Siirry suoraan sisältöön

Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen kehittämistyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BN51-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2024 - 10.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Kätilötyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Riitta Vilkko
Sanna-Mari Manninen
Vastuuopettaja
Pirjo Koski
Ryhmät
SXL20K1
Kätilötyön tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
SX00BN51

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ke 10.01.2024 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen kehittämistyö SX00BN51-3015
Pe 01.03.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen kehittämistyö SX00BN51-3015
Pe 26.04.2024 klo 09:00 - 13:00
(4 t 0 min)
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen kehittämistyö SX00BN51-3015
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa toimia alansa kehittämistehtävissä
- osaa toimia näyttöön perustuvasti kätilötyössä ja sen kehittämisessä
- osaa osallistua asiantuntijana kätilötyöhön liittyvään keskusteluun.

Sisältö

Asiantuntijuus kätilötyössä
Näyttöön perustuva toiminta seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä
Toimintamallien ja palvelujen kehittäminen
Yrittäjyys kätilötyössä
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen tarpeiden tunnistaminen
Verkostotyö eri ammattiryhmien kanssa
Asiantuntijaviestintä ja ammatillinen näkyvyys
Kehittämistyön prosessi
Tuotteistaminen

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu yhtäaikaa harjoittelun kanssa. Opintojakso on auki koko lukukauden.

Oppimateriaalit

Alkutentti
Korhonen, Anne - Jylhä, Virpi - Korhonen, Teija 2018. Näyttöön perustuva toiminta - Tarpeesta tuloksiin. SKHOLE.

Moodlessa oleva kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Orientaatioluennot
-Opintojakson info
Itsenäinen opiskelu Moodlessa
- Alkutentti

Korhonen, Anne - Jylhä, Virpi - Korhonen, Teija 2018. Näyttöön perustuva toiminta - Tarpeesta tuloksiin. SKHOLE.
- Kätilötutkinnon opinnäytetyö pienryhmän kanssa (Tutkimusklubin suunnittelu ja toteuttaminen äitiyshuollon toimintaympäristössä)
- tehtävän ohjaus 2 t/ pienryhmä
- seminaari (osallistuminen pakollista)
Pakollinen osallistuminen infoon ja lähiopetukseen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

N/A

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

N/A

Kansainvälisyys

N/A

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 tuntia = 135 tuntia

Sisällön jaksotus

Info, alkutentti ja tutkimusklubin suunnittelu ja toteuttaminen kätilötyön opinnäytetyönä (5 op)

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. Ilmoittautumisajat määritellään oppimistoiminnan vuosikellossa. (Tutkintosääntö 32 §)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa asiantuntija.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
- etsii tietoa ja perustelee tietolähtei-den käytön
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla
- soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- toimii ammattialansa asiantuntijana monialaisissa ryhmissä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- kehittää itseään

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittämistyön suunnitelma: arviointi Hyväksytty/ Hylätty

Kehittämistyön raportti: Arviointi asteikolla 1-5

Siirry alkuun