Ikääntyneiden palveluohjausLaajuus (10 op)
Tunnus: SX00EQ57
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- soveltaa toiminnassaan dialogista asiakastyötä iäkkään ihmisen ja hänen lähiverkostonsa voimavaroja vahvistaen
- osaa määritellä palveluohjauksellisen työotteen sekä palveluohjauksen eri tasot ja menetelmät
- arvioi ja suunnittelee iäkkään asiakkaan yksilöllistä palvelupolkua sekä ohjauksen ja tuen tarpeita
- osaa käyttää etäyhteyksiä asiakkaiden ohjauksessa
- osaa hyödyntää palveluohjauksessa moniammatillista yhteistyötä ja verkostotyötä
Sisältö
- dialogisuus asiakastyössä
- asiakkaan voimavarat ja verkostot sekä niiden tukeminen
- palveluohjauksellinen työote
- palveluohjauksen mallit ja menetelmät
- etäyhteyksin toteutettu ohjaus ja neuvonta
- moniammatillinen verkostotyö
- harjoittelu 8 op
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Lisätiedot
- Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen - opintojakson harjoittelu tulee olla hyväksytty ennen 4. harjoittelua
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Miia Pulkkinen
- Mari Heitto
- Heidi Oilimo
Vastuuopettaja
Miia Pulkkinen
Ryhmät
-
SXC22K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- soveltaa toiminnassaan dialogista asiakastyötä iäkkään ihmisen ja hänen lähiverkostonsa voimavaroja vahvistaen
- osaa määritellä palveluohjauksellisen työotteen sekä palveluohjauksen eri tasot ja menetelmät
- arvioi ja suunnittelee iäkkään asiakkaan yksilöllistä palvelupolkua sekä ohjauksen ja tuen tarpeita
- osaa käyttää etäyhteyksiä asiakkaiden ohjauksessa
- osaa hyödyntää palveluohjauksessa moniammatillista yhteistyötä ja verkostotyötä
Sisältö
- dialogisuus asiakastyössä
- asiakkaan voimavarat ja verkostot sekä niiden tukeminen
- palveluohjauksellinen työote
- palveluohjauksen mallit ja menetelmät
- etäyhteyksin toteutettu ohjaus ja neuvonta
- moniammatillinen verkostotyö
- harjoittelu 8 op
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi
Aika ja paikka
Luennot
- 20.8.
- 29.8.
- 3.9. (etä)
Työharjoittelu 6 viikkoa aikavälillä 9.9.-18.10. (tai muu erikseen sovittava aika)
Harjoittelun purku 21.10.
Oppimateriaalit
Karri Blommila, Miia Juntunen ja Sirkka Kosunen (toim.) 2022: Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen palveluohjausyhdistys, SPO ry. (valitut luvut - ilmoitetaan opintojakson alkaessa)
Muu oppimateriaali näkyvissä Moodle-työtilassa.
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Lähi/etäopetus ja verkko-opiskelu
Tentti
Työelämän harjoittelu
Yksilöllinen palaute
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelun näkökulmana Ikääntyneiden palveluohjaus, laajuus 8 op
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Exam-tentti, joka avoinna 21.10.-3.11.
Hylätyn tentin uusinta-ajat: 2.12.-6.12. sekä 13.1.-17.1.
Hyväksyttyä tenttiä ei ole mahdollista korottaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus ja teoriaosuus 2 op * 27 h = 54h
Työharjoittelu 8 op * 27 h = 216 h (30 työpäivää)
Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.
Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen opetukseen ja siihen sisältyvät tehtävät
Tentti
Harjoittelu ja harjoittelutehtävät
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin
Hyväksyttyä tenttiä ei ole mahdollista korottaa.
Hyväksytty harjoittelu edellyttää soveltuvien lähteiden käyttöä kirjallisessa harjoitteluraportissa.
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
- tunnistaa toiminnassaan dialogisen asiakastyön menetelmiä iäkkään ihmisen ja hänen lähiverkostonsa voimavaroja vahvistaen
- tunnistaa palveluohjauksellisen työotteen sekä palveluohjauksen eri tasot ja menetelmät
- osaa määritellä iäkkään asiakkaan yksilöllistä palvelupolkua sekä ohjauksen ja tuen tarpeita
- tunnistaa palveluohjauksessa moniammatillisen yhteistyön ja verkostotyön merkityksen
Hyvä (3-4)
- osaa kuvailla toiminnassaan dialogisen asiakastyön menetelmiä iäkkään ihmisen ja hänen lähiverkostonsa voimavaroja vahvistaen
- osaa selittää palveluohjauksellisen työotteen sekä palveluohjauksen eri tasoja ja menetelmiä
- osaa suunnitella iäkkään asiakkaan yksilöllistä palvelupolkua sekä ohjauksen ja tuen tarpeita
- osaa kuvailla palveluohjauksessa moniammatillista yhteistyötä ja verkostotyötä
Kiitettävä (5)
- osaa arvioida ja soveltaa toiminnassaan dialogista asiakastyötä iäkkään ihmisen ja hänen lähiverkostonsa voimavaroja vahvistaen
- osaa soveltaa palveluohjauksellista työotetta sekä palveluohjauksen eri tasoja ja menetelmiä
- osaa arvioida ja suunnitella iäkkään asiakkaan yksilöllistä palvelupolkua sekä ohjauksen ja tuen tarpeita
- osaa arvioida ja hyödyntää palveluohjauksessa moniammatillista yhteistyötä ja verkostotyötä
Lisätiedot
- Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen - opintojakson harjoittelu tulee olla hyväksytty ennen 4. harjoittelua
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Miia Pulkkinen
- Heidi Oilimo
Ryhmät
-
SXC21S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- soveltaa toiminnassaan dialogista asiakastyötä iäkkään ihmisen ja hänen lähiverkostonsa voimavaroja vahvistaen
- osaa määritellä palveluohjauksellisen työotteen sekä palveluohjauksen eri tasot ja menetelmät
- arvioi ja suunnittelee iäkkään asiakkaan yksilöllistä palvelupolkua sekä ohjauksen ja tuen tarpeita
- osaa käyttää etäyhteyksiä asiakkaiden ohjauksessa
- osaa hyödyntää palveluohjauksessa moniammatillista yhteistyötä ja verkostotyötä
Sisältö
- dialogisuus asiakastyössä
- asiakkaan voimavarat ja verkostot sekä niiden tukeminen
- palveluohjauksellinen työote
- palveluohjauksen mallit ja menetelmät
- etäyhteyksin toteutettu ohjaus ja neuvonta
- moniammatillinen verkostotyö
- harjoittelu 8 op
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Moodle-työtilassa
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Lähi/etäopetus ja verkko-opiskelu
Kirjallinen tehtävä
Työelämän harjoittelu
Yksilöllinen palaute
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelun näkökulmana Ikääntyneiden palveluohjaus, laajuus 8 op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus ja teoriaosuus 2 op * 27 h = 54h
Työharjoittelu 8 op * 27 h = 216 h (30 työpäivää)
Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.
Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä
Osallistuminen opetukseen ja siihen sisältyvät tehtävät
Tentti
Harjoittelu ja harjoittelutehtävät
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin
Hyväksyttyä tenttiä ei ole mahdollista korottaa.
Hyväksytty harjoittelu edellyttää soveltuvien lähteiden käyttöä kirjallisessa harjoitteluraportissa.
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
- tunnistaa toiminnassaan dialogisen asiakastyön menetelmiä iäkkään ihmisen ja hänen lähiverkostonsa voimavaroja vahvistaen
- tunnistaa palveluohjauksellisen työotteen sekä palveluohjauksen eri tasot ja menetelmät
- osaa määritellä iäkkään asiakkaan yksilöllistä palvelupolkua sekä ohjauksen ja tuen tarpeita
- tunnistaa palveluohjauksessa moniammatillisen yhteistyön ja verkostotyön merkityksen
Hyvä (3-4)
- osaa kuvailla toiminnassaan dialogisen asiakastyön menetelmiä iäkkään ihmisen ja hänen lähiverkostonsa voimavaroja vahvistaen
- osaa selittää palveluohjauksellisen työotteen sekä palveluohjauksen eri tasoja ja menetelmiä
- osaa suunnitella iäkkään asiakkaan yksilöllistä palvelupolkua sekä ohjauksen ja tuen tarpeita
- osaa kuvailla palveluohjauksessa moniammatillista yhteistyötä ja verkostotyötä
Kiitettävä (5)
- osaa arvioida ja soveltaa toiminnassaan dialogista asiakastyötä iäkkään ihmisen ja hänen lähiverkostonsa voimavaroja vahvistaen
- osaa soveltaa palveluohjauksellista työotetta sekä palveluohjauksen eri tasoja ja menetelmiä
- osaa arvioida ja suunnitella iäkkään asiakkaan yksilöllistä palvelupolkua sekä ohjauksen ja tuen tarpeita
- osaa arvioida ja hyödyntää palveluohjauksessa moniammatillista yhteistyötä ja verkostotyötä
Lisätiedot
- Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen - opintojakson harjoittelu tulee olla hyväksytty ennen 4. harjoittelua