Talo- ja energiatekniikan perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: TR00FH68-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 24.08.2025
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 25.08.2025 - 14.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kiinteistö- ja rakennusala
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jarkko Könönen
- Sergio Rossi
- Ryhmät
-
TXR24S1Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- TR00FH68
Toteutuksella on 24 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 71 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 01.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Talo- ja energiatekniikan perusteet TR00FH68-3002 |
MPA6017
Oppimistila
|
Ti 02.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Talo- ja energiatekniikan perusteet / itsenäinen työskentely |
MPA6017
Oppimistila
|
Ma 08.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Talo- ja energiatekniikan perusteet / itsenäinen työskentely |
MPA6017
Oppimistila
|
Ti 09.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Talo- ja energiatekniikan perusteet TR00FH68-3002 |
MPA6017
Oppimistila
|
Ma 15.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Talo- ja energiatekniikan perusteet / itsenäinen työskentely |
MPA6017
Oppimistila
|
Ma 22.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Talo- ja energiatekniikan perusteet TR00FH68-3002 |
MPA6017
Oppimistila
|
Ti 23.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Talo- ja energiatekniikan perusteet / itsenäinen työskentely |
MPA6017
Oppimistila
|
Ma 29.09.2025 klo 12:45 - 14:45 (2 t 0 min) |
Talo- ja energiatekniikan perusteet TR00FH68-3002 |
MPA6017
Oppimistila
|
Ti 30.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Talo- ja energiatekniikan perusteet / Jarkon osan palautepäivä |
MPA6017
Oppimistila
|
Ti 21.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Talo- ja energiatekniikan perusteet TR00FH68-3002 |
MPA6017
Oppimistila
|
Ma 27.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Talo- ja energiatekniikan perusteet / itsenäinen työskentely |
|
Ti 28.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Talo- ja energiatekniikan perusteet / itsenäinen työskentely |
|
Ma 03.11.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Talo- ja energiatekniikan perusteet / itsenäinen työskentely |
MPA6017
Oppimistila
|
Ti 04.11.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Talo- ja energiatekniikan perusteet TR00FH68-3002 |
MPA6017
Oppimistila
|
Ma 10.11.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Talo- ja energiatekniikan perusteet / itsenäinen työskentely |
MPA6017
Oppimistila
|
Ti 11.11.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Talo- ja energiatekniikan perusteet TR00FH68-3002 |
MPA6017
Oppimistila
|
Ma 17.11.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Talo- ja energiatekniikan perusteet / itsenäinen työskentely |
MPA6017
Oppimistila
|
Ti 18.11.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Talo- ja energiatekniikan perusteet TR00FH68-3002 |
MPA6017
Oppimistila
|
Ma 24.11.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Talo- ja energiatekniikan perusteet / itsenäinen työskentely |
MPA6017
Oppimistila
|
Ti 25.11.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Talo- ja energiatekniikan perusteet / itsenäinen työskentely |
MPA6017
Oppimistila
|
Ma 01.12.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Talo- ja energiatekniikan perusteet / itsenäinen työskentely |
MPA6017
Oppimistila
|
Ti 02.12.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Talo- ja energiatekniikan perusteet TR00FH68-3002 |
MPA6017
Oppimistila
|
Ma 08.12.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Talo- ja energiatekniikan perusteet / itsenäinen työskentely |
MPA6017
Oppimistila
|
Ti 09.12.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Talo- ja energiatekniikan perusteet TR00FH68-3002 |
MPA6017
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija tietää millaisia teknisiä järjestelmiä rakennuksessa on ja mihin ne liittyvät.
Opiskelija ymmärtää teknisten järjestelmien vaatimukset tilojen mitoitukselle ja sijainnille.
Opiskelija osaa yhdessä erikoissuunnittelijan kanssa sijoittaa tekniset järjestelmät rakennukseen.
Opiskelija pystyy yhdessä erikoissuunnittelijan kanssa vertailemaan erilaisia vaihtoehtoja.
Opiskelija tietää mistä rakennuksen kokonaisenergitalous muodostuu ja miten rakennuksen energiatalouteen voidaan vaikuttaa materiaali-, rakenne- ja suunnitteluratkaisuilla.
Opiskelija näkee tehdyt ratkaisut ekologian ja kestävän kehityksen kannalta.
Opiskelija tuntee teknisiin järjestelmiin ja energiatalouteen liittyvää lainsäädäntöä sekä ohjeistusta.
Sisältö
Rakennusten sähkö-, vesi-, lämmitys-, ilmastointi- ja automatiikkajärjestelmät.
LVISA suunnittelun vaikutukset rakennussuunnitteluun.
Teknisten järjestelmien tilavaatimukset.
Energiatalouden perusteet.
Ekologia ja kestävä kehitys energiataloudessa.
Ryhmätyöskentely.
Esitietovaatimukset
Perustiedot rakennusmateriaaleista, rakenteista ja rakennussuunnittelusta.
Työmuodot
Luennot ja harjoitustöiden ohjattu tekeminen viikoittain lähiopetuksena.
Ryhmätöitä ja yksilötehtäviä.
Lopussa tentti ja/tai projektitöiden palautus.
Aika ja paikka
Läsnäopetuksena päivisin syylukukauden ajan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan myöhemmin
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan myöhemmin.
Kansainväliset yhteydet
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin suorittaminen vaatii opiskelijalta itsenäistä työskentelyä ja ajankäytön suunnittelua.
Ajankäyttö 5 op x 27 h = 135 h
Sisällön jaksotus
Kurssi etenee tasaisesti lukukauden aikana.
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolovelvollisuus luennoille ja lähiopetuspäiville vähintään 80%.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko ja arvioinnin yleiset perusteet ks. opintojakson kuvaus.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa tehtäviin on merkittäviä puutteita. Ratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Prosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee prosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa tehtäviin on merkittäviä puutteita. Ratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Prosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.