Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan koulutusohjelma: SS13S1

Opetussuunitelman tunnus: SS13S1

Tutkintonimike
Sosionomi (AMK)
Laajuus
210 op
Kesto
3.5 vuotta (210 op)
Aloituslukukausi
Syksy 2013
Opetuskieli
suomi

Kuvaus

Sosionomi (AMK) opetussuunnitelma

SOSIONOMI (AMK) KOULUTUKSEN PERUSTEHTÄVÄ
Sosionomi (AMK) koulutus tuottaa sosiaalipedagogista osaamista ja kekseliästä sosiaalisen asiantuntijuutta, joka vastaa kasvavan metropolialueen muuttuviin vaatimuksiin. Sosionomi toimii rohkeasti yhteiskunnallisena vaikuttajana sosiaalisen osallisuuden, yhdenvertaisuuden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Sosionomi työskentelee huono-osaisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja korjaamiseksi yhdessä yksilöiden ja yhteisöjen kanssa. Sosionomilla on taito soveltaa osaamistaan ammatissaan ja kehittää ammattialaansa.

KOULUTUSOHJELMASSA TAVOITELTU SOSIONOMIN (AMK) ASIANTUNTIJUUS

Sosionomin (AMK) ammattitaidon perusta on sosiaalipedagoginen työote. Sosionomi osaa analysoida yhteis-kunnallisia ilmiöitä ja ymmärtää niiden vaikutukset ihmisten elämään ja hyvinvointiin. Sosiaalipedagogiikassa korostuu pedagogisen (kasvatuksellinen, oppimiseen liittyvä) ja sosiaalisen (yhteiskunnallinen) näkökulman yhdistäminen työssä. Työtä tehdään eri-ikäisten ihmisten arjessa ja omissa elinympäristöissä. Sosionomilla on taitoa dialogiin erilaisten ihmisten kanssa, mikä edellyttää arkielämän moninaisuuksien arvostamista. So-siaalipedagogisen osaamisen avulla vaikutetaan ihmisten toimintaedellytyksiin ja edistetään heidän voimaan-tumistaan. Asiantuntijuus konkretisoituu mm. sosiokulttuurisina taitoina sekä asiakaslähtöisenä ja osallistavana toimintana. Sosionomi osaa toimia kehittämisen ja johtamisen tehtävissä sekä edistää sosiaalista näkökulmaa verkostoituvissa ja moniasiantuntijuutta edellyttävissä hyvinvointipalveluissa myös sosiaalihuollon rajapinnoilla.

KOULUTUSOHJELMAN SOSIONOMI (AMK) -TUTKINNON KOMPETENSSIT
Koulutusohjelman opetussuunnitelma perustuu sosionomin osaamisalueisiin, jotka ovat:

1. Sosiaalialan eettinen osaaminen
2. Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen
3. Ohjauksellinen osaaminen
4. Osallistava ja kriittinen yhteiskuntaosaaminen
5. Tutkimuksellinen kehittämisosaaminen
6. Työyhteisö- ja johtamisosaaminen

1. Sosiaalialan eettinen osaaminen
Sosionomi (AMK) sitoutuu sosiaalialan arvoihin ja ammattieettisiin periaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään työnsä ja oman toimintansa reflektioon. Sosionomi osaa käsitellä tunteitaan ja tiedostaa omat rajansa. Hän tunnistaa oman ihmiskäsityksensä ja arvomaailmansa merkityksen asiakkaiden ja asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä. Sosionomi ottaa huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan eettisesti arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää vallankäytön merkityksen toiminnassaan. Sosionomi edistää ihmisoikeuksia, tasa?arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii hyvinvointierojen tasaamiseen, huono?osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.

2. Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen
Sosionomi (AMK) osaa luoda dialogisen, yksilöitä ja yhteisöjä osallistavan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen. Hänellä on taito kohdata ihminen kulttuurisensitiivisesti, moninaisuutta kunnioittaen. Hän tukee ja vahvistaa yksilöiden ja yhteisöjen voimavaroja. Hän osaa soveltaa yksilöiden ja yhteisöjen kanssa työskennellessään erilaisia viestinnän ja vuorovaikutuksen menetelmiä tarkoituksenmukaisesti. Sosionomi osaa käyttää erilaisia dokumentointi- ja raportointitapoja työssään, työyhteisössään ja moniammatillisissa verkostoissa. Hän kykenee osallistumaan yhteiskunnalliseen arvokeskusteluun ja hänellä on taito toimia mo-niammatillisissa verkostoissa oman alansa asiantuntijana.

3. Ohjauksellinen osaaminen
Sosionomin (AMK) ohjauksellinen ja pedagoginen osaaminen on yksilön ja yhteisön tavoitteellista tukemista, ohjausta ja kasvatusta. Sosionomi pyrkii yksilön, yhteisön sekä eri toimijoiden kanssa edistämään voimaan-tumista ja vahvistamaan osallisuutta. Hän osaa ohjata yksilöitä tarkastelemaan kriittisesti elämäntilanteitaan ja elinympäristöjään sekä innostaa heitä vaikuttamaan niihin. Sosionomi osaa havainnoida yksilön, ryhmän ja yhteisön kehittymistä, toimintaa ja ympäristöä sekä tarpeita ja analysoida niitä erilaisista teoreettisista näkö-kulmista. Hänellä on taitoa tukea ja ohjata tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjes-saan, kasvun ja kehityksen eri vaiheissa ja eri elämäntilanteissa. Sosionomi osaa käyttää erilaisia pedagogisia menetelmiä tarkoituksenmukaisesti. Hän ymmärtää asiakasprosessin ja osaa suunnitella, dokumentoida, arvioida ja kehittää toimintaansa.

4. Osallistava ja kriittinen yhteiskuntaosaaminen
Sosionomi (AMK) ymmärtää yksilön ja yhteiskunnan välisen suhteen ja osaa jäsentää sitä erilaisista näkö-kulmista. Hän ymmärtää ihmisten sosiaalisten toimintaedellytysten ja yhteiskunnallisen päätöksenteon välisen yhteyden. Sosionomi ymmärtää sosiaalisia ongelmia yhteiskunnallisesta ja globaalista viitekehyksestä. Hän osaa analysoida syrjäyttäviä rakenteita ja prosesseja. Hän osaa käyttää ennaltaehkäisevän ja rakenteellisen työn sekä yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja. Sosionomi ymmärtää yhteisöjen toimintaperiaatteita sekä osaa yhteisötyön keinoin vahvistaa ja luoda kansalaisuutta tukevaa yhteisöllisyyttä ja osallisuutta. Sosionomi tuntee hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevat viralliset ja epäviralliset rakenteet. Hän tuntee työtä ohjaavat säädökset, muut normit ja keskeiset ohjeet sekä niiden soveltamiskäytännöt. Sosionomi osaa ennakoida ja jäsentää yhteiskuntapolitiikan ja hyvinvointipalveluiden muutoksia sekä pystyy osallistumaan palveluiden tuottamiseen ja kehittämiseen. Hän osaa toimia sosiaalisen asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä ja verkostoissa sekä edistää asiakkaan turvaverkostojen toimintaa.

5. Tutkimuksellinen kehittämisosaaminen
Sosionomilla (AMK) on käytäntöpainotteista tutkimuksellista osaamista. Hänellä on kyky kerätä kehittämisen tueksi systemaattisesti ja kriittisesti arvioiden tietoa sekä käytännöstä että teoriasta. Hänellä on taito ratkaista käytännöstä nousseita ongelmia ja uudistaa työelämän käytänteitä. Sosionomi osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja raportoida työhönsä liittyviä kehittämishankkeita.

6. Työyhteisö- ja johtamisosaaminen
Sosionomi (AMK) osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja lähiesimiehenä sekä kykenee itsenäiseen työnsä suun-nitteluun ja päätöksentekoon. Hän kykenee osaamisen ja suorituksen johtamiseen muutostilanteissa. Sosionomi ymmärtää taloudellisten tekijöiden vaikutuksen työssään. Sosionomi osaa ylläpitää omaa sekä työyhteisönsä työhyvinvointia. Hän osaa kehittää innovatiivisesti ja kriittisesti sosiaalialan osaamista, työyhteisöjä ja palveluita moniammatillisena yhteistyönä. Sosionomi kehittää sosiaalialan koulutuksen ja työelämän välistä kumppanuutta.

OPISKELU KOULUTUSOHJELMASSA

Opiskelija tekee henkilökohtaisen opintosuunnitelman oman osaamisen kehittämiseksi. Kaikille yhteisten opintojen lisäksi opiskelija valitsee sosiaalipedagogisia valinnaisia ammatillisia opintoja, jotka vahvistavat hänen ammatillisuuttaan. Sosiaalipedagogisia valinnaisia opintoja ovat aikuissosiaaliohjaus, yhteisötyö ja sosiokulttuurinen innostaminen, varhaiskasvatus, perhetyö, nuoruus, erityiskasvatus tai oma valinta osaamisen vahvistamiseksi. Tämä valinnaisuus luo mahdollisuuden sosionomin työn uudenlaisen osaamisen yhdiste-lemiseen, joka vastaa paremmin asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Yksilöllinen valinnanmahdollisuus on tärkeä myös sosiaalialan työn kehittämisen kannalta. Opintoihin sisältyy 45 op (n. 30 viikkoa) ohjattua harjoittelua. Opintoja on mahdollista suorittaa kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja englanninkielisessä koulutusoh-jelmassa. Opetuksellisissa ratkaisuissa painottuvat teorian ja käytännön vuorovaikutus, kokemuksellisuus, toiminnallisuus sekä tutkimus- ja kehittämissuuntautuneisuus.

Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö

Opetussuunnitelmatyön perusteet

Ammattikorkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen perusteina voidaan pitää seuraavaa kolmea säädöstä ja suositusta. Ensimmäisenä on ammattikorkeakoululaki (351/2003), joka määrittelee ammattikorkeakoulujen tehtäväksi ” antaa työelämän ja sen kehittämisen vaatimuksiin sekä tutkimukseen ja taiteellisiin lähtökohtiin perustuvaa korkeakouluopetusta ammatillisiin asiantuntijatehtäviin, tukea yksilön ammatillista kasvua ja harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä tukevaa ja alueen elinkeinorakenteen huomioonottavaa soveltavaa tutkimus- ja kehitystyötä” (4 § 1 mom.)

Toisena on Bolognan julistus (1999) jonka tavoitteena on EU-alueen korkeakoulutuksen tutkintorakenteiden ja tutkintojen mitoitusjärjestelmän yhdenmukaistaminen vuoteen 2010 mennessä. Tavoitteena on mahdollistaa jäsenmaiden korkeakoulujen opetussuunnitelmien yhteneväisyys niin, että osaamistasojen vertailtavuus helpottuu ja opiskelijoiden sekä työntekijöiden liikkuminen maasta toiseen saadaan joustavaksi.

Kolmantena on suositus eurooppalaisesta tutkintojen ja osaamisen viitekehyksestä (European Qualification Framework, EQF 2008). Se on yhteinen viitejärjestelmä, jonka avulla eri maiden kansallisia tutkintojärjestelmiä ja tutkintojen viitekehyksiä kytketään toisiinsa. Viitekehyksen tarkoituksena on helpottaa eri maiden tutkintojen ja tutkintotasojen vertailua. Sen avulla pyritään edistämän kansalaisten liikkuvuutta ja elinikäistä oppimista. Viitekehyksessä tutkinnot on jaoteltu kahdeksalle viitetasolle. Ammattikorkeakoulututkinnot edustavat tasoa 6. Tasomäärittelyissä kuvataan sitä, mitä oppija tietää, ymmärtää ja pystyy tekemään. Oppimistulokset määritellään tietoina, taitoina ja pätevyytenä. EQF:n pohjalta on luotu myös korkeakoulututkintojen kansallinen viitekehys (National Qualifications Framework, NQF), jossa kuvataan suomalaiset korkeakoulututkinnot eurooppalaisessa yhteistyössä sovituin kriteerein: korkeakoulututkintojen vaatiman työmäärän, tutkintojen tason ja niille määriteltyjen yleisten oppimistulosten, tutkintojen tuottaman jatko-opintokelpoisuuden ja ammatillisen pätevyyden kautta.

Sosiaalialan koulutusohjelman opetussuunnitelmatyössä perusteina ovat edellisten lisäksi Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (272/2005) ja Sosiaali- ja terveysministeriön suositukset (STM 2007:14) sosiaalialan ammatillisen henkilöstön tehtävä-rakenteista ja mitoituksen kehittämisestä. Nämä määrittävät sosionomin (AMK) kelpoisuuden eri tehtäviin sosiaalialan kentällä sekä sosionomin (AMK) paikan ja tehtävät sosiaalialan asiakastyön prosesseissa, missä yhteydessä määritetään myös tutkinnon suhdetta sosiaalityöntekijän ja lähihoitajan tutkintoihin.

Sosiaalialan tulevaisuuden osaamistarpeiden ja työn muutoksen analyysi nousee kolmesta suunnasta: i) tulevaisuutta ennakoivasta tutkimuskirjallisuudesta, ii) keskustelusta alan työskentelevien kanssa ja iii) asiakkaan äänen kuulemisesta. Tähän kannustavat tulevaisuuden tutkimuksen keskeiset teesit: tulevaisuus ei ole ennakoitavissa, tulevaisuus ei ole ennalta määrätty ja tulevaisuuteen voidaan vaikuttaa valinnoilla. Sosiaalialan uuteen opetussuunnitelmaan valittujen osaamisalueiden ja pedagogisten ratkaisujen perustelut nousevat yhtäältä tämän hetken aikalaiskeskustelusta ja tulevaisuusselontekojen analyysistä ja toisaalta uskosta, että omilla valinnoilla voidaan myös rakentaa halutunlaista tulevaisuutta. Tulevaisuuden ennakoinnissa huomataan nopeasti että monet sosiaalialan nykytilan signaalit voidaan tulkita sekä mahdollisuuksiksi että uhiksi.

Sosiaalialan kompetenssien laadinnassa on huomioitu eurooppalainen tutkintojen viitekehys EQF ja kansallinen viitekehys NQF, sosiaalialan valtakunnallisen amk-verkoston määrittelemät sosiaalialan kompetenssit, Arenen suositus ammattikorkeakoulututkintojen yleisiksi kompetensseiksi sekä kansainvälisen yhteistyön kautta karttunut kokemus. Näitä on muokattu sosiaalipedagogisen viitekehyksen suuntaan Metropolian strategisten päätavoitteiden mukaan. Koulutusohjelma pyrkii tuottamaan Suomen parasta sosionomikoulutusta.

Sosiaalialan tulevaisuuden osaamistarpeiden ja työn muutoksen analyysin tulokset on koottu APESTE-analyysiin ja seuraavassa kuvataan toimintaympäristöä, jossa sosionomi (AMK) tullee työskentelemään 2015.

Opetussuunnitelmassa tehtävissä valinnoissa vastataan seuraaviin Helsingin metropolialueen hyvinvoinnin haasteisiin: /APESTE

• Asiakkaiden monimutkaistuvat ongelmat ja sosiaalisen haurastuminen synnyttää tarpeen kehittää sosiaalialan työtä, uusia innovatiivisia moniammatillisia ja kumppanuuteen ja yhteisöllisyyteen perustuvia työmuotoja. Yksilöiden vastuuttaminen sekä kansalaisten ja lähiyhteisöjen keskinäisvastuuta aina vaan enemmän korostava yhteiskunta edellyttää kansalaisnäkökulman vahvistamista ja siten yhteisöllisyyden vahvistamista ja vertaisuuden korostamista. Sosionomin tulee vastata kansalaisten oikeuteen saada tarpeensa mukaista ja laadukasta palvelua.
• Taloudellinen ja ekologinen muutos; Taloudellista tehokkuutta arvostavassa yhteiskunnassa yhä niukkenevien resurssien myötä sosionomin on keksittävä erilaisia palvelujen järjestämis- ja tuottamistapoja asiakkaan tukemiseksi. Yrittäjyys, projektimaiset työskentelytavat ja verkostoituminen muiden toimijoiden kanssa ovat sosionimin osaamista. Kestävä kehitys ja kestävä elämäntapa tulee huomioida kaikessa työskentelyssä. Sosiaalisen työn mieli ja järki ovat sidoksissa kaikkien ihmisten tasa-arvoisuuteen, oikeudenmukaisuuteen ja huolenpidon etiikkaan, eikä työtä silloin voi perustella yksin taloudellisilla argumenteilla.
• Poliittinen ja teknologinen muutos näkyy aktivointia korostavassa lainsäädännössä, palvelujen kilpailutuksessa ja markkinoitumisessa. Globalisoituminen edellyttävät kulttuurisensitiivistä toimijaa ja moninaisuuden, suvaitsevaisuuden rakentajaa, taitoa kommunikoida ja vaikuttaa.
• Työvoimantarpeen ennakointi ja työelämän ja koulutuksen välinen yhteistyö. Sosiaalipalveluissa Helsingin seudun työllisyys nousee koko maata nopeammin. Tähän vaikuttaa se, että muualla maassa keskimäärin väestö on jo vanhempaa, koska suuria nuorempia ikäluokkia muutti Helsingin seudulle. Nyt nämä ikäluokat ovat siirtymässä eläkkeelle ja tahti kiihtyy 2010-luvun alussa. Niinpä eläkeläisväestön kasvu Helsingin seudulla on nopeaa ja heijastuu kasvavina sosiaalipalvelutarpeina. Lisäksi lapsi-ikäluokat ovat suuremmat kuin monissa osissa maata, mikä lisää lasten päivähoidon ja muun hoidon tarpeita. Sosiaalipalveluihin tulee siten paineita kahdelta suunnalta, ikääntyvistä sekä lapsista ja lapsiperheiden tarpeista. Työelämän ja koulutuksen välinen yhteistyötä vahvistetaan parantamalla työelämässä olevan aikuisväestön mahdollisuuksia täydentää osaamistaan työuran aikana. Aikuiskoulutusta uudistetaan valtakunnan tasolla toimeenpanemalla kokonaisuudistus, joka kattaa ammatillisen aikuiskoulutuksen, korkeakoulujen aikuiskoulutuksen, työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen sekä henkilöstökoulutuksen ja koskee myös oppisopimuskoulutusta ja maahanmuuttajien koulutuskysymyksiä. Tavoitteena on rakentaa Suomeen 2010-luvun tarpeisiin vastaava aikuiskoulutusjärjestelmä, joka kannustaa aikuisväestöä osaamisensa jatkuvaan kehittämiseen koko työuran ajan erilaisissa elämäntilanteissa. Kehityssuuntana on kysyntälähtöisyyden vahvistaminen, työelämässä ja työn ohella tapahtuvan oppimisen lisääminen, tutkintojen ja tutkinnon osien yhdistelymahdollisuuksien parantaminen sekä eri tavoin hankitun osaamisen tunnustaminen ja koulutuksen räätälöinti.

Opetussuunnitelman kehittämistyö tapahtuu Opettamisesta ohjaamiseen - kehittämisohjelma Metropoliassa 2009–2010 mukaisesti sekä Metropolia ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmia ja niiden suunnittelua koskevan ohjeistuksen pohjalta (hyväksytty hallituksen kokouksessa 6.10.2009).

Opetussuunnitelmat kirjoitetaan osaamisperustaiseksi. Osaamisperustaisessa opetussuunnittelussa korostuvat opiskelijalähtöinen sekä oppimis- ja osaamisperustainen ajattelu. Opetusta ja oppimista ohjaavana tekijänä on tavoitteellinen osaamisen kehittäminen, oppimisen näkökulman vahvistaminen ja nykyistä laajempien työelämäläheisten opintokokonaisuuksien rakentaminen. Opetussuunnitelmassa tuodaan esille koulutuksen tuottama osaamisen (oppimistulokset), opiskelijalta vaadittava osaamisen (osaamistavoitteet) ja ammatillisen kasvun suunniteltu eteneminen. Oppimistuloksia arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin. Osaamistavoitteet kirjoitetaan läpäisytasolle, jotka kaikkien opiskelijoiden tulee oppia ja saavuttaa.

Metropolian sosiaalialan koulutusohjelman opetussuunnitelmatyön toteutus

Sosiaalialan uusi opetussuunnitelma SOPU-työryhmä:
Tuija Stranden-Mahlamäki, Terhi Salokannel-Stenberg, Soile Bergström (siht.) ja Minna Lanne-Eriksson (koordinaattori)
Opiskelijajäsenet: Enni Räisänen, Heli Määttänen ja Päivi Benjaminsson
Ryhmän tarkoituksena on 2009 - 2010 aikana työskennellä yhdessä opiskelijajäsenten kanssa sosiaalialan opettajia, työelämää ja asiakkaita kuunnellen.

Syksy 2009
Teema: Tavoitteena syksyllä 2009 on laatia perusperiaatteet uudelle opetussuunnitelmalle. Perusperiaatteilla tarkoitetaan kannanottoja sosionomin osaamisesta, rakenteesta, profiloitumisesta/suuntautumisvaihtoehdoista ja sosiaalipedagogisen viitekehyksen käytöstä uudessa osaamisperusteisessa opetussuunnitelmassa.

• Perehtyminen tulevaisuuden selontekoihin ja työelämän/sosiaalialan muutossuuntiin tutkimusten ja selontekojen avulla
• Työelämän haasteet ja uusi osaaminen / Työelämäseminaari 6.10.2009, jossa ”tulevaisuuden muistelu” -menetelmällä kerättiin aineistoa sosiaalialan osaamisen muutoksista 2015. Osallistujina työelämän edustajia, sosiaalialan opettajia ja opiskelijoita (yhteensä n. 50 hlöä)
• Opiskelijaryhmien oppimistehtävät/Asiakkaiden näkemykset ja ääni sosionomin osaamisesta
• Opetussuunnitelmatyön on dokumentointi ja julkaisu Metropolian Wikissä (oma wikisivusto)
• Opettajakokoukset/yhteinen keskustelu
• Sosiaalialan koulutuksen kehittämispäivä 4.11.2009 (mm. koulutuksen perustehtävän laatiminen)
• Sosiaalialan tiimit ovat käsitelleet ops-työryhmän ehdotuksia ja tuoneet omia näkemyksiään ops-työryhmälle
• Neuvottelukunta; orientointi uuteen opetussuunnitelmatyöhön
• Opettamisesta ohjaamiseen - kehittämisohjelma 2009–2010 /syksyn 09 osuus

Kevät 2010
Teema: uuden ops:n sisällön suunnittelu, työtavat, ydinainesanalyysi, mitoittaminen ja osaamistavoitteet
• Alumnien työpaja 19.1.2010; Tulevaisuuden osaaminen, jossa käytiin ryhmäkeskustelut 12 alumnin kanssa seuraavista kysymyksistä:
Mitä osaamista/taitoja tarvitset tämän hetkisessä työssä?
Miten työelämän edustajina voisitte olla mukana opetuksessa?
Mitä työmenetelmiä pitäisi opettaa?
Mitä sisältöjä opinnoissa pitäisi olla?
• Sosiaalialan koulutusohjelman kehittämispäivä 3.3.2010; Tiimeissä työstettiin sosiaalialan kompetenssseja
• Koulutusohjelman tiimit työskentelivät erillisten tehtäväksiantojen mukaan mm. kompetensseja, rakennetta jne. miettien useita kertoja kevään aikana
• 9.3. – 10.3.2010 yhteistyöpalaveri kahden eurooppalaisen yhteistyökumppanin kanssa - Hogeschool van Amsterdam (kokemuksia sekä oppimisperusteisesta opsista että pääaine/sivuaine-mallisesta opsrakentesta) ja State Vocational School of Higher Education in Leszno, Puola (jossa tehdään aktiivista ops-kehittämistyötä)
• Sosiaalipedagogiikan koulutus opettajille (maaliskuu – kesäkuu; sisälsi lähipäiviä ja opintopiirityöskentelyä); vetäjänä tohtori Elina Nivala Itä-Suomen yliopistosta
• Neuvottelukunta käsitteli kompetensseja toukokuussa 2010:
Miten kompetenssit ymmärretään ja onko puutteita osaamisalueissa?
Millaista yhteistyö opintojaksojen tasolla olisi työelämän kanssa?
Harjoittelun rakenne?
• Sosiaalialan koulutusohjelman kehittämispäivä 19.5.2010; Työstettiin tiimien ehdotusten pohjalta opetussuunnitelman rakennetta
• Opettamisesta ohjaamiseen - kehittämisohjelma 2009–2010 /kevään 2010 osuus

Syksy 2010
Teema: Opetussuunnitelman rakenne, opintojaksojen osaamistavoitteet, menetelmät ja arviointi, opintojaksojen väliset suhteet ja niiden ajoitussuunnitelma. Opetussuunnitelman arviointisuunnitelma.
• Koulutusohjelman tiimit/opettajat työskentelivät erillisten tehtäväksiantojen mukaan mm: opetussuunnitelman rakenne, opintojaksojen osaamistavoitteet, opintojaksojen väliset suhteet ja niiden ajoitussuunnitelma
• Neuvottelukunta käsitteli opetussuunnitelmaa 8.9.2010; Aiheena Ahot. 15.11.2010; Aiheena harjoittelu ja valinnaisuus ja joustavuus tulevaisuutta ajatellen.
• Degree Programme in Social Services – koulutusohjelman opiskelija Katri-Leena Mustosen opinnäytetyö: Bachelors of Social Services Working for Non-Governmental Organizations. The Competences Needed in NGO-work. Työssä tutkittiin järjestöjen näkemyksiä sosionomin osaamisesta tulevaisuudessa.
• Helsingin kaupungin sosiaaliviraston työvoimasuunnittelija Leean Hirvosen kanssa käynnistettiin uuden opetussuunnitelman opintojakojen ja työelämän kumppanien rakentaminen
• 29.10–1.11.2010 Jaana Manssila ja Terhi Salokannel-Stenberg vierailivat Englannissa tutustumassa kahteen sosiaalityöntekijöitä kouluttavaan yliopistoon (Middlsex University, Coventry University). Huomioon otattavat asiat opetussuunnitelmaamme; kiinteä yhteys sosiaalityön asiakkaisiin ja tämän hyödyntämisestä opintojen kuluessa ja hyödynnettävissä brittiläisyliopistojen opiskelijoita varten laatimat opintojen etenemistä tukevat materiaalit.
• Sosiaalialan koulutusohjelman kehittämispäivät 15.9.2010; Työstettiin opetussuunnitelman rakennetta ja osaamisperustaista tekstiä Leila Lintulan johdolla. 3.11.2011 Työstettiin opintojaksojen tavoitteita ja sisältöjä.

Kevät 2011
Teema; opetussuunnitelman loppuun kirjoittaminen ja julkistamisprosessi
• Sopuryhmän työskentely (Strandén-Mahlamäki, Bergström, Lanne-Eriksson)
• Koulutusohjelman tiimit/opettajat työstivät opintojaksojen osaamistavoitteet ja sisällöt
• Neuvottelukuntakäsittely 8.2.2011
• Opetussuunnitelma hyväksyttiin sosiaalialan opettajien kokouksessa 2.3.2011
• Ops-editori 3.3.2011
• Metropolian hallitus ja rehtori hyväksyvät opetussuunnitelmat maaliskuu 2011
• Uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön syyslukukaudella 2011

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2013-2014 2014-2015 2015-2016 2016-2017 Syksy 2013 Kevät 2014 Syksy 2014 Kevät 2015 Syksy 2015 Kevät 2016 Syksy 2016 1. / 2013 2. / 2013 3. / 2014 4. / 2014 1. / 2014 2. / 2014 3. / 2015 4. / 2015 1. / 2015 2. / 2015 3. / 2016 4. / 2016 1. / 2016 2. / 2016
SS13S1-1000
Sosiaalipedagoginen orientaatio

(Valitaan kaikki )

14
XX00AC54 Orientoivat opinnot 3
SX00AA32 Tietotekniikan perusteet 3
SX00AA33 Asiantuntija- ja tutkimusviestintä 3
SS00AA06 Johdanto sosiaalipedagogiikkaan 5
SS13S1-1001
Sosionomin työ ja toimintaympäristö

(Valitaan kaikki )

16
SS00AA07 Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys 5
SS00AA08 Sosiaalialan työ ja työorientaatiot 5
SS00AA09 Elämäntavat ja kulttuuri 3
SS00AA10 Työyhteisössä toimiminen 3
SS13S1-1002
Ihminen yhteiskunnassa

(Valitaan kaikki )

11
SS13S1-1003
Ihminen yhteiskunnassa - valinnainen

(Valitaan yksi )

3
SS00AA13 Elämänkulun tukeminen - liikuntakasvatus 3
SS00AA14 Elämänkulun tukeminen - musiikkikasvatus 3
SS00AA15 Elämänkulun tukeminen - kuvataidekasvatus 3
SS00AA16 Elämänkulun tukeminen - sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus 3
SS00AA17 Elämänkulun tukeminen varhaislapsuudessa 3
SS00AA11 Sosiaalinen osallisuus ja syrjäytyminen 4
SS00AA12 Ihmisen kasvu ja kehitys 4
SS13S1-1004
Sosiaalipedagoginen ohjaus

(Valitaan kaikki )

19
SS00AA18 Yksilö- ja yhteisöohjaus 6
SS00AA19 Kohtaaminen ja ohjaus verkossa 3
XX00AC51 Ammatillinen englanti 3
SS00AA20 Harjoittelu 1 - Orientoituminen sosiaalipedagogiseen työhön 7
SS13S1-1005
Sosiaalipedagoginen työ

(Valitaan opintopisteitä: 17)

17
SS00AA21 Vahvistaminen sosiaalipedagogisessa työssä 5
SS00AA22 Eettisyys sosiaalipedagogisessa työssä 3
SS00AA23 Uhkaavat asiakastilanteet 3
SX00AA36 Ammatillisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet 3
XX00AC52 Työelämän ruotsi 3
XX00AC53 Suomi toisena kielenä: työelämän suomi 3
SS13S1-1006
Sosiaalialan palvelujärjestelmä

(Valitaan kaikki )

12
SS00AA24 Hyvinvointipalveluiden tuottaminen 3
SS00AA25 Lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä 3
SS00AA26 Palveluohjaus 3
SX00AA37 Tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmäosaamisen perusteet 3
SS13S1-1007
Erilaiset elämät

(Valitaan kaikki )

24
SS00AA27 Mielenterveys 3
SS00AA28 Päihteet 3
SS00AA29 Vammaisuus ja pitkäaikaissairaus 3
SS00AA30 Lastensuojelu 3
SS00AA31 Harjoittelu 2 - Sosiaalipedagoginen asiakastyö 12
SS13S1-1008
Sosiaalipedagogiset valinnaiset ammatilliset opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 33)

33
SS13S1-1009
Moninainen sosiaaliohjaus

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0)

0
SS00AA32 Sosiaaliturva arjen käytännöissä 5
SS00AA33 Aikuissosiaaliohjaus 5
SS13S1-1010
Yhteisötyö

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0)

0
SS00AA34 Sosiokulttuurinen innostaminen 5
SS00AA35 Yhteisö ja yksilö 5
SS00AA36 Luovat menetelmät 5
SS13S1-1011
Varhaiskasvatus

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0)

0
SS00AA37 Varhaiskasvatustyön perusteet 5
SS00AA38 Lapsen yksilöllinen kasvu, kehitys ja oppiminen 5
SS00AA39 Varhaiskasvatuksen sisällölliset orientaatiot 5
SS13S1-1012
Sosiaalipedagoginen ammatillinen toiminta

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0)

0
SS00AA40 Nuoruus elämänvaiheena 5
SS00AA41 Erityiskasvatus elämän eri vaiheissa 5
SS00AA42 Perheiden kanssa tehtävä työ 5
SS00AA43 Kaltoinkohtelu ja lähisuhdeväkivalta 5
SS00AA44 Lääkehoito sosiaalialalla 5
SS13S1-1013
Sosionomin ammatillisuuden vahvistuminen

(Valitaan kaikki )

18
SS00AA45 Harjoittelu 3 - Sosionomin ammatillisuuden vahvistuminen 18
SS13S1-1014
Sosionomi työelämässä

(Valitaan kaikki )

23
SS00AA47 Työyhteisön johtaminen 4
SS00AA48 Sosiaalialan yrittäjyys 3
SS00AA49 Sosiaalialan englanti 3
SS00AA50 Ammatillinen kasvu 5
SS00AA51 Harjoittelu 4 - Moninainen sosionomin työ 8
SS13S1-1015
Sosiaalipedagogisen työn kehittäminen

(Valitaan kaikki )

31
SS13S1-1016
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

15
SX00AA39 Opinnäytetyön aiheen jäsentäminen 3
SX00AA40 Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen 3
SX00AA41 Opinnäytetyön toteuttaminen 6
SX00AA42 Kypsyysnäyte ja julkistaminen 3
XX00AC55 Innovaatioprojekti 10
SS00AA52 Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät 3
SS00AA53 Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät 3
SS13S1-1017
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 10)

10
O20300
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala, vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0)

0
SHXZA12 Lasten ja nuorten mielenterveystyö 3
SXXZB56 Uusien opiskelijoiden rekrytointi vaikuttavan viestinnän ja markkinoinnin keinoin 3
SXXZB22 Ruotsin valmennuskurssi 3
SXXZB21 Englannin valmennuskurssi 3
SXXZB55 EKG ja spirometria - tule oppimaan 3
SXXZA54 Kehitysmaaopinnot ja vaihto-opiskelu kehitysmaissa 3
SX00AA16 Infektiosairaudet terveydenhoitotyössä 3
SX00AA17 Kuvantaminen ja sädehoito 3
SX00AA19 Molekyylibiologian menetelmät 1 3
SXXZB46 Lääkematematiikan menetelmät 3
SX00AA11 Ravinto, liikunta ja terveet jalat - elämäntapaohjausta moniammatillisesti 3
SJXZA05 Hoitojalkineen valmistaminen ja yksilölliset muutostyöt 3
SX00AA07 Liikkuminen ja työskentely turvalliseksi osastolla 3
SXXZA96 Psyykkiset häiriöt aikuisiässä 3
SX00AA15 Ravinto, liikunta ja terveet jalat - elämäntapaohjausta moniammatillisesti 3
SX00AA08 Sport for all- soveltavaa liikuntaa erityisryhmille 3
SFXZA16 Teippauksen käyttömahdollisuuksia fysioterapiassa 3
SGXZA13 Terapeuttinen leikki 3
SOXZA07 Tieteellinen kirjoittaminen opinnäytetyön apuna ja tilastollisen analyysin toteuttaminen 3
SSXZA02 Ajankohtaista sosiaalipedagogiikasta 3
SOXZA05 Havaintopsykologian erityiskysymyksiä 3
SJXZA07 Jalkakoulu 3
SM00AA01 Kuulokojeen korvakappaleen ja yksilöllisten korvatulppien sekä yksilöllisten hammassuojien valmistus 3
SX00AA12 Onnellisuus - mistä on tutkimuksen mukaan kyse? 3
SXXZB69 Psyykkisesti oireileva nuori 3
SGXZA14 Puutarhatyö terapiana ja mielenvirkistyksenä 3
SM00AA02 Silmäproteesi 3
SXXZB37 Terveysliikunta 3
SSXZA53 Tukihenkilö- ja vapaaehtoistoiminta 3
SSXZA52 Työnohjaus työn kehittämisen menetelmänä 3
SC00AA01 Tuki- ja liikuntaelimistön tutkiminen ja dissektio 3
SOXZA06 Käytännönläheinen ruotsi ja englanti optikon työssä 3
SV00AA01 Muistelutyö ja narratiiviset menetelmät vanhustyössä 3
SO00AA03 Optiikan laskuharjoitukset optometristiopiskelijoille verkko-opiskeluna 3
SS00AA03 Lääkehoidon perusteet sosiaalialalla 3
SX00AA21 Sosiaalinen media 3
SV00AA87 Mielenterveys ja päihdetyö vanhustyössä 3
SV00AA88 Voimavaralähtöiset menetelmät muistisairaan ihmisen kuntoutuksessa ja hoidossa 3
SC00AA02 Triggerpiste ja pehmytkudostekniikat 1
SX00AA23 Toiminnallinen elämäntarinamenetelmä kuntoutuksessa 3
SS00AA04 Valokuvan menetelmät sosiokulttuurisen innostamisen työvälineinä 3
SS00AA05 Kasvatuskumppanuus varhaiskasvatuksessa 3
SSXZA37 Traumaattiset kriisit ja henkinen tuki 3
SX00AA27 Luovat menetelmät 3
SO00AA01 Silmälasikehykset tutuiksi 3
SXXZB59 Dysfagia - nielemisvaikeudet 3
SXXZB61 Diagnostisen ultraäänen turvallisuus 1
SRXXC08 Radiografiatyön täydentävät opinnot 3
SXXZB67 Terveysalan suomen intensiivikurssi 3
SRXZA15 Natiivikuvausten harjoittelu oppilaitoksessa 3
SRXZA17 Traumakuvantaminen 3
SX00AA28 Potilastietojen rakenteinen kirjaaminen sähköisessä Uranus -potilastietojärjestelmässä 2
SX00AA29 Synnyttäjän omat voimavarat käyttöön - vaihtoehtoja synnytyskivunlievitykseen 3
SX00AA18 Hoitotyön historia Suomessa ja maailmalla 3
SF00AA03 Tasapainon hallinta Basic Body Awareness Therapy –periaatteiden mukaan 3
SX00AA31 Arvot toimintamme takana 3
SXXZB45 Elämäntapaohjausta verkossa 4
SXXZB74 Kehitysmaaopinnot ja työskentely kehitysmaissa 3
SXXZB75 Kestävä kehitys 3
SXXZB76 Nuorten seksuaaliterveyden edistäminen 3
SXXZB77 Sjukhussvenska 3
SXXZB25 Ruotsia Tukholmassa - Svenska i Stockholm 3
SX00AA22 Neuropsykiatria 3
SX00AA44 Tietoisuustaidoilla terveyttä ja hyvinvointia 3
SC00AA47 Tuki- ja liikuntaelimistön kiputilojen diagnostiikka ja manuaalinen hoito 3
SX00AA20 Moniammatillinen kävelyn arviointi ja analysointi 3
SF00AA01 Manuaalinen terapia 2 3
SX00AA09 Liikunta ikääntyneiden toimintakyvyn tukena 3
SX00AA02 Rentoutuminen 3
SG00AA28 Puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi 3
SCXZA04 Palpaatiotaidot 3
SGXZA17 AAC, Puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio 3
SO40AA18 Työnohjaus osana työn kehittämistä 5
SXXZB79 Tilastollinen tutkimuskurssi 1
SXXZB88 Kaunis hymy 3
SXXZB89 Suunterveydenedistämisprojekti asepalvelukseen astuville 3
SXXZB90 Rokotusosaaminen 3
SXXZA89 Liikunta lapsen ja nuoren kehityksen ja toiminnan edistäjänä ja tukena-psykomotorinen näkökulma 3
SS00AA56 Kestävä kehitys varhaiskasvatuksessa 3
SX00AA48 Tietoisuustaidot, arvot ja luovat menetelmät 3
SX00AA49 Muistisairaan vanhuksen asumisen tukeminen ja palvelutarpeiden arviointi 3
SF00AA36 Kehotietoisuus fysioterapiassa Basic Body Awareness Therapy -periaatteiden mukaan 3
SS00AA55 Luottamus työntekijän, työyhteisön ja asiakkaan voimavarana 4
SXXZB92 Traditional Chinese Medicine 2
SX00AA43 Masentuneen auttaminen 3
SF00AA35 Psykomotoriikka ei katso ikää - liikunnasta iloa kaiken ikäisille 3
SX00AA47 Suomi toisena kielenä –keskustelukurssi 2
SX00AA24 Tuki- ja liikuntaelimistön radiologian perusteet 1
SXXZC99 Perinnöllisyystutkimukseen liittyvä molekyyligenetiikka 3
SXXZC98 Diabeetikoiden haavahoito 3
SXXZB97 Potilas röntgentutkimuksissa ja sädehoidossa 3
SXXZC97 Nursing care of the critically ill patient (adult) 3
SXXZD00 Vieraskielisen artikkelin lukeminen ja hyödyntäminen 1
SXXZD003 Alaraajan ja lantion manuaalinen terapia 3
SXXZD004 Manuaalinen tutkiminen ja hoito 2 3
SXXZD007 Yhteisötyö ja kansalaistoiminta 5
SXXZD008 Muistisairauksien ennaltaehkäisy ja varhainen tunnistaminen 3
SXXZD009 Iloa ja itsetuntemusta - luovia menetelmiä ja luonnossa liikkumista 3
SXXZD010 Sosiaalinen kuntoutus 3
SXXZD011 Työnohjaus ja mentorointi työntekijän voimavarana 3
SXXZD012 Kehotietoisuus fysioterapiassa Basic Body Awareness terapian lähestymistapoja noudattaen 3
SXXZD13 Assuring and optimizing image quality 1
SXXZD14 The basic concepts, methods and process of evidence-based radiography 2
SX00AA45 Näkökyvyn merkitys toimintakykyyn 3
SC00AA57 Ammatillinen kehittyminen osteopatiassa 3
SXXZD015 Manuaalinen tutkiminen ja hoito 1 3
SXXZD016 Ajankohtaista moniammatillisessa maahanmuuttajatyössä 3
SXXXZB78 Tiedonhankintataitojen syventäminen 1 op 1
SXXXZD03 Lääkelaskujen vertaistutor-toiminta 1
SXXZD17 Kansainvälisen viikon järjestäminen 1
SXXZB94 Lääkematematiikka 1
SXXZD18 Ergonomia käyttäjäkeskeisessä suunnittelussa 2
SS00AA10 Työyhteisössä toimiminen 3
SSXXF03 Sosiaalialan työn johtaminen ja kehittäminen 4
SNXX0099 Clinical physiology 1
SXXZD017 Kehollisuutta maahanmuuttajatyöhön 6
SX00BE36 Ipadin hyödyntäminen oppimisessa 1
SX00BF06 Vieraskielisen artikkelin lukeminen ja tulosten hyödyntäminen 1
SX00BF07 Vieraskielisen artikkelin lukeminen ja tulosten hyödyntäminen 1
SX00BF08 Primary assessment in emergency situations 3
SX00BF22 Terveysalan suomen intensiivikurssi 3
SX00BF23 Vaihto-Enter ja muutakin hukassa? - tietotekniikan tukipajat 0
SX00BF24 Vaihto-Enter ja muutakin hukassa? - tietotekniikan tukipajat 1
SX00BF32 Yhteisötyö ja kansalaistoiminta 5
SX00BF33 Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät asiakastyössä (AAC-menetelmät) 3
SX00BF34 Koskettelukirja näkövammaisille lapsille 3
SX00BF36 Ajankohtaista sosiaalipedagogiikasta 3
SX00BF52 Musiikki, rytmi ja liike 3
SX00BF53 Kaikille avoin liikunta 3
SX00BF54 Lasten ja nuorten toimintakyvyn tukeminen monialaisesti 3
SX00BF55 Yrityksen perustaminen 3
SX00BF56 Yritystoiminnan kehittäminen 3
SX00BF57 Vertaisveturi ja Liikkeelle -koulutus 3
SX00BF62 Asiakaslähtöinen kuntoutus 3
SX00BF63 Ensiapukurssi EA 2 1
XX00AC53 Suomi toisena kielenä: työelämän suomi 3
SX00BG53 Keskustelusarja KASVU:n suunnittelu ja toteutus 3
SX00BG60 Hyvinvointiyrittäjyys 1
SX00BG61 Hyrrä-kymppi: kymmenen tunnin sprintti hyvinvointiyrittäjyyteen 1
SX00BG91 Laadukkaat verensiirrot -veren matka luovuttajalta potilaalle 3
SX00BH24 Puutarhatyö terapiana ja mielenvirkistyksenä 3
SX00BH25 Positiivinen psykologia 3
SX00BH26 Kuntosaliharjoittelu oman hyvinvoinnin tukena 3
SX00BH27 Vapaaehtoistyö osana ammatillista osaamista 0
SX00BH28 Käytännön kokemuksia maahanmuuttajatyöstä 3
SX00BH29 Sosiaalisesti kestävä kehitys varhaiskasvatuksen lähtökohtana 3
SX00BH30 Huonekalujen tuunaus omana ja asiakkaiden toimintana 3
SX00BH57 Intuitio ja luovuus innovaatioissa 3
SX00BH58 Leikkivä lapsi kuntoutuksessa - Playing Child in Rehabilitation 3
SX00BH59 Masentuneen auttaminen 2
SX00BH62 International week 2014 Creative Wellbeing - behind the scenes 1
SX00BH63 Moniammatillinen kävelyn arviointi ja analyysi 3
SX00BH64 Hammassuojien valmistus 1
SX00BH65 Kuulokojeen korvakappaleen ja yksilöllisten korvatulppien valmistus 3
SX00BH70 Portfolio-työpaja opiskelijan osaamisen tunnistamiseksi ja osoittamiseksi 3
SX00BH71 Englantia sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille 2
SX00CB24 Omaishoidon messujen suunnittelu ja toteutus 3
SX00CB33 Vahvistava luonto 3
SX00CB49 Hiilikuidun ja silikonin käyttökohteet ja työstö 3
SX00CB50 Kliinisten taitojen syventäminen 3
SX00CD24 Combating Risk Behaviour Among Youngsters 5
SX00CD02 Älykästä terveysteknologiaa 3
SX00CR31 Hoitotyön ammatillinen suomi 5
SX00DE18 Säteilyturvallisuus lääketieteellisissä toimenpiteissä avustavalle henkilöstölle 1
Yhteensä 210 58.4 58.4 55.4 27.7 27.7 30.7 28.7 29.7 25.7 29.7 27.7 13.9 13.9 15.4 15.4 14.4 14.4 14.9 14.9 12.9 12.9 14.9 14.9 13.9 13.9

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

amk::tutkintoon johtava koulutus

Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; sekä 4) opinnäytetyö. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 15.5.2003/352; 4 § Opintojen rakenne)

Ammattiopinnot
Sosiaalinen osallisuus ja syrjäytyminen
Ihmisen kasvu ja kehitys
Yksilö- ja yhteisöohjaus
Kohtaaminen ja ohjaus verkossa
Ammatillinen englanti
Vahvistaminen sosiaalipedagogisessa työssä
Eettisyys sosiaalipedagogisessa työssä
Uhkaavat asiakastilanteet
Suomi toisena kielenä: työelämän suomi
Hyvinvointipalveluiden tuottaminen
Lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä
Palveluohjaus
Mielenterveys
Päihteet
Vammaisuus ja pitkäaikaissairaus
Lastensuojelu
Sosiaaliturva arjen käytännöissä
Aikuissosiaaliohjaus
Sosiokulttuurinen innostaminen
Yhteisö ja yksilö
Luovat menetelmät
Varhaiskasvatustyön perusteet
Lapsen yksilöllinen kasvu, kehitys ja oppiminen
Varhaiskasvatuksen sisällölliset orientaatiot
Nuoruus elämänvaiheena
Erityiskasvatus elämän eri vaiheissa
Perheiden kanssa tehtävä työ
Kaltoinkohtelu ja lähisuhdeväkivalta
Lääkehoito sosiaalialalla
Työyhteisön johtaminen
Sosiaalialan yrittäjyys
Sosiaalialan englanti
Ammatillinen kasvu
Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät
Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät
Harjoittelu
Harjoittelu 1 - Orientoituminen sosiaalipedagogiseen työhön
Harjoittelu 2 - Sosiaalipedagoginen asiakastyö
Harjoittelu 3 - Sosionomin ammatillisuuden vahvistuminen
Harjoittelu 4 - Moninainen sosionomin työ
Opinnäytetyö
Opinnäytetyön aiheen jäsentäminen
Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen
Opinnäytetyön toteuttaminen
Kypsyysnäyte ja julkistaminen
Innovaatioprojekti
Perusopinnot
Orientoivat opinnot
Tietotekniikan perusteet
Asiantuntija- ja tutkimusviestintä
Johdanto sosiaalipedagogiikkaan
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys
Sosiaalialan työ ja työorientaatiot
Elämäntavat ja kulttuuri
Työyhteisössä toimiminen
Elämänkulun tukeminen - liikuntakasvatus
Elämänkulun tukeminen - musiikkikasvatus
Elämänkulun tukeminen - kuvataidekasvatus
Elämänkulun tukeminen - sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus
Elämänkulun tukeminen varhaislapsuudessa
Ammatillisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet
Työelämän ruotsi
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmäosaamisen perusteet
Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat

amk::amk-tutkintojen yhteiset kompetenssit (2010)

Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto (2010) Suositus tutkintojen kansallisen viitekehyksen (NQF) ja tutkintojen yhteisten kompetenssien soveltamisesta ammattikorkeakouluissa

Eettinen osaaminen

- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
- osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa ottaa erilaiset toimijat huomioon työskentelyssään
- osaa soveltaa tasa-arvoisuuden periaatteita
- osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
- kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisesti osaamistaan hyödyntäen ja eettisiin arvoihin perustuen

Orientoivat opinnot
Tietotekniikan perusteet
Asiantuntija- ja tutkimusviestintä
Johdanto sosiaalipedagogiikkaan
Sosiaalialan työ ja työorientaatiot
Elämäntavat ja kulttuuri
Työyhteisössä toimiminen
Ammatillinen englanti
Harjoittelu 1 - Orientoituminen sosiaalipedagogiseen työhön
Eettisyys sosiaalipedagogisessa työssä
Ammatillisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet
Työelämän ruotsi
Suomi toisena kielenä: työelämän suomi
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmäosaamisen perusteet
Harjoittelu 2 - Sosiaalipedagoginen asiakastyö
Harjoittelu 3 - Sosionomin ammatillisuuden vahvistuminen
Ammatillinen kasvu
Harjoittelu 4 - Moninainen sosionomin työ
Opinnäytetyön aiheen jäsentäminen
Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen
Opinnäytetyön toteuttaminen
Kypsyysnäyte ja julkistaminen
Innovaatioprojekti
Innovaatio-osaaminen

- kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
- osaa työskennellä projekteissa
- osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita soveltaen alan olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja

Tietotekniikan perusteet
Asiantuntija- ja tutkimusviestintä
Ammatillisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmäosaamisen perusteet
Työyhteisön johtaminen
Sosiaalialan yrittäjyys
Opinnäytetyön aiheen jäsentäminen
Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen
Opinnäytetyön toteuttaminen
Kypsyysnäyte ja julkistaminen
Innovaatioprojekti
Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät
Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät
Kansainvälistymis-osaaminen

- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kielitaidon
- kykenee monikulttuuriseen yhteistyöhön
- osaa ottaa työssään huomioon alansa kansainvälisyys-kehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia

Orientoivat opinnot
Asiantuntija- ja tutkimusviestintä
Elämäntavat ja kulttuuri
Ammatillinen englanti
Ammatillisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet
Työelämän ruotsi
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmäosaamisen perusteet
Sosiaalialan englanti
Opinnäytetyön aiheen jäsentäminen
Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen
Opinnäytetyön toteuttaminen
Kypsyysnäyte ja julkistaminen
Oppimisen taidot

- osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
- osaa hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti
- kykenee ottamaan vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta

Orientoivat opinnot
Tietotekniikan perusteet
Asiantuntija- ja tutkimusviestintä
Yksilö- ja yhteisöohjaus
Ammatillinen englanti
Ammatillisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet
Työelämän ruotsi
Suomi toisena kielenä: työelämän suomi
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmäosaamisen perusteet
Opinnäytetyön aiheen jäsentäminen
Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen
Opinnäytetyön toteuttaminen
Kypsyysnäyte ja julkistaminen
Innovaatioprojekti
Työyhteisöosaaminen

- osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia
- osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
- osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa tehtävissä
- kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimimaan verkostoissa
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa
- kykenee työn johtamiseen ja itsenäiseen työskentelyyn asiantuntijatehtävissä
- omaa valmiuksia yrittäjyyteen

Tietotekniikan perusteet
Asiantuntija- ja tutkimusviestintä
Johdanto sosiaalipedagogiikkaan
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys
Sosiaalialan työ ja työorientaatiot
Työyhteisössä toimiminen
Sosiaalinen osallisuus ja syrjäytyminen
Yksilö- ja yhteisöohjaus
Ammatillinen englanti
Harjoittelu 1 - Orientoituminen sosiaalipedagogiseen työhön
Ammatillisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet
Työelämän ruotsi
Suomi toisena kielenä: työelämän suomi
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmäosaamisen perusteet
Harjoittelu 2 - Sosiaalipedagoginen asiakastyö
Harjoittelu 3 - Sosionomin ammatillisuuden vahvistuminen
Ammatillinen kasvu
Harjoittelu 4 - Moninainen sosionomin työ
Opinnäytetyön aiheen jäsentäminen
Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen
Opinnäytetyön toteuttaminen
Kypsyysnäyte ja julkistaminen
Innovaatioprojekti
Luokittelemattomat
Elämänkulun tukeminen - liikuntakasvatus
Elämänkulun tukeminen - musiikkikasvatus
Elämänkulun tukeminen - kuvataidekasvatus
Elämänkulun tukeminen - sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus
Elämänkulun tukeminen varhaislapsuudessa
Ihmisen kasvu ja kehitys
Kohtaaminen ja ohjaus verkossa
Vahvistaminen sosiaalipedagogisessa työssä
Uhkaavat asiakastilanteet
Hyvinvointipalveluiden tuottaminen
Lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä
Palveluohjaus
Mielenterveys
Päihteet
Vammaisuus ja pitkäaikaissairaus
Lastensuojelu
Sosiaaliturva arjen käytännöissä
Aikuissosiaaliohjaus
Sosiokulttuurinen innostaminen
Yhteisö ja yksilö
Luovat menetelmät
Varhaiskasvatustyön perusteet
Lapsen yksilöllinen kasvu, kehitys ja oppiminen
Varhaiskasvatuksen sisällölliset orientaatiot
Nuoruus elämänvaiheena
Erityiskasvatus elämän eri vaiheissa
Perheiden kanssa tehtävä työ
Kaltoinkohtelu ja lähisuhdeväkivalta
Lääkehoito sosiaalialalla

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
SS13S1-1000
Sosiaalipedagoginen orientaatio

(Valitaan kaikki )

14
XX00AC54 Orientoivat opinnot 3
SX00AA32 Tietotekniikan perusteet 3
SX00AA33 Asiantuntija- ja tutkimusviestintä 3
SS00AA06 Johdanto sosiaalipedagogiikkaan 5
SS13S1-1001
Sosionomin työ ja toimintaympäristö

(Valitaan kaikki )

16
SS00AA07 Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys 5
SS00AA08 Sosiaalialan työ ja työorientaatiot 5
SS00AA09 Elämäntavat ja kulttuuri 3
SS00AA10 Työyhteisössä toimiminen 3
SS13S1-1002
Ihminen yhteiskunnassa

(Valitaan kaikki )

11
SS13S1-1003
Ihminen yhteiskunnassa - valinnainen

(Valitaan yksi )

3
SS00AA13 Elämänkulun tukeminen - liikuntakasvatus 3
SS00AA14 Elämänkulun tukeminen - musiikkikasvatus 3
SS00AA15 Elämänkulun tukeminen - kuvataidekasvatus 3
SS00AA16 Elämänkulun tukeminen - sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus 3
SS00AA17 Elämänkulun tukeminen varhaislapsuudessa 3
SS00AA11 Sosiaalinen osallisuus ja syrjäytyminen 4
SS00AA12 Ihmisen kasvu ja kehitys 4
SS13S1-1004
Sosiaalipedagoginen ohjaus

(Valitaan kaikki )

19
SS00AA18 Yksilö- ja yhteisöohjaus 6
SS00AA19 Kohtaaminen ja ohjaus verkossa 3
XX00AC51 Ammatillinen englanti 3
SS00AA20 Harjoittelu 1 - Orientoituminen sosiaalipedagogiseen työhön 7
SS13S1-1005
Sosiaalipedagoginen työ

(Valitaan opintopisteitä: 17 )

17
SS00AA21 Vahvistaminen sosiaalipedagogisessa työssä 5
SS00AA22 Eettisyys sosiaalipedagogisessa työssä 3
SS00AA23 Uhkaavat asiakastilanteet 3
SX00AA36 Ammatillisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet 3
XX00AC52 Työelämän ruotsi 3
XX00AC53 Suomi toisena kielenä: työelämän suomi 3
SS13S1-1006
Sosiaalialan palvelujärjestelmä

(Valitaan kaikki )

12
SS00AA24 Hyvinvointipalveluiden tuottaminen 3
SS00AA25 Lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä 3
SS00AA26 Palveluohjaus 3
SX00AA37 Tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmäosaamisen perusteet 3
SS13S1-1007
Erilaiset elämät

(Valitaan kaikki )

24
SS00AA27 Mielenterveys 3
SS00AA28 Päihteet 3
SS00AA29 Vammaisuus ja pitkäaikaissairaus 3
SS00AA30 Lastensuojelu 3
SS00AA31 Harjoittelu 2 - Sosiaalipedagoginen asiakastyö 12
SS13S1-1008
Sosiaalipedagogiset valinnaiset ammatilliset opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 33 )

33
SS13S1-1009
Moninainen sosiaaliohjaus

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 )

0
SS00AA32 Sosiaaliturva arjen käytännöissä 5
SS00AA33 Aikuissosiaaliohjaus 5
SS13S1-1010
Yhteisötyö

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 )

0
SS00AA34 Sosiokulttuurinen innostaminen 5
SS00AA35 Yhteisö ja yksilö 5
SS00AA36 Luovat menetelmät 5
SS13S1-1011
Varhaiskasvatus

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 )

0
SS00AA37 Varhaiskasvatustyön perusteet 5
SS00AA38 Lapsen yksilöllinen kasvu, kehitys ja oppiminen 5
SS00AA39 Varhaiskasvatuksen sisällölliset orientaatiot 5
SS13S1-1012
Sosiaalipedagoginen ammatillinen toiminta

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 )

0
SS00AA40 Nuoruus elämänvaiheena 5
SS00AA41 Erityiskasvatus elämän eri vaiheissa 5
SS00AA42 Perheiden kanssa tehtävä työ 5
SS00AA43 Kaltoinkohtelu ja lähisuhdeväkivalta 5
SS00AA44 Lääkehoito sosiaalialalla 5
SS13S1-1013
Sosionomin ammatillisuuden vahvistuminen

(Valitaan kaikki )

18
SS00AA45 Harjoittelu 3 - Sosionomin ammatillisuuden vahvistuminen 18
SS13S1-1014
Sosionomi työelämässä

(Valitaan kaikki )

23
SS00AA47 Työyhteisön johtaminen 4
SS00AA48 Sosiaalialan yrittäjyys 3
SS00AA49 Sosiaalialan englanti 3
SS00AA50 Ammatillinen kasvu 5
SS00AA51 Harjoittelu 4 - Moninainen sosionomin työ 8
SS13S1-1015
Sosiaalipedagogisen työn kehittäminen

(Valitaan kaikki )

31
SS13S1-1016
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

15
SX00AA39 Opinnäytetyön aiheen jäsentäminen 3
SX00AA40 Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen 3
SX00AA41 Opinnäytetyön toteuttaminen 6
SX00AA42 Kypsyysnäyte ja julkistaminen 3
XX00AC55 Innovaatioprojekti 10
SS00AA52 Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät 3
SS00AA53 Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät 3
SS13S1-1017
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 10 )

10
O20300
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala, vapaasti valittavat opinnot
0
SHXZA12 Lasten ja nuorten mielenterveystyö 3
SXXZB56 Uusien opiskelijoiden rekrytointi vaikuttavan viestinnän ja markkinoinnin keinoin 3
SXXZB22 Ruotsin valmennuskurssi 3
SXXZB21 Englannin valmennuskurssi 3
SXXZB55 EKG ja spirometria - tule oppimaan 3
SXXZA54 Kehitysmaaopinnot ja vaihto-opiskelu kehitysmaissa 3
SX00AA16 Infektiosairaudet terveydenhoitotyössä 3
SX00AA17 Kuvantaminen ja sädehoito 3
SX00AA19 Molekyylibiologian menetelmät 1 3
SXXZB46 Lääkematematiikan menetelmät 3
SX00AA11 Ravinto, liikunta ja terveet jalat - elämäntapaohjausta moniammatillisesti 3
SJXZA05 Hoitojalkineen valmistaminen ja yksilölliset muutostyöt 3
SX00AA07 Liikkuminen ja työskentely turvalliseksi osastolla 3
SXXZA96 Psyykkiset häiriöt aikuisiässä 3
SX00AA15 Ravinto, liikunta ja terveet jalat - elämäntapaohjausta moniammatillisesti 3
SX00AA08 Sport for all- soveltavaa liikuntaa erityisryhmille 3
SFXZA16 Teippauksen käyttömahdollisuuksia fysioterapiassa 3
SGXZA13 Terapeuttinen leikki 3
SOXZA07 Tieteellinen kirjoittaminen opinnäytetyön apuna ja tilastollisen analyysin toteuttaminen 3
SSXZA02 Ajankohtaista sosiaalipedagogiikasta 3
SOXZA05 Havaintopsykologian erityiskysymyksiä 3
SJXZA07 Jalkakoulu 3
SM00AA01 Kuulokojeen korvakappaleen ja yksilöllisten korvatulppien sekä yksilöllisten hammassuojien valmistus 3
SX00AA12 Onnellisuus - mistä on tutkimuksen mukaan kyse? 3
SXXZB69 Psyykkisesti oireileva nuori 3
SGXZA14 Puutarhatyö terapiana ja mielenvirkistyksenä 3
SM00AA02 Silmäproteesi 3
SXXZB37 Terveysliikunta 3
SSXZA53 Tukihenkilö- ja vapaaehtoistoiminta 3
SSXZA52 Työnohjaus työn kehittämisen menetelmänä 3
SC00AA01 Tuki- ja liikuntaelimistön tutkiminen ja dissektio 3
SOXZA06 Käytännönläheinen ruotsi ja englanti optikon työssä 3
SV00AA01 Muistelutyö ja narratiiviset menetelmät vanhustyössä 3
SO00AA03 Optiikan laskuharjoitukset optometristiopiskelijoille verkko-opiskeluna 3
SS00AA03 Lääkehoidon perusteet sosiaalialalla 3
SX00AA21 Sosiaalinen media 3
SV00AA87 Mielenterveys ja päihdetyö vanhustyössä 3
SV00AA88 Voimavaralähtöiset menetelmät muistisairaan ihmisen kuntoutuksessa ja hoidossa 3
SC00AA02 Triggerpiste ja pehmytkudostekniikat 1
SX00AA23 Toiminnallinen elämäntarinamenetelmä kuntoutuksessa 3
SS00AA04 Valokuvan menetelmät sosiokulttuurisen innostamisen työvälineinä 3
SS00AA05 Kasvatuskumppanuus varhaiskasvatuksessa 3
SSXZA37 Traumaattiset kriisit ja henkinen tuki 3
SX00AA27 Luovat menetelmät 3
SO00AA01 Silmälasikehykset tutuiksi 3
SXXZB59 Dysfagia - nielemisvaikeudet 3
SXXZB61 Diagnostisen ultraäänen turvallisuus 1
SRXXC08 Radiografiatyön täydentävät opinnot 3
SXXZB67 Terveysalan suomen intensiivikurssi 3
SRXZA15 Natiivikuvausten harjoittelu oppilaitoksessa 3
SRXZA17 Traumakuvantaminen 3
SX00AA28 Potilastietojen rakenteinen kirjaaminen sähköisessä Uranus -potilastietojärjestelmässä 2
SX00AA29 Synnyttäjän omat voimavarat käyttöön - vaihtoehtoja synnytyskivunlievitykseen 3
SX00AA18 Hoitotyön historia Suomessa ja maailmalla 3
SF00AA03 Tasapainon hallinta Basic Body Awareness Therapy –periaatteiden mukaan 3
SX00AA31 Arvot toimintamme takana 3
SXXZB45 Elämäntapaohjausta verkossa 4
SXXZB74 Kehitysmaaopinnot ja työskentely kehitysmaissa 3
SXXZB75 Kestävä kehitys 3
SXXZB76 Nuorten seksuaaliterveyden edistäminen 3
SXXZB77 Sjukhussvenska 3
SXXZB25 Ruotsia Tukholmassa - Svenska i Stockholm 3
SX00AA22 Neuropsykiatria 3
SX00AA44 Tietoisuustaidoilla terveyttä ja hyvinvointia 3
SC00AA47 Tuki- ja liikuntaelimistön kiputilojen diagnostiikka ja manuaalinen hoito 3
SX00AA20 Moniammatillinen kävelyn arviointi ja analysointi 3
SF00AA01 Manuaalinen terapia 2 3
SX00AA09 Liikunta ikääntyneiden toimintakyvyn tukena 3
SX00AA02 Rentoutuminen 3
SG00AA28 Puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi 3
SCXZA04 Palpaatiotaidot 3
SGXZA17 AAC, Puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio 3
SO40AA18 Työnohjaus osana työn kehittämistä 5
SXXZB79 Tilastollinen tutkimuskurssi 1
SXXZB88 Kaunis hymy 3
SXXZB89 Suunterveydenedistämisprojekti asepalvelukseen astuville 3
SXXZB90 Rokotusosaaminen 3
SXXZA89 Liikunta lapsen ja nuoren kehityksen ja toiminnan edistäjänä ja tukena-psykomotorinen näkökulma 3
SS00AA56 Kestävä kehitys varhaiskasvatuksessa 3
SX00AA48 Tietoisuustaidot, arvot ja luovat menetelmät 3
SX00AA49 Muistisairaan vanhuksen asumisen tukeminen ja palvelutarpeiden arviointi 3
SF00AA36 Kehotietoisuus fysioterapiassa Basic Body Awareness Therapy -periaatteiden mukaan 3
SS00AA55 Luottamus työntekijän, työyhteisön ja asiakkaan voimavarana 4
SXXZB92 Traditional Chinese Medicine 2
SX00AA43 Masentuneen auttaminen 3
SF00AA35 Psykomotoriikka ei katso ikää - liikunnasta iloa kaiken ikäisille 3
SX00AA47 Suomi toisena kielenä –keskustelukurssi 2
SX00AA24 Tuki- ja liikuntaelimistön radiologian perusteet 1
SXXZC99 Perinnöllisyystutkimukseen liittyvä molekyyligenetiikka 3
SXXZC98 Diabeetikoiden haavahoito 3
SXXZB97 Potilas röntgentutkimuksissa ja sädehoidossa 3
SXXZC97 Nursing care of the critically ill patient (adult) 3
SXXZD00 Vieraskielisen artikkelin lukeminen ja hyödyntäminen 1
SXXZD003 Alaraajan ja lantion manuaalinen terapia 3
SXXZD004 Manuaalinen tutkiminen ja hoito 2 3
SXXZD007 Yhteisötyö ja kansalaistoiminta 5
SXXZD008 Muistisairauksien ennaltaehkäisy ja varhainen tunnistaminen 3
SXXZD009 Iloa ja itsetuntemusta - luovia menetelmiä ja luonnossa liikkumista 3
SXXZD010 Sosiaalinen kuntoutus 3
SXXZD011 Työnohjaus ja mentorointi työntekijän voimavarana 3
SXXZD012 Kehotietoisuus fysioterapiassa Basic Body Awareness terapian lähestymistapoja noudattaen 3
SXXZD13 Assuring and optimizing image quality 1
SXXZD14 The basic concepts, methods and process of evidence-based radiography 2
SX00AA45 Näkökyvyn merkitys toimintakykyyn 3
SC00AA57 Ammatillinen kehittyminen osteopatiassa 3
SXXZD015 Manuaalinen tutkiminen ja hoito 1 3
SXXZD016 Ajankohtaista moniammatillisessa maahanmuuttajatyössä 3
SXXXZB78 Tiedonhankintataitojen syventäminen 1 op 1
SXXXZD03 Lääkelaskujen vertaistutor-toiminta 1
SXXZD17 Kansainvälisen viikon järjestäminen 1
SXXZB94 Lääkematematiikka 1
SXXZD18 Ergonomia käyttäjäkeskeisessä suunnittelussa 2
SS00AA10 Työyhteisössä toimiminen 3
SSXXF03 Sosiaalialan työn johtaminen ja kehittäminen 4
SNXX0099 Clinical physiology 1
SXXZD017 Kehollisuutta maahanmuuttajatyöhön 6
SX00BE36 Ipadin hyödyntäminen oppimisessa 1
SX00BF06 Vieraskielisen artikkelin lukeminen ja tulosten hyödyntäminen 1
SX00BF07 Vieraskielisen artikkelin lukeminen ja tulosten hyödyntäminen 1
SX00BF08 Primary assessment in emergency situations 3
SX00BF22 Terveysalan suomen intensiivikurssi 3
SX00BF23 Vaihto-Enter ja muutakin hukassa? - tietotekniikan tukipajat 0
SX00BF24 Vaihto-Enter ja muutakin hukassa? - tietotekniikan tukipajat 1
SX00BF32 Yhteisötyö ja kansalaistoiminta 5
SX00BF33 Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät asiakastyössä (AAC-menetelmät) 3
SX00BF34 Koskettelukirja näkövammaisille lapsille 3
SX00BF36 Ajankohtaista sosiaalipedagogiikasta 3
SX00BF52 Musiikki, rytmi ja liike 3
SX00BF53 Kaikille avoin liikunta 3
SX00BF54 Lasten ja nuorten toimintakyvyn tukeminen monialaisesti 3
SX00BF55 Yrityksen perustaminen 3
SX00BF56 Yritystoiminnan kehittäminen 3
SX00BF57 Vertaisveturi ja Liikkeelle -koulutus 3
SX00BF62 Asiakaslähtöinen kuntoutus 3
SX00BF63 Ensiapukurssi EA 2 1
XX00AC53 Suomi toisena kielenä: työelämän suomi 3
SX00BG53 Keskustelusarja KASVU:n suunnittelu ja toteutus 3
SX00BG60 Hyvinvointiyrittäjyys 1
SX00BG61 Hyrrä-kymppi: kymmenen tunnin sprintti hyvinvointiyrittäjyyteen 1
SX00BG91 Laadukkaat verensiirrot -veren matka luovuttajalta potilaalle 3
SX00BH24 Puutarhatyö terapiana ja mielenvirkistyksenä 3
SX00BH25 Positiivinen psykologia 3
SX00BH26 Kuntosaliharjoittelu oman hyvinvoinnin tukena 3
SX00BH27 Vapaaehtoistyö osana ammatillista osaamista 0
SX00BH28 Käytännön kokemuksia maahanmuuttajatyöstä 3
SX00BH29 Sosiaalisesti kestävä kehitys varhaiskasvatuksen lähtökohtana 3
SX00BH30 Huonekalujen tuunaus omana ja asiakkaiden toimintana 3
SX00BH57 Intuitio ja luovuus innovaatioissa 3
SX00BH58 Leikkivä lapsi kuntoutuksessa - Playing Child in Rehabilitation 3
SX00BH59 Masentuneen auttaminen 2
SX00BH62 International week 2014 Creative Wellbeing - behind the scenes 1
SX00BH63 Moniammatillinen kävelyn arviointi ja analyysi 3
SX00BH64 Hammassuojien valmistus 1
SX00BH65 Kuulokojeen korvakappaleen ja yksilöllisten korvatulppien valmistus 3
SX00BH70 Portfolio-työpaja opiskelijan osaamisen tunnistamiseksi ja osoittamiseksi 3
SX00BH71 Englantia sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille 2
SX00CB24 Omaishoidon messujen suunnittelu ja toteutus 3
SX00CB33 Vahvistava luonto 3
SX00CB49 Hiilikuidun ja silikonin käyttökohteet ja työstö 3
SX00CB50 Kliinisten taitojen syventäminen 3
SX00CD24 Combating Risk Behaviour Among Youngsters 5
SX00CD02 Älykästä terveysteknologiaa 3
SX00CR31 Hoitotyön ammatillinen suomi 5
SX00DE18 Säteilyturvallisuus lääketieteellisissä toimenpiteissä avustavalle henkilöstölle 1
Siirry alkuun