Koskettelukirja näkövammaisille lapsilleLaajuus (3 op)
Opintojakson tunnus: SX00BF34
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija oppii hyödyntämään luovuuttaan, suunnittelemaan ja toteuttamaan näkövammaisille lapsille tarkoitetun koskettelukirjan.
Opiskelija ymmärtää koskettelukirjojen hyödyn näkövammaisten arjessa selviytymisessä.
Opiskelija osaa tarkastella koskettelukirjan valmistamista ja sen käyttöä oman alansa näkökulmasta.
Opinnot syventävät ja täydentävät opiskelijan ammatillista osaamista.
Sisältö
Koskettelukirjan perusteet - kenelle, miksi, miten?
Vierailu Näkövammaisten keskusliiton Iiris-keskuksessa
Koskettelukirjan suunnittelu ja valmistaminen
Koskettelukirjan esittely ja luovuttaminen yhteistyötaholle
Esitietovaatimukset
Ei edeltäviä opintoja
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.