Suojamateriaalit, muovit ja modernit materiaalitLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KX00DM46
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy konservoinnin käyttämiin suojamateriaaleihin, muoveihin ja moderneihin materiaaleihin. Opintojaksolla tutustutaan eri materiaalilaatujen soveltuvuuteen eri esineryhmien suojaamiseksi ja perehdytään materiaalien ikääntymiseen opintojakson pääpainon ollessa muovimateriaaleissa. Opiskelija oppii tunnistamaan muoveja ja osaa arvioida niiden ikääntymisominaisuuksia ja niiden soveltuvuutta konservointikäyttöön.
Sisältö
Esineiden suojaaminen museoympäristössä. Suojamateriaalien valintakriteerit, ikääntymisominaisuudet ja soveltuvuus eri esine- ja materiaaliryhmille. Muovien tunnistaminen ja ikääntyminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet heikosti. Omaksutun tiedon taso on heikko ja opintojakson tehtävistä näkyy, että aiheeseen ei ole juurikaan paneuduttu. Opiskelija ei hallitse muoviin liittyviä materiaaliopillisia ilmiöitä eikä suojamateriaaleille asetettavia laadullisia ominaisuuksia. Opiskelija ei hallitse aiheeseen liittyvää ongelmanratkaisua. Opiskelijan kyky soveltaa teoriaa käytäntöön on puutteellista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin.
Opiskelija ymmärtää opintojakson aiheen merkityksen ammattialalle ja siihen liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Omaksutun tiedon taso on hyvä ja opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä.
Opiskelija ymmärtää museoesineiden suojaamiseen liittyvät materiaaliopilliset ilmiöt ja osaa niiden valinnassa käytettävät kriteerit. Opiskelija osaa tunnistaa muoveja.
Opiskelija on toiminut opinnoissaan aika- ja tehtävätavoitteet saavuttaen. Opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija on paneutunut aiheeseen. Kehittyäkseen edelleen opiskelija tarvitsee kuitenkin vielä ohjausta ja tukea. Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee opintojakson tavoitteet erinomaisesti.
Opiskelija suorittaa opintojakson ja siihen liittyvät tehtävät hallitusti ja aikataulussa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti ja hallitsee työhön liittyvät prosessit ja toimenpiteet. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.
Opiskelija osaa kehittää omaa toimintaansa sekä konservoinnin menetelmiä ja materiaalien käyttöä että osoittaa perusteltua kriittistä ajattelua. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti ja on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet vähintäänkin tyydyttävästim ks. arviointikriteerit 1-2.
Lisätiedot
Arviointi perustuu tuntityöskentelyyn, läsnäoloon ja aktiiviseen osallistumiseen ja tehtyihin tehtäviin.
Läsnäolon minimimäärä 80% ja hyväksytysti tehdyt harjoitustehtävät.