Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatustyön perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00EP41

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee varhaiskasvatuksen lainsäädännön, varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat sekä palvelujärjestelmän. Opiskelija ymmärtää Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden
ohjaaman toiminnan kokonaissuunnittelua. Opiskelija tuntee varhaiskasvatuksen laatuun ja arviointiin
liittyvät tekijät.

Sisältö

Varhaiskasvatustyön arvoperusta. Varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat ja palvelujärjestelmä.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja toiminnan kokonaissuunnittelu, oppimisympäristöt,
pedagoginen dokumentointi ja arviointi. Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
Moniammatillisuus ja varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen. Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri. Vaihtoehtoiset pedagogiikat.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Degree Programme in Social Services
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Milla Karvonen
Ryhmät
  • SXH22S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXG22S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Tavoitteet

Opiskelija tuntee varhaiskasvatuksen lainsäädännön, varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat sekä palvelujärjestelmän. Opiskelija ymmärtää Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden
ohjaaman toiminnan kokonaissuunnittelua. Opiskelija tuntee varhaiskasvatuksen laatuun ja arviointiin
liittyvät tekijät.

Sisältö

Varhaiskasvatustyön arvoperusta. Varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat ja palvelujärjestelmä.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja toiminnan kokonaissuunnittelu, oppimisympäristöt,
pedagoginen dokumentointi ja arviointi. Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
Moniammatillisuus ja varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen. Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri. Vaihtoehtoiset pedagogiikat.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sylvia Hakari
  • Milla Karvonen
Ryhmät
  • SXH22K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXH22K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tuntee varhaiskasvatuksen lainsäädännön, varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat sekä palvelujärjestelmän. Opiskelija ymmärtää Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden
ohjaaman toiminnan kokonaissuunnittelua. Opiskelija tuntee varhaiskasvatuksen laatuun ja arviointiin
liittyvät tekijät.

Sisältö

Varhaiskasvatustyön arvoperusta. Varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat ja palvelujärjestelmä.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja toiminnan kokonaissuunnittelu, oppimisympäristöt,
pedagoginen dokumentointi ja arviointi. Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
Moniammatillisuus ja varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen. Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri. Vaihtoehtoiset pedagogiikat.

Aika ja paikka

Myllypurontie 1

Oppimateriaalit

- Varhaiskasvatuslaki. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180540
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022 Opetushallitus.
- VARHAISKASVATUKSEN LAADUN ARVIOINNIN PERUSTEET JA SUOSITUKSET.https://www.karvi.fi/sites/default/files/sites/default/files/documents/KARVI_Perusteet-ja-suositukset_web.pdf
- Koivula, M., Siippainen A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) (2017). Valloittava varhaiskasvatus. VAIN luvut 2,3, 9

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, oppimistehtävä ja tenttiin lukeminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

23.5.24 klo 12.45-16 MPA4018 Tentti

Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x 27h = 135 h

Lisätietoja opiskelijoille

20.03.2024 08.30 - 11.45 MPA4010 Orientaatioluento, Milla Karvonen
26.03.2024 08.30 - 11.45 MPA4010 Opetussuunnitelmien perusteet, varhaiskasvatuslaki ja pedagoginen toiminta, Milla Karvonen
03.04.2024 09.00 - 11.45 MPA4015 Sosionomin varhaiskasvatusosaaminen ja lapsen osallisuuspedagogiikka, Milla Karvonen
09.04.2024 13.00 - 15.00 Myllypuro-sali MPD1002 Yhdessä hyvinvoivan lapsen asialla varhaiskasvatuksessa-seminaari
19.04.2024 08.30 - 11.45 MPA4010 Katsomuskasvatus, Sylvia Hakari
02.05.2024 12.45 - 16.00 MPA4010 Pedagoginen dokumentointi ja arviointi, Milla Karvonen
08.05.2024 09.00 - 15.00 MPD1002 Seksuaalikasvatus
17.05.2024 08.30 - 11.45 MPA4010 Tehtävien purku: vaihtoehtoiset pedagogiikat
23.05.2024 12.45 - 16.00 MPA4018 Tentti

- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.

- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

- Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa. Jotkut luennoista voivat sisältää itsenäistä työtä. Tästä ilmoitetaan orientaatioluennolla.

- Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

tentti 70%, oppimistehtävä 30%
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin.
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Degree Programme in Social Services
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sylvia Hakari
  • Mona Laine
Ryhmät
  • SXG21S1
    Degree Programme in Social Services päivä
  • SXH21S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tuntee varhaiskasvatuksen lainsäädännön, varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat sekä palvelujärjestelmän. Opiskelija ymmärtää Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden
ohjaaman toiminnan kokonaissuunnittelua. Opiskelija tuntee varhaiskasvatuksen laatuun ja arviointiin
liittyvät tekijät.

Sisältö

Varhaiskasvatustyön arvoperusta. Varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat ja palvelujärjestelmä.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja toiminnan kokonaissuunnittelu, oppimisympäristöt,
pedagoginen dokumentointi ja arviointi. Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
Moniammatillisuus ja varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen. Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri. Vaihtoehtoiset pedagogiikat.

Aika ja paikka

Myllypurontie 1

Oppimateriaalit

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022 Opetushallitus.
VARHAISKASVATUKSEN LAADUN ARVIOINNIN PERUSTEET JA SUOSITUKSET. https://karvi.fi/wp-content/uploads/2018/10/KARVI_Perusteet-ja-suositukset_web.pdf
Merja Koivula, Anna Siippainen & Paula Eerola-Pennanen (Ed.) (2017) Valloittava varhaiskasvatus,
Mirja Köngäs (2019): Tunneäly varhaiskasvatuksessa.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, oppimistehtävä ja tenttiin lukeminen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ilmoitetaan myöhemmin

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

13.11.2023 08.30 - 11.45 MPC3001 Tentti

Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.

Kansainvälisyys

Ilmoitetaan myöhemmin

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x 27h = 135 h

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

08.09.2023 08.30 - 11.45 MPA6017 Orientaatioluento / Sylvia Hakari
15.09.2023 08.30 - 11.45 MPA6010 Opetussuunnitelman perusteet ja pedagoginen toiminta / Sylvia Hakari
22.09.2023 08.30 - 11.45 MPA4010 Sosionomin varhaiskasvatusosaaminen ja lapsen osallisuuspedagogiikka / Mona Laine
06.10.2023 08.30 - 11.45 MPA4010 Pedagoginen dokumentointi ja katsomuskasvatus / Sylvia Hakari
23.10.2023 08.30 - 11.45 MPA4010 Tehtävien purku (pakollinen osallistuminen) / Mona Laine
31.10.2023 09.00 - 15.00 MPA2028, MPA2029, MPA4011, Perheseminaari
07.11.2023 12.30 - 16.00 MPD1002 (102 henkilöä) Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista -hankkeen loppuseminaari
13.11.2023 08.30 - 11.45 MPC3001 Tentti

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.

- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa. Jotkut luennoista voivat sisältää itsenäistä työtä. Tästä ilmoitetaan orientaatioluennolla.

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin.
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.