Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointialan yrittäjyys, johtaminen ja palvelujen tuottaminen (ryhmille SXH16K1, SXI16K1 ja SXI16K2) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BU39-3045

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2018 - 15.12.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2019 - 17.03.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Irma Gerstenmaier
Eero Kokko
Mikko Harju
Kaarina Pirilä
Anna Puustelli-Pitkänen
Ulla Vehkaperä
Vastuuopettaja
Ulla Vehkaperä
Ajoitusryhmät
Avoin amk: opintojakso (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Avoin amk: opintojakso
Opintojakso
SX00BU39
Toteutukselle SX00BU39-3045 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tuntee hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tavat sekä ohjaavan lainsäädännön.
Opiskelija ymmärtää strategisen johtamisen merkityksen yrityksen toiminnassa sekä erilaisten strategioiden merkityksen yritystoiminnan menestyksen ja tuloksellisuuden taustalla. Hän ymmärtää vision ja perustehtävän määrittelyn tärkeyden sekä työyhteisötaitojen merkityksen työyhteisön hyvinvoinnissa. Opiskelija ymmärtää yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen sekä talouden ja toiminnan välisen suhteen. Opiskelija omaksuu yrittäjä-myönteisen asenteen ja ymmärtää yritystoimintaan vaikuttavien tekijöiden merkityksen organisaation kannattavuuteen. Opiskelija pystyy arvioimaan ja kehittämään liikeideoita ja niiden menestymismahdollisuuksia. Opiskelija pystyy kehittämään kustannustehokkaita hyvinvointipalveluita. Opiskelijalla on perusvalmiudet yritystoiminnan aloittamiseen ja hän osaa myös hyödyntää julkisia neuvontapalveluja.

Sisältö

Hyvinvointipalvelujen toimintaympäristö ja palveluja määrittelevä lainsäädäntö, sopimuskäytännöt ja rahoitus.
Yhteiskunnalliset haasteet ja vaikutukset palveluiden tarpeeseen ja tuotantoon. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Visio, perustehtävä ja työyhteisötaidot. Erilaiset strategiat. Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys, yrittäjän asenne ja taidot. Palvelujen tuotteistamisen, hinnoittelu ja laatu. Yrityksen perustaminen liikeideasta liiketoimintasuunnitelmaan. Erilaiset yritysmuodot. Hankintamenettelyt ja hankintaprosessi.
Opintojakson sisältöjen painopisteet tarkentuvat toteutussuunnitelmassa.

Työmuodot

Opintojakso toteutetaan verkossa. Ennen opintojakson aloitusta opintojaksolle hyväksytyille lähetetään Moodlen kirjautumisavain ja opintojaksolle tulee kirjautua annetuna ajankohtana.
Opintojakso alkaa verkossa AC -orientaatioluennolla, joka tallennetaan ja on katsottavissa jälkeenpäin. Opintojaksoon sisältyy yksi palvelumuotoilun työpaja, jolloin opiskelijoilla mahdollisuus saada apua ja ohjausta tuotteistamisen tehtävään.
Opintojakso ei sisällä muuta lähiopetusta, mutta vaatii aktiivista osallistumista verkossa tapahtuvaan ryhmäkeskusteluun ja yhteisen tuotteistamistehtävän tekemiseen. Itsenäisenä osuutena yrittäjän haastattelu ja oppimistehtävä. Jatkuva ohjaus Moodlessa. Vastuuopettaja Ulla Vehkaperä.

Aika ja paikka

AC-orientaatioluento verkossa 9.1.19 klo 12.45-14.15
Palvelumuotoilun työpaja 29.1.19 klo 13-16 (Myllypuron kampus)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

hyrrat.metropolia.fi -sivusto
Lisäksi:
Sekki Antti & Niemi Mika 2016: Menesty Yrittäjänä. Alma Talent
Hiltunen Merja & al. 2007: Hyvinvointiyrittäjän liiketoimintaopas. Ammatinharjoittajasta yrittäjäksi. Tietosanoma.
Kainlauri Anne 2007. Ideasta hyvinvointialan yrittäjäksi. WSOYpro.
Holopainen Tuulikki- Levonen Anna-Liisa 2003: Yrityksen perustajan opas. Edita. (Tai uudempi painos)
Pyykkö Manne, 2011. Minustako yrittäjä?. WSOYpro
Viitala Riitta & Jylhä Eila. 2013: Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta (löytyy myös e-kirjana)

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaitoehtoisia suoritustapoja

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävän palautus maaliskuussa 2019. Päivämäärä määritelläänn myöhemmin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan resurssi 5 x 27 tuntia

Sisällön jaksotus

Opintojakso on jaettu neljään osaan.
Kaksi ensimmäistä tehdään yhdessä oman pienryhmän kanssa verkossa ja ovat tiukasti aikataulutettuja. Huomioi AC-orientaatio verkossa ja palvelumuotoilun työpajapäivä.
Kaksi muuta osaa ovat itsenäisiä ja aikataulun voi itse suunnitella.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti otsikossa mainittujen ryhmien opiskelijoille. Opintojaksolle voi ilmoittautua muidenkin tutkintojen opiskelijoita, jos se sopii opiskelijan aikatauluun paremmin. Muiden ryhmien opiskelijoita otetaan opintojakson vapaille paikoille iloittautumisjärjestyksessä. Avoimen amk:n kautta tuleville opiskelijoille on varattu 5 paikkaa.
-
Hyvinvointialan yrittäjyys, johtaminen ja palveluiden tuottaminen -opintojaksoa toteutetaan 5 kertaa vuodessa (2 kurssia keväällä, yksi kesällä ja kaksi syksyllä). Kurssit ovat sisällöltään samanlaisia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen monialaisen ryhmän verkkokeskusteluun Moodlessa.
Ryhmätehtävät (Hyvinvointialan yrittäyyden erityispiirteet / asiakaslähtöisen ja kannattavan hyvinvointipalvelun muotoilu)
Yrrittäjän haastattelu (Johtaminen)
Arvioitava tehtävä: Kannatava oman alan yrityksen liiketoimintaidea /liiketoimintasuunnitelma.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- Arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- Toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- Toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- Toimia turvallisesti
- Toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Toimia opiskelijaryhmässä

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija osaa:
- Käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- Arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- Soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- Toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- Toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- Toimia turvallisuus huomioiden
- Perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Organisoida opiskelijaryhmän toimintaa

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Siirry alkuun