Siirry suoraan sisältöön

Erotusdiagnostiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00ER14-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2023 - 21.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Kristiina Kokkonen
Kaisa Hartikainen
Ryhmät
SXF21S1
Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
SX00ER14

Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 1 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ti 09.05.2023 klo 08:30 - 10:00
(1 t 30 min)
ETÄ: Ortopedia 3 (fysioterapia, jalkaterapia ja osteopatia)

Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija erottaa somaattisen dysfunktion oireet ja löydökset patologisista ja traumaattisista tiloista. Opiskelija ymmärtää patologisten ja traumaattisten tilojen asettamat rajoitukset osteopaattiselle hoidolle. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa suorittaa ortopediset testit ja tietää niiden käyttöalueen ja luotettavuuden. Opiskelija tunnistaa neuraalikudosperäisen kivun ja ymmärtää neuraalikudosperäisen kivun asettamat rajoitukset osteopaattiselle hoidolle. Opiskelija osaa suorittaa neuraalikudoksen testit ja tietää niiden käyttöalueen ja luotettavuuden.
Ortopedia: 1 op: Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä perustiedot ortopedian ja traumatologian alueella hoidettavista yleisimmistä sairauksista/vammoista. Opiskelija osaa kuvailla ortopedisten sairauksien patofysiologiaa, sairauksien oireita, tutkimusmenetelmiä, operatiiviset hoitomenetelmät sekä kuntoutukseen.
Traumatologia: 1 op:Opiskelija tunnistaa ja kuvailee traumat, jotka eivät kuulu osteopaattisen hoidon piiriin. Opiskelija osaa selittää toimenpiteet, jotka ovat tarpeellisia tai välttämättömiä ennen osteopaattisen hoidon aloittamista. Opiskelija tunnistaa loukkaantumiset, jotka vaativat välitöntä tai kiireellistä hoitoa ja osaa laatia asianmukaisen saatteen traumatologista hoitoa tarvitsevalle potilaalle. Opiskelija osaa selittää traumatologian terapeuttiset menetelmät.

Sisältö

- Selkärangan yleisimmät patologiat ja vauriot: välilevyn ja nikaman vauriot ja degeneratiiviset muutokset
- Hypermobiliteetin, instabiliteetin ja nivelkapselivaurion oireet ja löydökset kehossa
- Raajojen yleisimpien kiputilojen aiheuttajat, oireet ja löydökset
- Raajojen nivelten kliininen tutkiminen, ortopediset testit ja erotusdiagnostiikka
- Neuraalikudokseen kohdistuvat testit

Ortopedia: 1 op:
- Murtumat ja murtumien hoito
- Nivel-, jänne- ja ligamenttivammojen patofysiologia, tutkimus sekä hoito.

Traumatologia: 1 op:
- Radiologiset tutkimukset, ultraäänitutkimukset, erikoislääkärin konsultaatio, yleisimmät lääkkeet, psykoterapeuttiset tekniikat, immobilisaatiotekniikat.

Aika ja paikka

Toteutuu 1. ja 2.periodin aikana.
Kaisan osuus Moodlessa ja lähitoteutuksena

Oppimateriaalit

Magee: Orthopedic Physical Assessment, 5th edition tai 6th edition
John Heick & Catherine C. Goodman & Rolando T. Lazaro: Differential Diagnosis for Physical Therapists 6th edition (myös vanhemmat painokset käyvät)

Opetusmenetelmät

lähiopetus
aktivoiva luento
ohjattu käytännön harjoittelu
pienryhmäkeskustelut
yhteistoiminnallinen oppiminen
oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Teoria/käytännnön tentti 16.3.2023
1. uusinta 23.5.2023
2. uusinta 5.6.2023

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kaisan osuuden resurssit: 3 op = 3x27h=81h opiskelijan työtä
Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä, joka tarkoittaa, että opiskelija harjoittelee tunnilla käytyjä asioita itsenäisesti ja esimerkkitapauksen kautta sekä valmistelee oppimistehtäviä tiimeissä

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Käytännön opetuksessa läsnäolovelvoite on vähintään 80%, jotta voi osallistua käytännön tenttiin.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii joustavasti ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti ja turvallisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä, muuntautuva ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi ja soveltaa keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi ja soveltaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii vastuullisena ja proaktiivisena ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti, ennakoivasti ja turvallisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Käytännön Tentti, 50 % läpäisy, numeerinen arvio¨
Teoriatentti, 50% läpäisy, numeerinen arvio
Oppimistehtävät, arviointi hyväksytty/täydennettävä

Esitietovaatimukset

Selän ja rintakehän toiminnallinen anatomia osteopatiassa, Osteopaattinen tutkiminen ja hoitoosaaminen, Anamneesin laatimis- ja perustutkimisosaaminen

Siirry alkuun