Siirry suoraan sisältöön

Johdatus konservointiin (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00GD30-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 24.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
21.10.2025 - 07.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 18
Koulutus
Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Päivi Ukkonen
Vastuuopettaja
Päivi Ukkonen
Opintojakso
KX00GD30

Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 81 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 21.10.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Johdatus konservointiin KX00GD30-3002
ARP48a Laboratorio
Ke 22.10.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Johdatus konservointiin KX00GD30-3002
ARP48a Laboratorio
To 23.10.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Johdatus konservointiin KX00GD30-3002
ARP48a Laboratorio
Pe 24.10.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Johdatus konservointiin KX00GD30-3002
ARP48a Laboratorio
Ma 27.10.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Johdatus konservointiin KX00GD30-3002
ARP48a Laboratorio
Ti 28.10.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Johdatus konservointiin KX00GD30-3002
ARP48a Laboratorio
Ke 29.10.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Johdatus konservointiin KX00GD30-3002
ARP48a Laboratorio
To 30.10.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Johdatus konservointiin KX00GD30-3002
ARP48a Laboratorio
Pe 31.10.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Johdatus konservointiin KX00GD30-3002
ARP48a Laboratorio
Ma 03.11.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Johdatus konservointiin KX00GD30-3002
ARP48a Laboratorio
Ke 05.11.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Johdatus konservointiin KX00GD30-3002
ARP48a Laboratorio
Pe 07.11.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Johdatus konservointiin KX00GD30-3002
ARP48a Laboratorio
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

- Opiskelijalle muodostuu holistinen kuva kulttuuriperinnön toimintakentästä, hän tuntee kulttuuriperinnön käsitteenä ja ymmärtää kulttuuriperinnön merkityksen.
- Opiskelijalle syntyy käsitys konservoinnista osana kulttuuriperinnön hoitoa ja säilytystä.
- Opiskelija ymmärtää konservoinnin olevan merkittävän osan kestävää kehitystä.
- Opiskelija tutustuu konservaattorin ammatinkuvaan, työtehtäviin ja työskentely- ja toimintaympäristöihin.
- Opiskelija ymmärtää muistiorganisaatioiden merkityksen ja perustehtävät.
- Opiskelija tuntee kulttuuriperintöä ja konservointia säätelevät keskeiset lait, asetukset ja säädökset niin kansallisella kuin kansainvälisellä tasolla.
- Opiskelija tuntee konservaattorin tehtäviä määrittelevät eettiset koodit ja ohjesäännöt sekä omaksuu konservaattorin ammattietiikkaa.
- Opiskelija tuntee kotimaiset ja kansainväliset kulttuuriperintö- ja muistiorganisaatiot, konservointijärjestöt ja organisaatiot sekä niiden toimintatavat ja alaa koskevat julkaisut.
- Opiskelija tunnistaa aineettoman ja aineellisen kulttuuriperinnön.
- Opiskelija tuntee konservoinnissa yleisesti käytettäviä perusmateriaaleja, niiden ominaisuuksia ja –tekniikoita sekä sovelluksia, jotka ovat yhteisiä kaikille konservoinnin suuntautumisaloille.
- Opiskelija tietää mistä erilaisia konservointimateriaaleja voi hankkia.
- Opiskelija tuntee konservoinnissa käytettäviä perustyövälineitä sekä -laitteita ja osaa käyttää niitä asianmukaisesti.

Sisältö

- Konservaattorin tehtävänkuva ja rooli kulttuuriperinnön säilyttämisessä
- Kulttuuriperinnön käsite ja merkitys
- Muistiorganisaation merkitys ja tehtävät
- Museoammattilaisen tehtäväkenttä ja konservaattorin rooli kulttuuriperinnön säilyttämisessä
- Konservoinnin filosofiset ja eettiset perusteet
- Kulttuuriperintöä ja konservointia säätelevät lait, asetukset ja säädökset
- Konservoinnin eettiset koodit, ohjesäännöt ja ammattietiikka
- Kotimaiset ja kansainväliset kulttuuriperintö- ja muistiorganisaatiot sekä konservointialan järjestöt, toimintatavat ja julkaisut
- Alkuperäisväestöä koskevat kulttuurisidonnaisuudet ja oikeudet
- Aineeton ja aineellinen kulttuuriperintö
- Konservoinnissa yleisesti käytettävät työvälineet, materiaalit ja niiden ominaisuudet sekä käyttö ja hankinta

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Siirry alkuun