Esittävä taide, teatteritoiminnan ammatillinen suuntautuminen: KE11S1
Opetussuunitelman tunnus: KE11S1
- Tutkintonimike
- Teatteri-ilmaisun ohjaaja (AMK)
- Laajuus
- 240 op
- Kesto
- 4 vuotta (240 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2011
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Tutkinnon tavoite ja tutkinnon tuottama osaaminen
Teatteriosaamiseen kohdistuu uusia odotuksia: teatterityön ohella tarvitaan ammattitaitoa draaman soveltavaan käyttöön elämän eri alueilla. Draama ja teatteri nähdään yleisesti merkityksellisenä työkaluna yhteiskunnan hahmottamiseen ja yksilöllisen kokemuksen ymmärtämiseen. Teatteri-ilmaisun ohjaajan tutkintoon johtavat opinnot tarjoavat ammattikenttään tutkivan ja keskustelevan koulutusvaihtoehdon.
Tutkinnon tuottama osaaminen koostuu esittävän taiteen laaja-alaisesta tuntemuksesta ja osaamisesta, valmiudesta toimia monialaisissa hankkeissa ja yrityksissä, draaman ja teatterin pedagogisten käytäntöjen osaamisesta, draaman ja teatterin yhteisöllisten toimintamuotojen osaamisesta sekä ohjaamisen ja vetäjyyden osaamisesta. Keskeistä on myös läpi opintojen kulkeva tutkivan ja kehittävän työotteen tuottama osaaminen.
Valmistuttuaan teatteri-ilmaisun ohjaaja toimii ohjaus-, opetus- ja taiteellisissa tehtävissä. Hän työskentelee monen eri alan ammattilaisten kanssa yhteistyössä ja soveltaa draamallisia valmiuksiaan erilaisten ihmisryhmien tarpeisiin. Teatteri-ilmaisun ohjaajat työskentelevät mm. ammatti- ja harrastajateattereissa, kulttuuriorganisaatioissa, erilaisissa yhteisöissä ja yhdistyksissä, projekteissa, julkisen sektorin laitoksissa (kuten museo-, kasvatus- ja opetus- sekä sosiaali- ja nuorisotoimessa), ilmaisukasvatusta antavissa tahoissa tai voivat perustaa oman yrityksen.
Opintojen rakenne ja oppimisprosessi
Teatteri-ilmaisun ohjaaja on draaman moniosaaja, jolla on valmiuksia esiintyjyydestä, ohjaajuudesta, dramaturgiasta sekä niiden soveltamisesta eri toimintaympäristöissä. Ohjaajapainotteisissa opinnoissa teatterin ja draaman prosessointimenetelmät esittäytyvät monipuolisesti ja valmentavat teatteri-ilmaisun ohjaajia niin taiteelliseen, yhteisölliseen, ilmaisupedagogiseen, tutkivaan kuin osallistavaankin teatteritoimintaan.
Koulutus harjaannuttaa ohjaajuuteen eri konteksteissa ja tarjoaa työvälineitä teatterityön perusteista ja perinteistä innovatiivisiin prosessointimenetelmiin.
Kahden ensimmäisen vuoden ydinopinnot jakautuvat teatterityön (60 op) ja draaman (36 op) opintoihin. Oppimisessa korostuvat yhteistoiminnalliset menetelmät ja tutkiva työote. Teatterityön osa-alueita käsitellään ohjaajuuden näkökulmasta ja opiskelija tutustuu niihin sekä kokijana että tekijänä.
Ydinopintojen jälkeen opiskelija rakentaa omaa suuntautumistaan tukevan polun opintojen kolmannen ja neljännen vuoden ajalle. Polun kautta hän syventää ammatillista osaamistaan yhteisölliseen, pedagogiseen, tai tutkimukselliseen suuntaan. Polut rakentuvat projektiopinnoista, jotka voidaan valita sekä vaihtoehtoisten työpajojen tarjonnasta että kenttätyö- tai työelämähankkeista. Vaihtoehtoisten opintojen keskiössä ovat ohjaajantyön eri muunnelmat, mutta täydentävää osaamista tarjotaan myös dramaturgiasta ja esiintyjyydestä. Soveltavan draaman ymmärrystä laajennetaan siten kuin suuntautumispolkujen tehtävät edellyttävät. Soveltuvin osin opiskelija voi valita polkuunsa kulttuurin monialaisia aineksia musiikin, median ja esittävän taiteen yhteisissä projekteissa.
Yhteyshenkilö: koulutussuunnittelija Elina Ala-Nikkola
Osoite PL 4040, 00079 Metropolia
p. 050 401 3456
(käyntiosoite: Hämeentie 161, Helsinki)
etunimi.sukunimi[at]metropolia.fi
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmaa on kehitetty tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa ja siinä on otettu huomioon työelämän tarpeet sekä opiskelijoiden tulevaisuuden työllistymismahdollisuudet. Esittävän taiteen koulutusohjelman neuvottelukunta on ollut myös työelämäedustajana mukana kehittämässä opetussuunnitelmaa.
Opintojaksojen toteutuksissa tehdään monipuolisesti työelämäyhteistyötä alan ammattilaisten kanssa erilaisissa projekteissa sekä vierailevien opettajien kautta. Opetussuunnitelmaa kehitetään myös näin syntyneiden kokemusten avulla.
Opetussuunnitelman laadinnassa on otettu huomioon osaamisperusteisten opetussuunnitelmien voimaan astuminen syksyllä 2012. Osaamisperusteisten opetussuunnitelmien laadintatyötä jatketaan vielä seuraavan lukuvuoden ajan ja muun muassa alan kriittisiä osaamisia kartoitetaan yhteistyössä työelämän, opiskelijoiden ja alan koulutuskentän kanssa.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2011-2012 | 2012-2013 | 2013-2014 | 2014-2015 | Syksy 2011 | Kevät 2012 | Syksy 2012 | Kevät 2013 | Syksy 2013 | Kevät 2014 | Syksy 2014 | Kevät 2015 | 1. / 2011 | 2. / 2011 | 3. / 2012 | 4. / 2012 | 1. / 2012 | 2. / 2012 | 3. / 2013 | 4. / 2013 | 1. / 2013 | 2. / 2013 | 3. / 2014 | 4. / 2014 | 1. / 2014 | 2. / 2014 | 3. / 2015 | 4. / 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KE11S1-1000 |
Metropolian yhteiset perusopinnot
(Valitaan kaikki ) |
9 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00AA01 | Orientoivat opinnot | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00AB54 | Ammatillinen englanti | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00AB53 | Työelämän ruotsi | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE11S1-1001 |
Muut perusopinnot
(Valitaan kaikki ) |
19 | ||||||||||||||||||||||||||||
XXXAC02 | Tietotekniikan perusteet | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXB06 | Viestintä | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE00AA01 | Teatterihistoria | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE00AA55 | Esittävän taiteen historia 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE00AA59 | Esittävän taiteen historia 2, proseminaari ja menetelmäopinnot | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE11S1-1002 |
Esitystuotanto ja - tekniikka
(Valitaan kaikki ) |
9 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE00AA60 | Tuottajuus, työelämä ja yrittäjyys | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE00AA73 | Esitys- ja teatteritekniikka | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXB04 | Tuotannollis-tekniset opinnot | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE11S1-1003 |
Teatterityö
(Valitaan kaikki ) |
48 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE00AA74 | Teatterityö 1 - Esiintyjyyden perusteet | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE00AA75 | Teatterityö 2 - Draamaprosessit | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE00AA76 | Teatterityö 3 - Ohjaajuus | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE00AA77 | Teatterityö 4 - Dramaturgia | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE11S1-1004 |
Teatterityön sovellukset
(Valitaan kaikki ) |
48 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE00AA81 | Teatterityön sovellukset 1 - Draama ja teatteri yhteisöissä | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE00AA82 | Teatterityön sovellukset 2 - Draama ja teatteri opetuksessa | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE00AA83 | Teatterityön sovellukset 3 - Teatterityön dramaturgiset prosessit | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE00AA84 | Teatterityön sovellukset 4 - Ohjaajantyön prosessit | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE11S1-1005 |
Projektiopinnot ja suuntautumispolkuopinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE00AA72 | Suuntautumispolkuopinnot | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE00AA86 | Innovaatioprojekti | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXL14 | Projektiopinnot 1 | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXL15 | Projektiopinnot 2 | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXL16 | Projektiopinnot 3 | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE11S1-1006 |
Työharjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
33 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXL03 | Työharjoittelu 1 | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXL04 | Työharjoittelu 2 | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE00AA85 | Työharjoitteluseminaarit 1 ja 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE11S1-1007 |
Ammatillinen kehittyminen ja opinnäytetyö
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXM01 | Opinnäytetyön aiheen jäsentäminen | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXM02 | Opinnäytetyön toteutus | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXM03 | Opinnäytetyön tulosten julkistaminen ja kypsyysnäyte | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
_KEXZA99 | Vapaasti valittavat opinnot | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 63 | 63 | 54.5 | 49.5 | 34.6 | 28.6 | 31.6 | 31.6 | 27 | 28 | 25.5 | 24.5 | 17.4 | 17.4 | 14.4 | 14.4 | 16 | 16 | 16 | 16 | 13.6 | 13.6 | 14.1 | 14.1 | 12.8 | 12.8 | 12.3 | 12.3 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::tutkintoon johtava koulutus
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; sekä 4) opinnäytetyö. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 15.5.2003/352; 4 § Opintojen rakenne)
esittävä taide - teatteritoiminta::kompetenssit
1. Esittävän taiteen laaja-alainen tuntemus ja osaaminen 2. Valmius toimintaan monialaisissa hankkeissa ja yhteyksissä 3. Draaman ja teatterin pedagogisten käytäntöjen osaaminen 4. Draaman ja teatterin yhteisöllisten toimintamuotojen osaaminen 5. Ohjaamisen ja vetäjyyden osaaminen 6. Tutkivan ja kehittävän työotteen osaaminen Tarkistettu Elina Ala-Nikkolan kanssa 12.2.2009
amk::amk-tutkintojen yhteiset kompetenssit (2010)
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto (2010) Suositus tutkintojen kansallisen viitekehyksen (NQF) ja tutkintojen yhteisten kompetenssien soveltamisesta ammattikorkeakouluissa
Eettinen osaaminen
- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista |
Orientoivat opinnot |
Ammatillinen englanti |
Työelämän ruotsi |
Innovaatio-osaaminen
- kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Kansainvälistymis-osaaminen
- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kielitaidon |
Orientoivat opinnot |
Ammatillinen englanti |
Työelämän ruotsi |
Oppimisen taidot
- osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan |
Ammatillinen englanti |
Työelämän ruotsi |
Työyhteisöosaaminen
- osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia |
Orientoivat opinnot |
Luokittelemattomat |
Tietotekniikan perusteet |
Viestintä |
Teatterihistoria |
Esittävän taiteen historia 1 |
Esittävän taiteen historia 2, proseminaari ja menetelmäopinnot |
Tuottajuus, työelämä ja yrittäjyys |
Esitys- ja teatteritekniikka |
Tuotannollis-tekniset opinnot |
Teatterityö 1 - Esiintyjyyden perusteet |
Teatterityö 2 - Draamaprosessit |
Teatterityö 3 - Ohjaajuus |
Teatterityö 4 - Dramaturgia |
Teatterityön sovellukset 1 - Draama ja teatteri yhteisöissä |
Teatterityön sovellukset 2 - Draama ja teatteri opetuksessa |
Teatterityön sovellukset 3 - Teatterityön dramaturgiset prosessit |
Teatterityön sovellukset 4 - Ohjaajantyön prosessit |
Suuntautumispolkuopinnot |
Innovaatioprojekti |
Projektiopinnot 1 |
Projektiopinnot 2 |
Projektiopinnot 3 |
Työharjoittelu 1 |
Työharjoittelu 2 |
Työharjoitteluseminaarit 1 ja 2 |
Opinnäytetyön aiheen jäsentäminen |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön tulosten julkistaminen ja kypsyysnäyte |
Vapaasti valittavat opinnot |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
KE11S1-1000 |
Metropolian yhteiset perusopinnot
(Valitaan kaikki ) |
9 |
XX00AA01 | Orientoivat opinnot | 3 |
XX00AB54 | Ammatillinen englanti | 3 |
XX00AB53 | Työelämän ruotsi | 3 |
KE11S1-1001 |
Muut perusopinnot
(Valitaan kaikki ) |
19 |
XXXAC02 | Tietotekniikan perusteet | 3 |
KEXXB06 | Viestintä | 5 |
KE00AA01 | Teatterihistoria | 3 |
KE00AA55 | Esittävän taiteen historia 1 | 3 |
KE00AA59 | Esittävän taiteen historia 2, proseminaari ja menetelmäopinnot | 5 |
KE11S1-1002 |
Esitystuotanto ja - tekniikka
(Valitaan kaikki ) |
9 |
KE00AA60 | Tuottajuus, työelämä ja yrittäjyys | 3 |
KE00AA73 | Esitys- ja teatteritekniikka | 3 |
KEXXB04 | Tuotannollis-tekniset opinnot | 3 |
KE11S1-1003 |
Teatterityö
(Valitaan kaikki ) |
48 |
KE00AA74 | Teatterityö 1 - Esiintyjyyden perusteet | 12 |
KE00AA75 | Teatterityö 2 - Draamaprosessit | 12 |
KE00AA76 | Teatterityö 3 - Ohjaajuus | 12 |
KE00AA77 | Teatterityö 4 - Dramaturgia | 12 |
KE11S1-1004 |
Teatterityön sovellukset
(Valitaan kaikki ) |
48 |
KE00AA81 | Teatterityön sovellukset 1 - Draama ja teatteri yhteisöissä | 12 |
KE00AA82 | Teatterityön sovellukset 2 - Draama ja teatteri opetuksessa | 12 |
KE00AA83 | Teatterityön sovellukset 3 - Teatterityön dramaturgiset prosessit | 12 |
KE00AA84 | Teatterityön sovellukset 4 - Ohjaajantyön prosessit | 12 |
KE11S1-1005 |
Projektiopinnot ja suuntautumispolkuopinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
KE00AA72 | Suuntautumispolkuopinnot | 3 |
KE00AA86 | Innovaatioprojekti | 10 |
KEXXL14 | Projektiopinnot 1 | 12 |
KEXXL15 | Projektiopinnot 2 | 12 |
KEXXL16 | Projektiopinnot 3 | 12 |
KE11S1-1006 |
Työharjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
33 |
KEXXL03 | Työharjoittelu 1 | 15 |
KEXXL04 | Työharjoittelu 2 | 15 |
KE00AA85 | Työharjoitteluseminaarit 1 ja 2 | 3 |
KE11S1-1007 |
Ammatillinen kehittyminen ja opinnäytetyö
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
KEXXM01 | Opinnäytetyön aiheen jäsentäminen | 3 |
KEXXM02 | Opinnäytetyön toteutus | 9 |
KEXXM03 | Opinnäytetyön tulosten julkistaminen ja kypsyysnäyte | 3 |
_KEXZA99 | Vapaasti valittavat opinnot | 10 |