Yksilö- ja yhteisöohjaus (etätoteutus) (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BO16-3028
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.05.2020 - 24.05.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 18.10.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 25
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Tuija Strandén-Mahlamäki
- Kirsi Lautala
- Ryhmät
-
SXH20K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00BO16
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ohjauksen teoreettisia perusteita. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaustyötä tavoitteellisesti asiakasta kuunnellen. Opiskelija osaa soveltaa dialogin periaatteita ohjauksessa. Hän osaa tukea ihmisten osallisuutta moninaisuutta kunnioittavalla tavalla. Opiskelija osaa ohjata asiakkaita yksilöllisesti jokaisen tarpeet huomioiden sekä yksilö- että yhteisöohjauksessa.
Sisältö
Ohjauksen erilaisia lähestymistapoja. Ohjauksen tavoitteellisuus, suunnitelmallisuus ja kontekstisidonnaisuus. Ohjaajan roolit. Vuorovaikutusorientaatiot, dialogisen vuorovaikutuksen ulottuvuudet. Oppiminen elämän aikana. Pedagogisen suhteen rakentuminen. Yksilölliset ohjaustarpeet. Yksilö-, ryhmä- ja yhteisöohjauksen perusteet. Arviointitaidot ja oman ohjaustoiminnan reflektointi. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.
Työmuodot
yksilötentti
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tenttikirjallisuus:
Kaikki tenttivät seuraavat teokset/materiaalit:
1. Monikulttuurisuus asiakastyössä -verkkokoulu.
https://www.youtube.com/playlist?reload=9&list=PLV8_D7-jawHS8alFA-9gSxNjsFbC9_QyD
2. Ryhmäilmiö - ryhmän ohjaajan käsikirja. 2015. http://www.ehyt.fi/sites/default/files/Ryhmailmio_verkko.pdf (86s.)
3. Vehviläinen S. 2014. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus. (239 s.)
Lisäksi tentitään kaksi seuraavista, opiskelija tekee valinnan itse, valintaa ei tarvitse ilmoittaa etukäteen.
4. Kalliola, Kurki, Salmi, Tamminen-Vesterbacka. 2010. Matkalla ohjaajuuteen. Kirjapaja. (164 s.)
5. Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus. (236 s.)
6. Onnismaa. 2011. 3. painos. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota ja kunnioitusta. (213 s.)
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksosta on myös vaihtoehtoinen toteutus (tot. SX00BO16-3027).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Moodletentti 24.9. klo 8.30-11.45
Uusintatentit yleisinä tenttipäivinä 17.11 2020 ja 25.1 2021
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135t
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä toteutus (kirjallisuustentti) on tarkoitettu VAIN ryhmän SXH20K1 opiskelijoille. Toteutukselle voidaan ottaa enintään 25 opiskelijaa. Mikäli ilmoittautuneita opiskelijoita (ryhmä SXH20K1) on enemmän kuin 25, valitaan opiskelijat ilmoittautumisjärjestyksessä. Ryhmän SXH20K1 opiskelijat voivat ilmoittautua vaihtoehtoisesti toteutukselle 3027.
Tenttikirjallisuus:
Kaikki tenttivät seuraavat teokset/materiaalit:
1. Monikulttuurisuus asiakastyössä -verkkokoulu
https://www.youtube.com/playlist?reload=9&list=PLV8_D7-jawHS8alFA-9gSxNjsFbC9_QyD
2. Ryhmäilmiö - ryhmän ohjaajan käsikirja. 2015. http://www.ehyt.fi/sites/default/files/Ryhmailmio_verkko.pdf (86s.)
3. Vehviläinen S. 2014. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus. (239 s.)
Lisäksi tentitään kaksi seuraavista, opiskelija tekee valinnan itse, valintaa ei tarvitse ilmoittaa etukäteen.
4. Kalliola, Kurki, Salmi, Tamminen-Vesterbacka. 2010. Matkalla ohjaajuuteen. Kirjapaja. (164 s.)
5. Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus. (236 s.)
6. Onnismaa. 2011. 3. painos. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota ja kunnioitusta. (213 s.)
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista Tuija Strandén-Mahlamäelle. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan tuija.stranden-mahlamaki@metropolia.fi.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Moodletentti T1-K5.
Arviointikriteerit:
Metropolia AMK:n osaamisen arviointikehikon (amk-tutkinto) mukaisesti, alkuvaihe tai perusopinnot (esim. 1.vuosi) / aloittelija
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.