Perioperatiivisen hoitotyön erityistilanteet ja niiden johtaminen (valinnainen) (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000EO18-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.05.2021 - 16.05.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.10.2021 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Vastuuopettaja
- Minna Marjamäki-Kekki
- Opintojakso
- S000EO18
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ja analysoi monipuolisesti perioperatiivisessa hoitotyössä esiintyviä ajankohtaisia haasteita ja osaa hyödyntää niitä toiminnan kehittämisen lähtökohtana.
Opiskelija kehittää perioperatiivisen hoitotyön laaja-alaisia taitojaan ja osaa arvioida ja käyttää erilaisia hoitotyön toimintojen suosituksia oman toiminnan perustana. Opiskelija hallitsee erilaisia potilasturvallisuutta parantavia johtamisen menetelmiä sekä toimintamalleja ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija hallitsee akuuttihoitotyön ja perioperatiivisen hoitotyön johtamisen erityispiirteet.
Sisältö
- Perioperatiivisen hoitotyön prosessien kehittäminen ja tilannejohtaminen
- Perioperatiivisen hoitotyön erityistilanteiden hallinta
- Päivittäisjohtaminen perioperatiivisessa hoitotyössä
- Moniammatillinen tiimityöskentely ja verkostotyö perioperatiivisessa hoitotyössä
Työmuodot
Aktivoivat luennot/kontaktiopetus
Käytännöstä nousevia ammatillisia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja
Itsenäinen työskentely
Pienryhmätyöskentely
Asiantuntijaluennot
Aika ja paikka
Opintojakso ajoittuu syyslukukaudelle 2021. Kaikki opintojakson tehtävät tulee palauttaa annettuun päivämäärään/opintojaksoon loppuun mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson oppimateriaali on nähtävillä opintojakson Moodle-alustalla.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija tekee opintojaksolle osallistumisen sijaan määritellyt kirjalliset tehtävät. Mikäli kyseessä valinnainen suoritustapa sovitaan opettajan kanssa erikseen Orientaatiossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Läsnäolo-opetusta noin 15 tuntia.
Tehtäväohjattua sekä itsenäistä opiskelua noin 120 tuntia.
Sisällön jaksotus
Periodi 2, 2021
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa käytetään kansallista tutkintojen osaamistason kuvausta, taso EQF 7.
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
(1-2):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Hyvä (3-4):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Kiitettävä (5):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Hyväksytty (hylätty):
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.