Child Protection (5ECTS)
Code: SX00EP08-3010
General information
- Enrollment
- 05.05.2025 - 18.05.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 18.08.2025 - 05.10.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Virtual portion
- 2 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus and online
- Unit
- School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Katarina Groop
- Niina Pietilä
- Groups
-
SXH24K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
- Course
- SX00EP08
Implementation has 8 reservations. Total duration of reservations is 24 h 45 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 20.08.2025 time 09:00 - 12:00 | Lastensuojelu SX00EP08-3010 |
MPB2005
Anatomia
|
Wed 27.08.2025 time 09:00 - 12:00 | Lastensuojelu SX00EP08-3010 |
MPA2010
Oppimistila
|
Wed 27.08.2025 time 12:45 - 16:00 | Lastensuojelu SX00EP08-3010 |
|
Tue 02.09.2025 time 12:45 - 16:00 | Lastensuojelu SX00EP08-3010 |
MPA4011
Luentosali
|
Wed 10.09.2025 time 09:00 - 11:45 | Lastensuojelu SX00EP08-3010 |
|
Tue 16.09.2025 time 12:45 - 16:00 | Lastensuojelu SX00EP08-3010 |
MPA4011
Luentosali
|
Wed 17.09.2025 time 12:45 - 16:00 | Lastensuojelu SX00EP08-3010 |
|
Wed 24.09.2025 time 09:00 - 12:00 | Seminaari |
MPD1002
Myllypuro-sali
|
Learning outcomes
The students are familiar with the current discussion on child welfare. The students are familiar with the Convention on the Rights of the Child. The students are familiar with the principles and contents of the Child Welfare Act. They know and are able to apply basic concepts related to child welfare. The students recognize the reasons behind the need for child welfare and are familiar with the different stages of the child welfare process. They identify ethical issues related to child protection. The students are able to reflect on their own professional activities and understand their own role in the multidisciplinary cooperation of child welfare.
Content
The UN Convention on the Rights of the Child. Tasks, core values,and principles of child protection. The best interests of the child, inclusion and the rights in child protection. Preventive child protection. Child protection process. Child Welfare Act. Social Welfare Act in relation to the Child Welfare Act. The service system of child protection.
Teaching methods
Lähiopetus kampuksella
Materiaali verkossa
Oppimistehtävät ja ennakkovalmistautuminen opetuskerroille
e-verkkokurssin suorittaminen
Lukupiirityöskentely ryhmässä
Vierailijat
Tentti
Location and time
Lähiopetus kampuksella:
20.08.2025 09.00 - 12.00 NP
27.08.2025 09.00 - 12.00 NP
02.09.2025 12.45 - 16.00 KG
16.09.2025 12.45 - 16.00 KG
24.09.2025 09.00 - 12.00 vierailijaseminaari
Ryhmätyöskentelylle varatut ajat, ei tilavarausta:
27.08.2025 12.45 - 16.00
10.09.2025 08.30 - 11.45
17.09.2025 12.45 - 16.00
Opintojakso on ensisijaisesti suunnattu SXH24K1 ryhmän opiskelijoille, joten heillä on etusija opintojaksolle. Jos opintojaksototeutuksen ilmoittautuneiden määrä ylittää enimmäisopiskelijamäärän, opiskelijoiden hyväksyminen tapahtuu ilmoittautumisjärjestyksessä.
Opintojaksolla on käytössä Moodle-alusta, jolla opiskelijat syventävät itsenäisesti ja yhdessä osaamistaan lastensuojelun teemoista.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Mikäli opiskelijalla on päätös yksilöllisestä tuesta, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajiin opintojakson alussa ja esitätä kirjallinen päätös.
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset.
Learning materials and recommended literature
Tenttimateriaali:
-Luentomateriaalit
-Lastensuojelulaki (Finlex)
-YK:n Lapsen oikeuksien sopimus
-Lastensuojelun käsikirja, THL (Lastensuojelun työprosessit-osio)
-Kiili, Moilanen & Hedman 2024. Kartoittava analyysi lasten, nuorten ja perheiden sosiaalihuollon palveluista 2020-luvulla (19-36).
Luentomateriaali lisätään kunkin kerran jälkeen Moodleen. Sieltä löydät myös linkit lastensuojelulakiin, lapsen oikeuksien sopimukseen ja lastensuojelun käsikirjaan. Moodlessa on skannattuna Kiilin, Moilasen ja Hedmanin artikkeli.
Alternative completion methods of implementation
-
Internship and working life connections
Työelämävierailijat
Exam dates and retake possibilities
Tentti EXAM:ssa ajalla 29.9. - 3.10.
Ensimmäinen uusintatenttimahdollisuus on 10.11. - 14.11. EXAM:ssa.
Toinen uusintatenttimahdollisuus on 8.12. - 12.12. EXAM:ssa.
Tenttikerta kestää 90 minuuttia. Tentissä on kaikille opiskelijoille runsas tenttiaika, eikä yksittäisiä lisäaikoja ole tarpeen käyttää. Jos sinulla kuitenkin on jokin muu yksilöllisen järjestelyn päätös, kerro siitä heti opintojakson alussa opettajalle.
Jokainen varaa tenttikertansa ohjeiden mukaisesti: https://oma.metropolia.fi/henkilokunnalle/strategia-ja-kehityspalvelut/digitalisaatio/ohjelmistojen-ohjeet/exam/exam-opiskelijoille
International connections
-
Student workload
Lähiopetus 12 h
Tentti 40 h
Itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät 83 h
yht. 135 h
Content scheduling
-
Further information for students
Lähiopetus kampuksella:
20.08.2025 09.00 - 12.00 NP
27.08.2025 09.00 - 12.00 NP
02.09.2025 12.45 - 16.00 KG
16.09.2025 12.45 - 16.00 KG
24.09.2025 09.00 - 12.00 vierailijaseminaari
Ryhmätyöskentelylle varatut ajat, ei tilavarausta:
27.08.2025 12.45 - 16.00
10.09.2025 08.30 - 11.45
17.09.2025 12.45 - 16.00
Opintojakso on ensisijaisesti suunnattu SXH24K1 ryhmän opiskelijoille, joten heillä on etusija opintojaksolle. Jos opintojaksototeutuksen ilmoittautuneiden määrä ylittää enimmäisopiskelijamäärän, opiskelijoiden hyväksyminen tapahtuu ilmoittautumisjärjestyksessä.
Opintojaksolla on käytössä Moodle-alusta, jolla opiskelijat syventävät itsenäisesti ja yhdessä osaamistaan lastensuojelun teemoista.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Mikäli opiskelijalla on päätös yksilöllisestä tuesta, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajiin opintojakson alussa ja esitätä kirjallinen päätös.
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset.
Assessment methods and criteria
Tentti määrittää opintojakson numeraalisen arvioinnin.
Itsenäiset oppimistehtävät hyväksytty / hylätty
Oppimistehtävät ryhmässä hyväksytty / hylätty
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien osien suorittamista hyväksytysti.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, good (3)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, excellent (5)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, approved/failed
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.