Esittävä taide, teatteritoiminta: KE13S1
Opetussuunitelman tunnus: KE13S1
- Tutkintonimike
- Teatteri-ilmaisun ohjaaja (AMK)
- Laajuus
- 240 op
- Kesto
- 4 vuotta (240 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2013
- Opetuskieli
- suomi
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmaa on kehitetty tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa ja siinä on otettu huomioon työelämän tarpeet sekä opiskelijoiden tulevaisuuden työllistymismahdollisuudet. Esittävän taiteen koulutusohjelman neuvottelukunta on ollut työelämäedustajana mukana kehittämässä opetussuunnitelmaa.
Opintojaksojen toteutuksissa tehdään monipuolisesti työelämäyhteistyötä alan ammattilaisten kanssa erilaisissa projekteissa ja hankkeissa. Opetussuunnitelmassa yhteistyö työelämän kanssa syvenee opintojen edetessä.
Työelämäyhteistyö opintojen edetessä tuottaa havaintoja työelämän muutoksista ja kehityskohdista. Nämä havainnot ovat mukana opetussuunnitelmatyön edistämisessä.
Tutkintojen taso
Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto
Suoritettavat tutkinnot
Teatteri-ilmaisun ohjaaja (AMK)
Erityispääsyvaatimukset
Ennakkotehtävät ja valintakokeet testaavat soveltuvuutta opintoihin.
AHOTin erityisperiaatteet
Opiskelijan on mahdollista saada tunnustusta aiemmin hankitusta osaamisestaan. Katso Metropolian yleiset AHOT-ohjeet.
Tutkintovaatimukset ja asetukset
Katso Ammattikorkeakoulun yleinen tutkintosääntö >>
Tutkinnon profiili
Teatteri-ilmaisun ohjaajat toimivat sekä perinteisen teatteritoiminnan alueella että eri alojen rajapinnoilla. He soveltavat teatterilähtöisiä toimintatapoja ja edistävät taiteen tulemista aktiiviseksi osaksi yhteiskuntaa. Alueellisen ja yhteisöllisen taidetoiminnan ja kehittämisen hankkeet ovat merkittävä osa teatteri-ilmaisun ohjaajan työkenttää. Niiden avulla vahvistetaan yhteiskunnallisen osallisuuden kokemusta. Draaman työvälineet ovat keskeisiä mm. osallistavan kaupunkisuunnittelun, sosiaalialan, taidekasvatuksen, syrjäytymisen ehkäisyn, teattereiden yleisötyön ja kulttuurien välisen yhteistyön hankkeissa.
Keskeiset oppimistulokset
Opinnoissa perehdytään niin taiteeseen yhteisön palveluksessa kuin taiteen tekemiseen yhdessä yleisön kanssa tai erityisen kohdeyleisön puhuttelemiseen. Valmistuttuaan teatteri-ilmaisun ohjaaja osaa käyttää soveltavan teatterin eri tekniikoita (kuten tarinateatteri, forumteatteri, draamatyöpajat). Opinnoissa voi painottaa joko prosessin tai esityksen ohjaamista. Osaamisalueina ovat myös esittävän taiteen historiaa sekä perustaidot teatterityössä tarvittavasta tuotannollisesta ja teknisestä osaamisesta.
Teatteri-ilmaisun ohjaaja toimii erilaisten ihmisryhmien kanssa ohjaajana, opetustehtävissä sekä taiteellisessa työssä. Hän osaa myös kääntää osaamistaan muita palvelevaksi, kuten kohtaamiskeskeisiksi palveluiksi eri kohderyhmille, organisaatioiden kehittämisen välineeksi tai uusiksi muiden alojen toimintaa edistäviksi palveluiksi.
Korkeakoulusta valmistuvien työprofiilit
Teatteri-ilmaisun ohjaaja on monipuolinen draaman ammattilainen jonka erityisosaamista ovat soveltavan teatterin eri työtavat, ryhmien ohjaaminen sekä työskentely monialaisissa yhteistyöprojekteissa. Työpaikkoja teatteri-ilmaisunohjaajille tarjoavat esimerkiksi kulttuuriorganisaatiot, ammatti- ja harrastajateatterit, yhteisöt ja yhdistykset, projektit ja julkisen sektorin laitokset (kuten museot, päiväkodit, koulut, sosiaali- ja nuorisotoimi), ilmaisukasvatusta antavat tahot, yritykset (kehitystehtävät) tai oma yritys.
Pääsy jatko-opintoihin
Tutkinto antaa hakukelpoisuuden ylempiin ammattikorkeakoulututkintoihin tai maisteriopintoihin yliopistoissa ja muissa korkeakouluissa.
Tutkinnon rakennetaulukko
Tutkinnon rakennetaulukko ja opintopisteet >>Siirry ajoitussuunnitelmaan
Opintosuorituksia ja arviointia koskevat säännöt
Opintosuoritusten arviointimenetelmät määritellään opintojen toteutussuunnitelmassa. Arvioinnista vastaa opintosuorituksen toteutuksesta vastaava opettaja. Opiskelijan tulee saada opintosuorituksen alkaessa tiedot arvioinnin perusteista, joiden tulee pohjautua opintosuorituksen tavoitteisiin. Arviointi tapahtuu pääsääntöisesti opintojaksoittain ja tehdään niille opiskelijoille, jotka ovat ilmoittautuneet ja jotka on hyväksytty opintojaksolle. Opintosuorituksen mahdolliset osasuoritukset voidaan tarvittaessa arvioida erikseen. Opettaja voi toteutussuunnitelmassa esitetyissä arviointiperusteissa ilmoittaa osasuoritusten voimassaolosta.
Arviointiasteikko on seuraava: kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), erittäin tyydyttävä (2), tyydyttävä (1), hylätty (0) ja hyväksytty (H). Arviointiasteikosta poikkeamisista päättää rehtori.
Valmistumisen vaatimukset
Tutkinnon edellyttämät opinnot suoritettuina tutkintosäännön määrittämässä määräajassa. (kts. tutkintösääntö: >>)
Opintojen toteuttaminen
Opinnot toteutetaan kokopäiväopiskeluna (nuorisokoulutus) ja monimuotokoulutuksena (aikuiskoulutus).
Tutkintovastaava
Päivi Rahmel
+358 40 334 0615
Osoite PL 4040, 00079 Metropolia
(käyntiosoite: Hämeentie 161, Helsinki)
etunimi.sukunimi[at]metropolia.fi
Lisätiedot
Yhteyshenkilö: koulutussuunnittelija Elina Ala-Nikkola
Osoite PL 4040, 00079 Metropolia
p. +358 50 401 3456
(käyntiosoite: Hämeentie 161, Helsinki)
etunimi.sukunimi[at]metropolia.fi
Kuvaus-teksti siirretty:
Tutkinnon tavoite ja tutkinnon tuottama osaaminen:
Teatteri-ilmaisun ohjaajan erityisosaamista ovat prosessien ja ryhmien vetäminen sekä työpajojen ja esitysten ohjaaminen taidelähtöisillä menetelmillä. Tutkinto valmentaa toimimaan luovien prosessien tekijänä niin taiteen, teattereiden kuin muunkin yhteiskunnan toimintaympäristöissä.
Opinnnoissa perehdytään niin taiteeseen yhteisön palveluksessa kuin taiteen tekemiseen yhdessä yleisön kanssa tai erityisen kohdeyleisön puhuttelemiseen. Valmistuttuaan teatteri-ilmaisunohjaaja osaa käyttää esittävän taiteen eri ilmaisulajeja ja draaman erilaisia tekniikoita (kuten improvisaatio, tarinateatteri, forumteatteri, draamatyöpajat, kehollisen ilmaisun tekniikat). Osaamisalueina ovat myös esittävän taiteen historiaa sekä perustaidot teatterityössä tarvittavasta tuotannollisesta ja teknisestä osaamisesta.
Teatteri-ilmaisun ohjaaja toimii erilaisten ihmisryhmien kanssa ohjaajana, opetustehtävissä sekä taiteellisessa työssä. Hän osaa myös kääntää osaamistaan muita palvelevaksi, kuten kohtaamiskeskeisiksi palveluiksi eri kohderyhmille, organisaatioiden kehittämisen välineeksi tai uusiksi muiden alojen toimintaa edistäviksi palveluiksi. Työskentelyn tavoitteena on tuoda taide aktiiviseksi toimijaksi osana yhteiskuntaa.
Työpaikkoja teatteri-ilmaisunohjaajille tarjoavat esimerkiksi kulttuuriorganisaatiot, ammatti- ja harrastajateatterit, yhteisöt ja yhdistykset, projektit ja julkisen sektorin laitokset (kuten museot, päiväkodit, koulut, sosiaali- ja nuorisotoimi), ilmaisukasvatusta antavat tahot, yritykset (kehitystehtävät) tai oma yritys.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::tutkintoon johtava koulutus
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; sekä 4) opinnäytetyö. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 15.5.2003/352; 4 § Opintojen rakenne)
amk::amk-tutkintojen yhteiset kompetenssit (2010)
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto (2010) Suositus tutkintojen kansallisen viitekehyksen (NQF) ja tutkintojen yhteisten kompetenssien soveltamisesta ammattikorkeakouluissa
Teatteritoiminta:kompetenssit (2013)
Lisätty 2013, sähköpostiviesti MP (2013-03-1)