Paperin kemia ja vaurioituminenLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KX00DM42
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee paperin kemian ja ymmärtää sen perusteella paperin vaurioitumisilmiöitä. Opiskelija tietään paperin vaurioitumiseen johtavat sisäsyntyiset ja ulkoapäin vaikuttavat syyt ja osaa ennaltaehkäistä paperin vaurioitumista.
Opiskelija osaa toteuttaa paperipohjaisten esineiden vauriokartoituksen. Oppilas osaa tyypitellä paperin vaurioita ja arvioida niiden kriittisyyttä kohteen säilymiselle.
Sisältö
Paperin kemia, paperityypit ja paperinvalmistuksen merkitys paperin säilymiselle. Vaurioitumisen sisäiset ja ulkoiset syyt, paperin vauriotyypit ja niiden tunnistaminen ja dokumentointi. Kunto- ja vauriokartoitusharjoitukset. Terminologia ja käsitteet.
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon ei ole panostettu riittävästi ja oppimistulos on hajanainen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opiskeltavien asioihin merkityksen ammattialalle sekä niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti ja on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opiskeltavat asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opiskeltaviin ammattialan asioihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon ei ole panostettu riittävästi ja oppimistulos on hajanainen.