinnissa ja millainen konservointi- ja restaurointityöjärjestys kullekin esineelle vaaditaan. Opiskelija hallitsee huonekalun konservointidokumentoinnin. Opiskelija tunnistaa viilutuksen laadun, eri pintakäsittelymateriaalit ja niiden vauriot. Opiskelija tunnistaa aikaisemmat restauroinnit. Opiskelija osaa konservoida ja restauroida viilutettuja pintoja. Opiskelija osaa konservoida ja restauroida erilaisia viilutetun esineen pintakäsittelyjä.
Opiskelija ymmärtää analyyttisen valokuvauksen mahdollisuudet huonekalukonservoinnissa ja osaa käyttää niitä jossain määrin.
Sisältö
Dokumentointi huonekalukonservoinnissa.
Rakenteelliset vauriot ja niiden konservointi.
Viilutetun ja vahatun/lakatun huonekalun konservointi ja restaurointi.
Vahatun ja lakatun huonekalun pintakäsittelyn vaurioituminen.
Erilaiset läpinäkyvät pintakäsittelyt (sprii-, öljy- ja selluloosalakat), niiden tunnistus ja vaurioituminen.
Huonekalukonservoinnin ja restauroinnin liimat ja konsolidointimateriaalit.
Täydentäminen ja retusointi.
Analyyttisen valokuvauksen menetelmät
Esitietovaatimukset
Esitystekniikat
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Ryhmätyöskentely on toimivaa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.