Siirry suoraan sisältöön

Keramiikan konservointiLaajuus (12 op)

Opintojakson tunnus: KI00AA29

Opintojakson perustiedot


Laajuus
12 op

Osaamistavoitteet

Kurssin tarkoituksena on antaa riittävä teoriapohja erityyppisten keramiikkaesineiden konservointiin. Kurssin suoritettuaan opiskelija pystyy arvioimaan erilaisten keramiikkaesineiden konservointitarvetta, laatimaan kuntokartoituksia ja antamaan suosituksia esineiden hoidosta. Hän pystyy puhdistamaan, liimaamaan, täydentämään ja retusoimaan huokoista tai tiivistä materiaalia olevan keramiikkaesineen.
Opiskelija ymmärtää arkkitehtoonisen keramiikan luonteen ja erityispiirteet.

Sisältö

Keramiikan konservointikurssi on yhdistelmä teoriaa ja käytäntöä.
Luento-opetuksen avulla opiskelijat saavat kattavat tiedot keramiikan materiaaleista, historiasta ja valmistusmenetelmistä. Esihistoriallisen keramiikan valmistustekniikoita harjoitellaan myös käytännössä.
Modernin keramiikan valmistukseen tutustutaan työpaikkavierailuilla mm. Arabian tehtaalle ja Hattulan kaakelitehtaalle.
Kurssin aikana jokainen opiskelija tekee opettajan antaman harjoitustyön. Harjoitustyön tarkoituksena on opettaa keramiikan konservoinnin perustekniikat, puhdistus, liimays, täydennys ja retusointi.
Harjoitustyön jälkeen jokainen opiskelija saa konservoitavaksi työelämästä (museot), museokokoelmiin kuuluvan keramiikkaesineen. Esine konservoidaan ja siitä laaditaan täydellinen raportti museolle. Museon edustaja(t) seuraavat työn edistymistä ja hyväksyvät suunnitellut toimenpiteet.
Kurssilla voi myös olla ryhmätyönä konservoitava, suurikokoinen kohde. Nämä kohteet ovat toimeksiantoja suoraan työelämästä.

Esitietovaatimukset

Kemia I

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana 1
Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja / tai lisämateriaalissa paljon puutteita ja epätarkkuutta, isoja asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arvosana 3
Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Dokumentoinnin tekstissä ja / tai lisämateriaalissa pieniä puutteita ja epätarkkuutta, pieniä asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on hyvää tasoa. Konservoinnin toimenpiteet on suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut useamman kerran tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Erinomainen ja tasapainoinen dokumentoinnin ja käytännön työn kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti, dokumentoinnin ilmaisutapa on tarkka eikä tulkinnanvaraista. Dokumentointi on selkeä ja helppo lukea, ei asiavirheitä.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti suoritettujen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, konservoinnin eettiset ja esteettiset näkökulmat on otettu huomioon ja konservointityön jälki on kiitettävää tasoa.

Lisätiedot

The course includes lectures, practical work, visits to the collections and several conservation projects.

Siirry alkuun