Nursing, Public Health Nursing: Ajoitussuunnitelma A
Code: SHT10S1
- Degree title
- Registered Public Health Nurse
- Credits
- 240 ects
- Duration
- 4 years (240 ECTS)
- Start semester
- Autumn 2010
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
Objectives of the specialization
To train public health nurses who possess the necessary knowledge and skills to promote and uphold as well as prevent illness in individuals, families, work and other communities, and the population and environment at large, whilst capitalizing on the strengths of clients and self-care. The perspective adopted is a preventive and promotional one, which indicates practicing constructive health care measures that create the preconditions for healthy living and support health. Nursing care affects individual, communal and social well-being. Competence in nursing care, public health nursing and especially health promotion is advanced during the studies. The education prepares for functioning as a public health nurse and expert multifaceted and professional work groups that promote health, safety and well-being. The main aim is to achieve evidence-based public health expertise, the ability and courage to identify with and intervene in the client´s situation during various phases of life. Competence is enhanced in nursing and public health working environments. Learning is based on the constructive collaboration of the student, the representatives of the working environment and the teachers, where existing practices are developed and new working methods are produced.
The curriculum is modular in structure, and it consists of nine themes, which are dispersed over the academic years. Each theme focuses on core competence areas of professional significance. Moreover, each theme provides a theoretical framework determining its central learning content. They are developed, deepened and integrated throughout the studies. During each clinical practice, professional competence related to the ongoing theme is reinforced. In each module, the completion of theoretical studies is a prerequisite for clinical practice placement, and they must be completed according to the chronological order stated in the curriculum.
Development
Opetussuunnitelman vastuuhenkilö:
koulutuspäällikkö Päivi Haarala
p. 020-7835712
etunimi.sukunimi@metropolia.fi
PL 4030 (Tukholmankatu 10),
00079 Metropolia
Vuoden 2010 opetussuunnitelmaan on tehty harjoittelujen laajuuksiin liittyviä muutoksia. Lapsiperheen terveydenhoitajatyön harjoittelu on pidennetty 9 op:een (aiemmin 6 op) perustuen työelämästä ja opiskelijoilta tulleeseen palautteeseen. Äitiys- ja lastenneuvolatyön haasteet ovat kasvaneet ja yhä suurempi osa asiakkaista on moniongelmaisia erityistuen tarpeessa olevia perheitä.
Terveydenhoitajakoulutukseen tulee tehdä kaksi opinnäytetyötä, koska kyseessä on kaksoistutkinto: valmistuvat terveydenhoitajat saavat ammattipätevyyden myös sairaanhoitajina. Jatkossa koulutuksessa tehdään 15 op laajuinen opinnäytetyö ja toinen opinnäytetyö tehdään innovaatioprojektissa, joka sijoitetaan ajoitussuunnitelmassa opintojen loppuun viimeisellä lukukaudelle. Toisen opinnäytetyön laajuus on ollut 5 op, jolloin nämä opintopisteet vapautetaan uusiin opintojaksoihin ja vapaasti valittaviin opintoihin opiskelijoiden palautteen mukaisesti. Myös Terveyden edistämisen - harjoittelu 5 op ja Terveystieteiden erityiskysymykset 3 op opintojakso poistuvat. Uusia opintojaksoja vuod3en 2010 opetussuunnitelmassa ovat Perhevalmennus ja varhainen vuorovaikutus 3 op ja Aikuisen ja iäkkään terveydenhoitajatyö -harjoittelu 6 op. Tämä uudistus mahdollistaa entistä paremman terveyden edistämisen työmenetelmien oppimisen ja harjoittelun myös avosairaanhoidossa.
Opintojaksojen tavoitteet ja sisällöt tullaan rakentamaan kirkkaammin osaamisperustaisiksi vuoden 2012 opetussuunnitelmaan. Terveydenhoitajakoulutuksen osalta on laadittu aikataulusuunnitelma, miten opetussuunnitelmatyö etenee suunnitelmallisesti. Opetussuunnitelmatyössä korostuvat opiskelija- ja työelämäläheisyys ja oppimisen vahvistaminen nykyistä tavoitteellisemmin.
Osaamisperustaiset kompetenssit on jo määritelty, mutta opetussuunnitelman rakennetta, osaamistavoitteita ja -sisältöjä tullaan jatkossa kehittämään entistä toimivammaksi. Myös opetussuunnitelman arvioinnissa on kehittämistä. Samoin opetussuunnitelman toteutusvaiheessa aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen (AHOT) on tällä hetkellä pilottivaiheessa terveydenhoitajien aikuiskoulutuksessa, ja sen mukaista toimintaa tullaan jatkamaan.
Terveydenhoitajakoulutuksen neuvottelukunta on motivoitunut kehittämään terveydenhoitajakoulutusta ja ottaa mielellään osaa opetussuunnitelman kehittämistyöhön. Opetussuunnitelman kehittäminen on yksi keskeinen sisältöalue neuvottelukunnan työskentelyssä ja sitä on käsitelty kokouksissa 23.11.2009 2009 ja 17.2.2010. Opetussuunnitelmaan on saatu palautetta myös ryhmien yhdysopiskelijatapaamisissa sekä työelämän kehittämistapaamisissa.
Terveydenhoitajakoulutuksen neuvottelukunta:
Blek-Vehkaluoto Mari, Helsingin Sydänpiiri ry, projektikoordinaattori
Haarala Päivi, Metropolia Ammattikorkeakoulu, koulutuspäällikkö
Kemppainen Eija, Suomen Terveydenhoitaja- liitto ry, kehittämispäällikkö
Loppi Karla, Metropolia Ammattikorkeakoulu, opiskelijaedustaja
Mellin Oili-Katriina, Metropolia Ammattikorkeakoulu, lehtori, henkilöstön edustaja
Meyer Lena, Helsingin kaupungin työterveyskeskus, palvelupäällikkö
Nurkkala Hannele, Helsingin terveyskeskus, terveyden edistämisen ja neuvolatyön yksikön päällikkö
Pelkonen Marjaana, sosiaali- ja terveysministeriö, ylitarkastaja
Viitala Hanna, Helsingin terveyskeskus, terveysasemat osasto, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon päällikkö
Further information
Contact information
Koulutuspäällikkö Päivi Haarala
p. 020-7835712
firstname.surname@metropolia.fi
PL 4030 (Tukholmankatu 10),
00079 Metropolia
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.
polytechnics::bachelor level
Government Decree on Polytechnics (15.5.2003/352; 4 §)
generic competences
========================================== Jäsennys poistunut käytöstä. Mallin korvaa ARENE:n soveltamisohje "SUOSITUS TUTKINTOJEN KANSALLISEN VIITEKEHYKSEN (NQF) JA TUTKINTOJEN YHTEISTEN KOMPETENSSIEN SOVELTAMISESTA AMMATTIKORKEA-KOULUISSA", 23.2.2010. Uusi malli tallennettu nimellä "amk::amk tutkintojen yleiset kompetenssit (2010)" 25.8.2010 (OT) ========================================== Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden yleiset kompetenssit (ECTS-projektin suositus 19.04.2006) Mallia käytetään sekä ammattikorkeakoulututkinnoissa että ylemmissä amk-tutkinnoissa. Kompetenssien määrittelyyn liittyviä asioita ja määrittelytyön tuloksia on käsitelty tarkemmin projektin kotisivuilla www.ncp.fi/ects.
Hoitotyö, terveydenhoitotyö sv:: kompetenssit (käytössä 2012 asti!)
HUOMAA: poistuu käytöstä Hoitotyö, Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto: Kliininen osaaminen Basics of Clinikal Competence Päätöksenteko-osaaminen Decision-Making Competence Vuorovaikutusosaaminen Interactional Competence Eettinen osaaminen Ethical Awareness Ohjausosaaminen Patient Education Competence Terveyden edistämisen osaaminen Health Promotion Competence Johtamis- ja yhteistyöosaaminen Leadership and Teamwork Competence Kehittämisosaaminen Research and Development Competence Hoitotyötä tukeva osaaminen Contributory Studies to Nursing Terveyden edistämisen osaaminen Health Promotion Competence Yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön terveydenhoitotyön osaaminen Competence in Public Health Nursing of Individuals, Families, Groups and Community Ympäristöterveyden edistäminen Promotion of Environmental Health Yhteiskunnallisen terveydenhoitotyön osaaminen Competence in Community-based Public Health Nursing Lähettänyt Päivi Haarala 2.3.3009