Development of the Welfare State (5 ECTS)
Code: SX00EO96-3005
General information
- Enrollment
- 03.05.2021 - 30.09.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2021 - 31.12.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 60
- Degree programmes
- Social Services
Objective
The students will understand the most important theories of welfare and happiness. The students understand how the structures and processes of society affect the lives of individuals and communities. They are familiar with the development trends of societal policy and their links to the needs of change in welfare services. The students are familiar with structures and processes supporting well-being, social inclusion and safety. The students understand the courses of action in societal decision making. The students also understand how the global economy and Finland's economic development affect the functioning of society and the living conditions of people. They are familiar with the different ways in which welfare services are organized and provided.
Content
Welfare theories. Development of the Finnish welfare state and society. International welfare state models. The multi producer model of the welfare state. The welfare society's dependency on global economy, production, the standard of living, economic policy and employment.
Location and time
Lecturers: Katja Ihamäki & Lauri Narinen
Materials
Tenttikirjallisuus:
Talouden ja hyvinvoinnin osuus (Lauri Narinen):
- Matti Pohjola, Sanomapro 2019: Taloustieteen oppikirja + kontaktin diat.
Sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki):
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL. 2017. Luvut 1–6., 25–128.
- Anneli Anttonen ja Jorma Sipilä. Suomalaista sosiaalipolitiikkaa. Vastapaino. 2009, 9–102.
- Jorma Sipilä ja Anneli Anttonen. Universalismi ja sen vaihtoehdot. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Toim. Maritta Törrönen ym., 57–74.
- Mikko Mäntysaari. Hyvinvointiliberalismi ja uusliberalismi sosiaalityön
toimintaympäristöinä. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Toim. Maritta Törrönen ym., 75–86.
Sosiaalipolitiikan osuuden tehtävät (kolme tehtävää). Ohjeistukset toteutuksen työtilassa.
Muuta kirjallisuutta:
Haapola, Ilkka, Karisto, Antti & Takala, Pentti. Matkalla nykyaikaan: elintason, elämäntavan ja sosiaalipolitiikan muutos Suomessa. Porvoo: WSOYpro. 1999.
Julkunen, Raija. Kuka vastaa? Hyvinvointivaltion rajat ja julkinen vastuu. Hyvinvointivaltion rajat -projekti. Helsinki: Stakes. 2006.
Tammilehto, O. (2003). Globalisaation vaikutus köyhyyteen. http://www.tammilehto.info/globkoyh.htm
- Juho Saari, Sakari Taipale ja Sakari Kainulainen (toim.). Hyvinvointivaltion moderneja klassikoita. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Helsinki 2013.
- George Ritzer (2008). The McDonaldization of Society. Pine Forge Press.
- Towards a social investement welfare state? Ideas. policies and challenges. Toim. Nathalie Morel, Bruno Palier and Joakim Palme. Policy Press. 2012.
Teaching methods
Assignments and different literature exam
Exam schedules
TENTTI Pe 26.11. klo 12.45-16.
UUSINNAT METROPOLIAN VIRALLISET UUSINTAPÄIVÄT:
Ma 24.1 klo 16.30 – 20.00 SU202201 ILMOITTAUTUMINEN TENTTIIN 23.12. – 8.1.
Ma 21.3. klo 16.30 – 20.00 SU202203 ILMOITTAUTUMINEN TENTTIIN 17.2. – 6.3.
Student workload
Kirjatenttivaihtoehto, sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki):
- Kirjallisuus noin 200 sivua suomenkielistä tekstiä
- Kolme tehtävää
- Tentti
Further information
Katja Ihamäki:
Lehtorit
Katja Ihamäki - sosiaalipoltiikka
Lauri Narinen - hyvinvointi ja talous
TENTTI Pe 26.11. klo 12.45-16.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, good (3)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, excellent (5)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, approved/failed
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment methods and criteria
literature exam and assignments
0-5 (exam)