Museologia I ja museografia: Ilmasto ja sisätilojen ympäristöolosuhteetLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KX00FH20
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Korkeakoulu
- Metropolia
Osaamistavoitteet
- Opiskelijalle muodostuu kokonaiskäsitys esineellisen kulttuuriperinnön museaalisesta hoidosta.
- Opiskelija ymmärtää ne kemialliset ja fysikaaliset tapahtumat, jotka vaikuttavat materiaalien ikääntymiseen ja vaurioitumiseen.
- Opiskelija osaa arvioida ympäristöolosuhteiden kuten ilmaston, ilmanlaadun, lämpötilan, valon ja käsittelyjen merkityksen esineiden ja materiaalien säilymiselle.
- Opiskelija ymmärtää ja osaa menetelmiä esineiden suojaamiseksi em. ympäristötekijöiden vaikutukselta.
- Opiskelija tietää miten näyttelytilojen, museoiden ja säilytystilojen sisätilojen ilmastoa voidaan säädellä.
- Opiskelija tuntee valaistustekniikan perusteet ja erilaisten valonlähteiden ominaisuudet.
- Opiskelija osaa käyttää mittalaitteita ja tulkita niiden antamaa tietoa asianmukaisesti.
- Opiskelija tuntee museoesineiden ja muiden kokoelmien turvallisuuteen liittyviä riskejä (vesivahinko, tulva, tulipalo, maanjäristys, varkaus, yms.)
- Opiskelija tunnistaa kestävän kehityksen osana kulttuuriperinnön hoitoa ja museotyöskentelyä ja noudattaa näitä periaatteita.
Sisältö
- Esineellisen kulttuuriperinnön vaurioitumismekanismit ja ennalta ehkäisevä konservointi
- Ympäristön uhat ja miten niihin voidaan varautua kulttuuriperinnön suojelussa
- Ympäristöolosuhteiden vaikutus kulttuuriperinnön säilymiseen sisätiloissa
- Lämpötila, valo, UV, ilman suhteellinen kosteus, ilmansaasteet
- Riskikartoitus, hoito- ja pelastussuunnitelma sekä katastrofivalmius
- Mittauslaitteet ja niiden käyttö
- Kulttuuriperintöalan kestävä kehitys
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.
Lisätiedot
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.