Digipedagogiikka asiantuntijatyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000DJ86-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 29.11.2021 - 12.12.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2022 - 20.03.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 45
- Koulutus
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida henkilökunnan ja työyhteisön oppimistarvetta sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida työhönsä liittyvää ohjausta sekä opetusta. Opiskelija on sisäistänyt digipedagogiikan toimintansa lähtökohdaksi sekä osaa soveltaa innovatiivisia, vaikuttavia ja erilaisia opetusmenetelmiä asiantuntijatyössä.
Sisältö
- oppimisen, ohjauksen ja opetuksen teoriat
- oppimisen, ohjauksen ja opetuksen vaikuttavat ja innovatiiviset menetelmät
- digipedagogiikka
- henkilöstökoulutuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi digitaalisissa ympäristöissä
- simulaatiopedagogiikka
- motivoiva haastattelu
- opetuksen ja oppimisen arviointi
Työmuodot
VUODEN 2022 OPINTOJAKSO KOKONAAN ETÄNÄ
Projektioppiminen ja yhteisöllinen työskentely verkossa (Moodle, Zoom, pilvipalvelut)
Itsenäinen opiskelu verkossa
Projektitehtävä pienryhmissä
Opettajan jatkuva ohjaus, oikea-aikainen palaute ja arviointi
Vertaisarviointi ja -palaute
Arviointi arvosanalla 1-5, jossa
Vaihe I: Täydennyskoulutuksen suunnitelma pareittain(60%) + pitchaus (40%) = kokonaisarvosanasta 50%
Vaihe II: Täydennyskoulutuksen toteuttaminen pienryhmissä = kokonaisarvosanasta 50%
Aika ja paikka
Kontaktiopetus ja yhteisöllinen työskentely verkossa:
17.1 klo 9-12 Täydennyskoulutus ja perehdyttäminen/ teorioita (ZOOM) + ryhmäytyminen yhteisöllistä projektityöskentelyä varten
18.1 klo 13-16 Täydennyskoulutus ja perehdyttäminen/ menetelmiä +työpajatyöskentelyä (Zoom)
7.2 klo 9-12 Projektitehtäväaiheiden pitchaus pareittain + kehitettävien täydennyskoulutuskoulutuskokonaisuuksien valinta (ZOOM)
8.3 klo 13-16 Kehitettyjen täydennyskoulutuskokonaisuuksien palautus ja esittäminen (vko 10) ja vertaisarviointi (vko 11).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Soveltuvin osin/ käsitellään yhdessä:
Engeström, Y. 1987. Perustietoa opetuksesta. Helsinki: Valtiovarainministeriö 1987. Opiskelijakirjaston verkkojulkaisu 2007 https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10224/3665/engestr%C3%B6m1-175.pdf
Saaranen, T., Koivula, M., Ruotsalainen, H., Wärnå-Furu, C. & Salminen, L. (toim.) 2016. Terveysalan opettajan käsikirja. Tietosanoma oy.
Aalto-yliopisto & Huhtanen, A. 2019. Verkko-oppimisen muotoilukirja. Aalto-yliopisto. https://fitech.io/app/uploads/2019/09/Verkko-oppimisen-muotoilukirja-v-1.4.1-web.pdf
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
VAIHTOEHTOISESTI
Kirjatentti 5 op, 8.3 klo 17-19, verkkotenttinä erilisen ohjeistuksen mukaan (mahdollista suorittaa etänä, sovittuna aikana, rajoitetulla vastausajalla 90 min). Arviointi arvosanalla 1-5/ Hylätty. Vaihtoehtoiseen suoritustapaan ilmoittaudutaan toteutuksen alkaessa. Tentin uusinta yleisinä uusintatenttipäivinä.
Tentittävä kirjallisuus:
Engeström, Y. 1987. Perustietoa opetuksesta. Helsinki: Valtiovarainministeriö 1987. Opiskelijakirjaston verkkojulkaisu 2007 https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10224/3665/engestr%C3%B6m1-175.pdf
Saaranen, T., Koivula, M., Ruotsalainen, H., Wärnå-Furu, C. & Salminen, L. (toim.) 2016. Terveysalan opettajan käsikirja. Tietosanoma oy.
Aalto-yliopisto & Huhtanen, A. 2019. Verkko-oppimisen muotoilukirja. Aalto-yliopisto. https://fitech.io/app/uploads/2019/09/Verkko-oppimisen-muotoilukirja-v-1.4.1-web.pdf
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainväliset yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä, josta
Kontaktiopetus 1 op (35 tuntia)
Itsenäinen opiskelu 1 op (35 tuntia)
Yhteisöllinen projektioppimisen ja -tehtävä 3 op (81 tuntia)
VAIHTOEHTOISESTI
Kirjatentti (135 h)
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1-2: Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
3-4: Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
5: Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.