Konservoinnin koulutusohjelma: Esinekonservointi
Opetussuunitelman tunnus: KI12S1
- Tutkintonimike
- Konservaattori (AMK)
- Laajuus
- 240 op
- Kesto
- 4 vuotta (240 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2012
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Tutkintojen taso
Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto
Suoritettavat tutkinnot
Konservaattori (AMK)
Erityispääsyvaatimukset
-
AHOTin erityisperiaatteet
Opiskelijan on mahdollista saada tunnustusta aiemmin hankitusta osaamisestaan. Katso Metropolian yleiset AHOT-ohjeet.
Tutkintovaatimukset ja asetukset
Katso Ammattikorkeakoulun yleinen tutkintosääntö >>
Tutkinnon profiili
Konservointi on poikkitieteellinen tieteenala, jonka tarkoituksena on kulttuuriperinnön säilyttäminen. Konservoinnilla tarkoitetaan kaikkia niitä toimia, joilla kulttuuriperinnön tuhoutumista voidaan hidastaa tai ehkäistä. Konservointi jaetaan tekniseen eli käytännön konservointiin sekä säilyttävään eli ennaltaehkäisevään konservointiin.
Konservoinnissa on valittavana kuusi eri suuntautumisvaihtoehtoa; esine-, huonekalu-, interiööri-, tekstiili-, paperi- ja maalaustaiteen konservointi.
Keskeiset oppimistulokset
Koulutus antaa opiskelijalle laajat taustatiedot taide- ja kulttuurihistoriasta, kemiaan ja biologiaan pohjautuvasta materiaalitutkimuksesta, teknologiaopinnoista ja museologiasta sekä eri konservointimenetelmistä.
Korkeakoulusta valmistuvien työprofiilit
Konservaattori työskentelee museoissa, konservointikeskuksissa, arkistoissa, kirjastoissa, säätiöissä, projekteissa ja yliopistoissa tai itsenäisenä konservointialan yrittäjänä.
Pääsy jatko-opintoihin
-
Tutkinnon rakennetaulukko
Tutkinnon rakennetaulukko ja opintopisteet >>Siirry ajoitussuunnitelmaan
Opintosuorituksia ja arviointia koskevat säännöt
Opintosuoritusten arviointimenetelmät määritellään opintojen toteutussuunnitelmassa. Arvioinnista vastaa opintosuorituksen toteutuksesta vastaava opettaja. Opiskelijan tulee saada opintosuorituksen alkaessa tiedot arvioinnin perusteista, joiden tulee pohjautua opintosuorituksen tavoitteisiin. Arviointi tapahtuu pääsääntöisesti opintojaksoittain ja tehdään niille opiskelijoille, jotka ovat ilmoittautuneet ja jotka on hyväksytty opintojaksolle. Opintosuorituksen mahdolliset osasuoritukset voidaan tarvittaessa arvioida erikseen. Opettaja voi toteutussuunnitelmassa esitetyissä arviointiperusteissa ilmoittaa osasuoritusten voimassaolosta.
Arviointiasteikko on seuraava: kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), erittäin tyydyttävä (2), tyydyttävä (1), hylätty (0) ja hyväksytty (H). Arviointiasteikosta poikkeamisista päättää rehtori.
Valmistumisen vaatimukset
Opetussuunnitelman mukaiset 240 op:n opinnot suoritettuna.
Opintojen toteuttaminen
Kokopäiväopinnot. Uusia opiskelijoita otetaan joka neljäs vuosi.
Koulutusohjelman päällikkö
Tuula Auer
00079 METROPOLIA
tel. +358 20 7835330
etunimi.sukunimi[at]metropolia.fi
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmaa kehitetään jatkuvasti vuositasolla seuraten alalla tapahtuvaa kehitystä ja työelämän taholta tulevia vaatimuksia ja ehdotuksia.
Ammattiopintojen osalta opintojaksojen sisällöt edellyttävät valmiutta yhteistyöhön työelämän kanssa monella tavalla, esimerkiksi esineiden konservoinnin yhteydessä jatkuva konsultointi omistajan (museo, seurakunta..) kanssa sekä konservointiratkaisujen haussa yhteistyö kotimaisen sekä ulkomaisen työelämäkentän kanssa.
Laboratoriopalvelut
Konservoinnin koulutusohjelman laboratoriossa teemme analyysejä palvelutoimintana myös ulkopuolisille asiakkaille. Palveluun kuuluvat digitaalinen röntgenkuvaus, röntgenfluoresenssianalyysit (ED-XRF), sideaineanalyysit FTIR-ATR-lla, sekä esimerkiksi kuitu- ja poikkileikkausnäytteiden valmistus ja digitaalinen valokuvaus mikroskooppikameralla.
Lisätiedot
KULTTUURIPERINNÖN SUOJELIJA JA LUOVA ONGELMANRATKAISIJA
Konservoinnilla tarkoitetaan kaikkia niitä toimia, joilla kulttuuriperinnön tuhoutumista voidaan hidastaa tai ehkäistä. Konservointia voidaan tarvittaessa täydentää puuttuvien osien / alueiden restauroinnilla.
Konservaattorin tehtävänä on turvata kulttuuriperinnön säilyminen nykyisille ja tuleville sukupolville.
Konservaattori toimii kulttuuriperinnön suojelusta ja säilyttämisestä vastuussa olevana erikoisasiantuntijana.
Konservaattori toimii yhdessä eri alojen tutkijoiden ja muiden erikoisasiantuntijoiden kanssa pyrkien saamaan kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden esineiden ja interiöörien sisältämän tiedon talteen.
Kädentaitojen ohella konservaattorilla on laaja teoreettinen, tekninen ja tieteellinen osaaminen sekä hyvät ongelmanratkaisutaidot. Hän on perehtynyt materiaalien ominaisuuksiin ja niiden käyttäytymiseen.
Konservaattorin työ on itsenäistä sekä pitkäjänteisyyttä, tarkkuutta ja huolellisuutta vaativaa. Konservaattori osallistuu kaikkiin konservointityön vaiheisiin aina tutkimuksesta toimenpiteiden suunnitteluun ja toteutukseen asti.
Konservaattori toimii usein tiimissä, joten yhteistyötaidot ja joustavuus kuuluvat konservaattorin ominaisuuksiin. Konservaattori työskentelee museoissa, konservointikeskuksissa, arkistoissa, kirjastoissa, säätiöissä, projekteissa ja yliopistoissa tai itsenäisenä konservointialan yrittäjänä.
Kulttuurihistoriallisten esineiden konservointi
Esinekonservaattorin työkenttä on hyvin laaja. Se sisältää niin arkeologiset löydöt kuin vanhat ajoneuvotkin. Esinekonservaattorin osaamiseen kuuluu erilaisten materiaalien ominaisuuksien ymmärtäminen ja hyvin perusteltujen, esineiden säilymiseen ja käyttöön tähtäävien toimenpiteiden tekeminen.
Tämän lisäksi esinekonservaattorit perehtyvät kokoelmien inventointiin, riski – ja kuntokartoituksiin sekä kokoelmanhoitosuunnitelmien laatimiseen käytännön projektitöiden muodossa, yhteistyössä eri museoiden kanssa.
Huonekalukonservointi
Huonekalukonservoinnin piiriin kuuluvat niin modernit huonekalut kuin 1700-luvun viilutetut ja intarsiakoristeiset lakatut huonekalut, kansanomaiset kukkamaalatut huonekalut sekä verhoillut huonekalut. Materiaalikirjo on laaja metalliheloista ja nahasta silkkiverhoiltuihin ja kiinalaisiin lakkatöihin.
Koulutuksen perustana ovat huonekalujen eri materiaalien ja valmistustekniikoiden tuntemus, kuten koristeveisto, viilutus, intarsia, puleeraus, koristemaalaus, kultaus ja verhoilu.
Opintoihin kuuluu myös huonekalujen tyylihistoriaa, puuanatomiaa sekä muihin materiaaleihin, kuten metalliin, nahkaan ja muoviin tutustuminen.
Konservointikurssien aikana opiskelijat konservoivat useita erityyppisiä huonekaluja ja esineitä. Konservointi ja täydentävä restaurointi tehdään aina huonekalun tai esineen historiallista kerroksisuutta kunnioittaen.
Historiallisten interiöörien konservointi
Interiöörikonservaattori vastaa kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten sisätilojen säilyttämisestä ja hoidosta. Ammattialaan kuuluvat rakennusten koriste- ja seinämaalaukset, maali-, tapetti-, puu-, kipsi-, kivi ja rappauspinnat.
Opinnoissa syvennytään perinteisten pintamateriaalien ja tekniikoiden ohella maalien side- ja pigmenttianalyyseihin sekä varsinaiseen konservointityöhön kulttuurihistoriallisissa rakennuskohteissa ja museoissa. Tavoitteena on kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten säilyttäminen värityksineen, materiaaleineen ja työtapoineen.
Tekstiilikonservointi
Tekstiilikonservaattori on tekstiilimateriaalien asiantuntija, joka toimii työssään erilaisten tekstiilien, kuten vaatetuksen ja niihin liittyvien asusteiden, maalattujen ja kirjailtujen tekstiilien, kirkkotekstiilien ja etnografisten tekstiiliesineistön säilyttämiseksi. Tekstiilikonservaattorin työssä yhdistyy silmän ja käden koordinaatio sekä työn esteettinen lopputulos.
Tekstiilikonservoinnin opintoihin sisältyy perehtyminen vaurioituneen tekstiilin erilaisiin puhdistus- ja tukemismenetelmiin. Materiaalituntemus sekä materiaalin käyttäytymisen ymmärtäminen sekä kuiduntunnistusmenetelmät yhdessä ja värjäystekniikoiden kanssa muodostavat perustan opinnoille.
Tekstiili- ja pukuhistoria sekä museologian opinnot täydentävät tekstiilikonservaattorin opintoja.
Paperikonservointi
Paperikonservaattorin työkohteena on laaja kirjo dokumentti- ja taide-esineistöä: painotuotteita, kirjoja, paperipohjaisia taideteoksia, valokuvia ja paperista tehtyjä esineitä.
Paperikonservoinnin opinnoissa opiskellaan paperin materiaalioppia, valmistustekniikkaa, kemiaa ja kuituanalytiikkaa. Konservointitekniikoiden hallinnan lisäksi on tärkeää myös ymmärtää erilaisia esinevalmistukseen liittyviä tekniikoita kuten kirjansidontaa, painotekniikoita ja valokuvausta.
Työ on paitsi kulttuurihistoriallisesti arvokkaan kirjallisen ja kuvallisen esineistön sekä materiaalin myös informaation säilyttämistä.
Maalaustaiteen konservointi
Maalaustaiteen konservaattorit ovat perehtyneet puulle ja kankaalle maalattujen taideteosten – ikonien, maalattujen puuveistosten, puulle ja kankaalle maalattujen maalausten sekä modernin ja nykytaiteen konservointiin. Kehysten konservointi kuuluu osana opintoihin.
Erilaisten konservointimenetelmien opiskelun ja käytännön työn ohella opinnoissa perehdytään historiallisiin materiaaleihin ja maalaustekniikoihin, kuten kultaukseen, temperamaalaukseen ja varhaiseen öljyvärimaalaukseen. Kemiaan ja biologiaan pohjautuvat materiaalianalyysit ovat ongelmanratkaisussa keskeisiä. Lisäksi opintojen aikana perehdytään museotyöhön ja näyttelyrakentamiseen.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2012-2013 | 2013-2014 | 2014-2015 | 2015-2016 | Syksy 2012 | Kevät 2013 | Syksy 2013 | Kevät 2014 | Syksy 2014 | Kevät 2015 | Syksy 2015 | Kevät 2016 | 1. / 2012 | 2. / 2012 | 3. / 2013 | 4. / 2013 | 1. / 2013 | 2. / 2013 | 3. / 2014 | 4. / 2014 | 1. / 2014 | 2. / 2014 | 3. / 2015 | 4. / 2015 | 1. / 2015 | 2. / 2015 | 3. / 2016 | 4. / 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KI12S1-1008 |
Kieli- ja viestintäopinnot
(Valitaan kaikki ) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AA09 | Ammatillinen viestintä 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AA12 | Ammatillinen viestintä 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00AC52 | Työelämän ruotsi | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00AC51 | Ammatillinen englanti | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI12S1-1007 |
Ammattia tukevat opinnot
(Valitaan kaikki ) |
9 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AA02 | Metodologia | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AA03 | Yritystoiminta | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00AC54 | Orientoivat opinnot | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI12S1-1009 |
Luonnontieteet konservoinnissa
(Valitaan kaikki ) |
9 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AB67 | Kemia 1 | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AB78 | Mikrobiologia ja biologia | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI12S1-1002 |
Ammattialan kemia
(Valitaan kaikki ) |
7 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AA24 | Kemia 2 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AA26 | Analyyttiset tutkimusmenetelmät | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI12S1-1005 |
Kulttuurin ja taiteen historia
(Valitaan kaikki ) |
6 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AA19 | Kulttuurin ja taiteen historia | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AA18 | Suomen taiteen historia | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI12S1-1004 |
Museologia
(Valitaan kaikki ) |
9 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AA21 | Museologia 1 | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AA22 | Museologia 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI12S1-1006 |
Dokumentointi
(Valitaan kaikki ) |
9 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AB69 | Esitystekniikat | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AA06 | Valokuvaus 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AA07 | Valokuvaus 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI12S1-1001 |
Konservointiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
105 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AB71 | Johdatus konservoinnin materiaaleihin ja tekniikoihin | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AA35 | Konservoinnin historia, filosofia ja etiikka | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AB65 | Retusointi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AB70 | Teollisen kulttuuriperinnön, Modernin ja Nykytaiteen konservointi | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AA43 | Syventävä ammatillinen projekti | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AB86 | Lasin konservointi | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AB87 | Kivikonservointi | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AB88 | Metallien konservointi | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AB89 | Arkeologisen materiaalin konservointi | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AB93 | Etnografisten esineiden konservointi | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AA29 | Keramiikan konservointi | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI12S1-1003 |
Projektioppiminen
(Valitaan kaikki ) |
20 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00AC55 | Innovaatioprojekti | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AB91 | Projektiopinnot | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI12S1-1011 |
Ammatillinen kehittyminen ja työssäoppiminen
(Valitaan kaikki ) |
45 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AC20 | Opinnäytetyö | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AB53 | Työharjoittelu 1 | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI00AB54 | Työharjoittelu 2 | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||
KI12S1-1010 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 36 | 41.6 | 37.7 | 38.7 | 18 | 18 | 20.9 | 20.9 | 18.8 | 18.8 | 19.3 | 19.3 | 9 | 9 | 9 | 9 | 10.4 | 10.4 | 10.4 | 10.4 | 9.5 | 9.5 | 9.5 | 9.5 | 9.7 | 9.7 | 9.7 | 9.7 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::tutkintoon johtava koulutus
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; sekä 4) opinnäytetyö. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 15.5.2003/352; 4 § Opintojen rakenne)
konservointi::kompetenssit
Lähettäjä: Tuula Auer 4.2.2009
amk::amk-tutkintojen yhteiset kompetenssit (2010)
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto (2010) Suositus tutkintojen kansallisen viitekehyksen (NQF) ja tutkintojen yhteisten kompetenssien soveltamisesta ammattikorkeakouluissa