Historialliset maalaustekniikat; puupohjaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KI00CM14
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on tutustuttaa opiskelijat historialliseen temperamaalauksen tekniikkaan ja materiaaleihin ja niitä tietoja hyväksi käyttäen opiskelija maalaa pienen kopion temperamaalauksesta.
Opiskelijat tuntevat temperamaalaukseen liittyvän kirjallisuuden sekä osaavat valmistaa temperavärejä. Opiskelijat pystyvät käyttämään tietoja ja taitoja maalatakseen pienen kopion aikakauden temperamaalauksesta.
Sisältö
Opintojakson aikana tutustutaan varhaiseen maalaustaiteeseen (puupohja, gessopohjustus) temperatekniikalla maalattujen maalausten pohjalta. Opintojakson aikana jokainen opiskelija maalaa kopion itse valitusta temperamaalauksesta (pääasiallisesti 1400 -1500 lukujen esimerkkien pohjalta). Instituutilla on oikeus varata parhaita töitä osaston näyttelyyn opiskelijan opiskeluajaksi osastolla.
Temperavärien valmistaminen, sekoittaminen sekä maalaustekniikka ja maalausvälineet.
Esitietovaatimukset
Johdatus maalaustaiteen konservointiin ja Kultaus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana 1
Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia temperamaalaustekniikan ja materiaalien käytön perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön.
Työskentelytavat ovat haparoivia ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Maalatun työn osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle opintojakson aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.
Arvosana 2
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia temperamaalaustekniikan ja materiaalien perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Työskentelytavat ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Maalatun työn osalta kokonaisuus on huolimaton, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle opintojakson aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole paneuduttu kunnolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arvosana 3
Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut temperamaalauksen materiaalit ja tekniikat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön.
Käytännön työn osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on hyvää tasoa, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut useamman kerran tarvetta lehtorin lisäohjaukselle.
Arvosana 4
Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut temperamaalauksen materiaalit ja tekniikat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Osallistuminen tehtäviin on ollut aktiivista.
Käytännön työn osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on kiitettävää tasoa, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut hieman tarvetta lehtorin lisäohjaukselle.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Erinomainen ja tasapainoinen käytännön työn kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut materiaalien ja maalaustekniikan perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, työn jälki on kiitettävää tasoa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia temperamaalaustekniikan ja materiaalien käytön perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön.
Työskentelytavat ovat haparoivia ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Maalatun työn osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle opintojakson aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.