Värjäys ja ommeltekniikatLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KI00CM43
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
- Opiskelija tuntee konservointivärjäyksen työtavat sekä värien ja materiaalien ominaisuudet.
- Opiskelija osaa valita oikean väriaineen ja värjätä erilaisia tekstiilimateriaaleja konservoitavaan kohteeseen.
- Opiskelija ymmärtää värjäyksen esikäsittelyn ja apuaineiden käytön merkityksen ja osaa värjäyksessä tarvittavat laskutoimitukset.
- Opiskelija osaa valmistaa työkansion värimallejaan varten.
-Opiskelija tuntee erilaisia tukimateriaaleja ja osaa valita asianmukaisen tukimateriaalin ja langan tekstiilikonservoinnin erilaisissa kohteissa.
- Opiskelijalla on perustiedot tekstiilikonservoinnin ompelutekniikoista ja tietää milloin ja miten niitä käytetään.
- Opiskelija osaa soveltaa teoriaa käytännön konservointitöissä.
Sisältö
- Tekstiilikonservoinnissa käytettävien tukikankaiden ja lankojen värjääminen
- Väriaineiden ominaisuudet
- Luonnon ja tekokuitumateriaalien värjääminen
- Konservointivärjäykseen liittyvä kemia, teoria ja käytänteet
- Värimallien kokoaminen omaan värjäyskansioon, johon liitetään koko opiskelun ajan kerättävät väritilkut
- Tekstiilikonservoinnissa käytettävät ompeleet ja pistot, tukikankaat ja –materiaalit
- Ompelulankojen rakenne ja ominaisuudet
- Kankaiden ja muiden konservoinnissa käytettyjen materiaalien ominaisuudet
Esitietovaatimukset
Tekstiilimateriaalit ja kuiduntunnistus, Tekstiilitekniikat ja –rakenteet, Kemia I
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja opiskelijalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon ei ole panostettu riittävästi ja oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioihin merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja opiskelija on saavuttanut hyvän kädentaidon tason tekstiilikonservoinnissa käytettävien tukiommelpistojen ompelussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti ja on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut on erinomaisen kädentaidon tason tekstiilikonservoinnissa käytettävien tukiommelpistojen ompelussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja opiskelijalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon ei ole panostettu riittävästi ja oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.
Lisätiedot
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.