Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ65-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
28.11.2022 - 11.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
20.01.2023 - 21.05.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jari Pihlava
- Anne Lipasti
- Vastuuopettaja
- Jari Pihlava
- Ryhmät
-
SXI21S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00EQ65
Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 2 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 17.05.2023 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
ETÄ Ryhmä 2, Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi SX00EQ65-3002 |
Tavoitteet
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
Opiskelija käyttää ammatillisesti omaa persoonaa terapiasuhteessa asiakkaan hyödyksi. Opiskelija tietää psykodynaamisia tekijöitä ja tunnistaa niiden vaikutuksia terapiasuhteen. Opiskelija tunnistaa ja arvioi omaan jaksamiseen vaikuttavia tekijöitä toimintaterapeutin työssä. Opiskelija on tietoinen toimintaterapeutin työhön saatavilla olevasta tuesta ja osaa tarvittaessa ohjautua sen pariin.
Työelämän ruotsi:
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kotimaisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot (ruotsi) ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä.
Sisältö
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät (2op)
- Psykodynaamiset tekijät terapiasuhteessa
- Oman persoonan ammatillinen käyttö
- Työhyvinvointi
Työelämän ruotsi (3op)
Opintojakson sisältö määräytyy tutkintokohtaisesti, ja sisällöt ovat kullekin tutkintoalalle olennaisia
suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
- Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
Aika ja paikka
Ruotsi: kampuksella, lähiopetus, aikataulu lukujärjestyksessä
Oppimateriaalit
Ruotsi: opettajan oma, saatavilla ennen kurssin alkua pdf-muodossa.
Opetusmenetelmät
Ruotsi: vuorovaikutteiset harjoitukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Viimeisillä tunneilla suullinen tehtävä sekä kirjallinen tentti, kaksi uusintatenttimahdollisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ruotsi: läsnäolo lähiopetuksessa 80%, itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtävät sekä suullinen tehtävä tuntien ulkopuolella.
Lisätietoja opiskelijoille
Ruotsi: Materiaalit saatavilla pdf-muodossa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Opiskelija osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Opiskelija hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Opiskelija ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Opiskelija osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Opiskelija ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa. Opiskelija osaa arvioida omaa kielitaitoaan ja asettaa itselleen kehittämistavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Opiskelija käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa. Opiskelija kehittää kielitaitoaan tavoitteellisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Opiskelija osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Opiskelija hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Opiskelija ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ruotsi: Jatkuva arviointi, suullinen esitys, kirjallinen lopputentti. Arviointi asteikolla 0-5.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Minä toimintaterapeuttina ja Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1
Työelämän ruotsi: Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1
Lisätiedot
Opintojakso sisältää terapiasuhdeopintoja 2op ja työelämän ruotsia 3op
Suositellaan valittavaksi yhtä aikaa Toimintaterapian työelämäharjoittelu 2 opintojakson kanssa.
Työelämän ruotsi: Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää terapiasuhdeopintoja 2op ja työelämän ruotsia 3op
Suositellaan valittavaksi yhtä aikaa Toimintaterapian työelämäharjoittelu 2 opintojakson kanssa.
Työelämän ruotsi: Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.