Siirry suoraan sisältöön

Muistiasiakkaan hyvän elämänlaadun ja omannäköisen arjen tukeminenLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00EQ18

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- löytää ratkaisuja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi
- osaa kuvailla muistiasiakkaan hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet
- tunnistaa muistiasiakkaan ja hänen läheistensä tuen tarpeita sekä ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa
- osaa arvioida muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä
- osaa kuvailla monipuolisesti muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista
- tunnistaa keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä

Sisältö

- muistiasiakkaan oikeudet
- muistiasiakkaan yksilöllisen hoidon- ja kuntoutuksen periaatteet
- muistiasiakkaan ja muistiperheiden mielekäs arki ja hyvä elämänlaatu
- muistiasiakkaan ymmärtävä kohtaaminen
- käyttäytymisen muutokset
- omaisten ja läheisten kohtaaminen, tukeminen ja yhteistyö
- muistikoti yhteisönä ja muistiasiakas yhteisönsä jäsenenä
- keskeiset kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmät

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mari Heitto
  • Anu-Riikka Eerola
Ryhmät
  • SXC23S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija
- löytää ratkaisuja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi
- osaa kuvailla muistiasiakkaan hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet
- tunnistaa muistiasiakkaan ja hänen läheistensä tuen tarpeita sekä ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa
- osaa arvioida muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä
- osaa kuvailla monipuolisesti muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista
- tunnistaa keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä

Sisältö

- muistiasiakkaan oikeudet
- muistiasiakkaan yksilöllisen hoidon- ja kuntoutuksen periaatteet
- muistiasiakkaan ja muistiperheiden mielekäs arki ja hyvä elämänlaatu
- muistiasiakkaan ymmärtävä kohtaaminen
- käyttäytymisen muutokset
- omaisten ja läheisten kohtaaminen, tukeminen ja yhteistyö
- muistikoti yhteisönä ja muistiasiakas yhteisönsä jäsenenä
- keskeiset kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmät

Aika ja paikka

Ilmoitetaan myöhemmin

Oppimateriaalit

Materiaalia paljon Moodlessa. Opiskelijat tekevät myös itsenäisiä materiaalihakuja.
Pakolliset teokset:
Katso lista kirjoista:
https://metropolia.finna.fi/List/579493
* Hyvän hoidon kriteeristö -työkirja (löytyy verkosta)
* Muistisairaudet - Käypähoitosuositus
* Aavaluoma Sanna. 2015. Muistisairaan psykoterapeuttinen hoito ja hoiva
* Semi Taina. 2015. Mieleen tatuoitu minuus.
* Semi, Taina ja Salmi, Tuija. 2016. Yötaivaan toivo.
* Pohjanvirta, Hillervo. 2012. Onko tänään eilen.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Projektityöskentely
Essee
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ Yhteistoiminnallinen oppiminen
Reflektointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehdään osana projektiopintoja

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

1.-2. periodi

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

***************************************************************************************************************************
ARVIOINTIIN VAIKUTTAVIA ASIOITA:
Opintojakson osasuoritukset edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin
Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää

***************************************************************************************************************************

Opintojaksosta 4op tehdään muistityön projektina.
Opintojaksosta 1op on lähiopiskelua ja ennakkotehtäviä.

Tutkinto-opiskelijat tekevät projektin.
Avoimen opiskelijalla oppimistekona lähiopiskelu sekä laaja kirjallinen tehtävä.

**********************************************************************************************************************************

Mikäli opiskelijalla on AHOT-päätös opintojaksolta, toimii hän tällöin coachina 1-2:lle projsktiryhmälle.
* Riippuen lukukaudesta ja coachien määrästä joillakin tai kaikilla projektiryhmillä on mahdollisuus hyödyntää opiskelijakollegoiden asiantuntijuutta projektissa coachauksen kautta.
* Coachilla on 1-2 projektiryhmää – coachit sopivat keskenään, miten jakavat projektiryhmien ohjauksen. Mielenkiinto ohjaa valintaa.
* Ohjaava opettaja on ensisijainen linkki työelämäyhteistyöhön liittyvissä kysymyksissä, ryhmän toimintaan liittyvissä asioissa sekä projektikokonaisuuden läpi viemisen tuki. Tietysti myös sisällöllisesti.
* Coachin näkökulma: käytännöt, kokemusperäinen tieto ja ajankohtainen näkemys työelämään
* 2-3 ohjauskertaa/ ryhmä, jokaisen ohjauskerran sisällöstä koutsi lähettää yhteenvedon sähköpostitse opettajalle


Metropolian tietosuojaseloste: https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Englanniksi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Osallistuminen / läsnäolovaatimus
Työelämäpalaute


Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1-2)

tunnistaa keinoja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi

tunnistaa muistiasiakkaan hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet

tunnistaa muistiasiakkaan ja hänen läheistensä tuen tarpeita sekä ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa

luettelee muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä ja nimeää psykososiaalisia/ lääkkeettömiä menetelmiä muistiasiakkaan tukemiseksi

osaa kuvailla muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista

tunnistaa keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä sekä hyödyntää ja osaa kertoa tuloksista yleisellä tasolla





Hyvä (3-4)

löytää ratkaisuja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi

osaa kuvailla muistiasiakkaan hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet

tunnistaa muistiasiakkaan ja hänen läheistensä yksilöllisiä tuen tarpeita sekä selittää ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa

osaa arvioida muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä ja kuvailee psykososiaalisia/ lääkkeettömiä menetelmiä muistiasiakkaan tukemiseksi

osaa kuvailla monipuolisesti muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista

selittää keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmien käyttötarkoituksia sekä hyödyntää ja osaa tulkita niiden tuloksia





Kiitettävä (5)

löytää analyyttisesti perusteltuja ratkaisuja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi

osaa selittää ja arvioida muistiasiakkaan yksilöllisen hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet

Tunnistaa ja arvioi muistiasiakkaan ja hänen läheistensä yksilöllisiä tuen tarpeita sekä perustelee ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa

osaa arvioida muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä ja perustelee psykososiaalisten/ lääkkeettömien menetelmien käyttöä muistiasiakkaan tukemiseksi

perustelee analyyttisesti ja monipuolisesti muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista

perustelee keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmien käyttötarkoituksia sekä hyödyntää ja osaa arvioida niiden tuloksia





Arviointi: Tyydyttävä-Kiitettävä

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mari Heitto
  • Anu-Riikka Eerola
Ryhmät
  • SXC23K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija
- löytää ratkaisuja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi
- osaa kuvailla muistiasiakkaan hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet
- tunnistaa muistiasiakkaan ja hänen läheistensä tuen tarpeita sekä ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa
- osaa arvioida muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä
- osaa kuvailla monipuolisesti muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista
- tunnistaa keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä

Sisältö

- muistiasiakkaan oikeudet
- muistiasiakkaan yksilöllisen hoidon- ja kuntoutuksen periaatteet
- muistiasiakkaan ja muistiperheiden mielekäs arki ja hyvä elämänlaatu
- muistiasiakkaan ymmärtävä kohtaaminen
- käyttäytymisen muutokset
- omaisten ja läheisten kohtaaminen, tukeminen ja yhteistyö
- muistikoti yhteisönä ja muistiasiakas yhteisönsä jäsenenä
- keskeiset kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmät

Aika ja paikka

Ilmoitetaan myöhemmin

Oppimateriaalit

Materiaalia paljon Moodlessa. Opiskelijat tekevät myös itsenäisiä materiaalihakuja.
Pakolliset teokset:
Katso lista kirjoista:
https://metropolia.finna.fi/List/579493
* Hyvän hoidon kriteeristö -työkirja (löytyy verkosta)
* Muistisairaudet - Käypähoitosuositus
* Aavaluoma Sanna. 2015. Muistisairaan psykoterapeuttinen hoito ja hoiva
* Semi Taina. 2015. Mieleen tatuoitu minuus.
* Semi, Taina ja Salmi, Tuija. 2016. Yötaivaan toivo.
* Pohjanvirta, Hillervo. 2012. Onko tänään eilen.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Projektityöskentely
Essee
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ Yhteistoiminnallinen oppiminen
Reflektointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehdään osana projektiopintoja

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

3.-4. periodi

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

***************************************************************************************************************************
ARVIOINTIIN VAIKUTTAVIA ASIOITA:
Opintojakson osasuoritukset edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin
Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää

***************************************************************************************************************************

Opintojaksosta 4op tehdään muistityön projektina.
Opintojaksosta 1op on lähiopiskelua ja ennakkotehtäviä.

Tutkinto-opiskelijat tekevät projektin.
Avoimen opiskelijalla oppimistekona lähiopiskelu sekä laaja kirjallinen tehtävä.

**********************************************************************************************************************************

Mikäli opiskelijalla on AHOT-päätös opintojaksolta, toimii hän tällöin coachina 1-2:lle projsktiryhmälle.
* Riippuen lukukaudesta ja coachien määrästä joillakin tai kaikilla projektiryhmillä on mahdollisuus hyödyntää opiskelijakollegoiden asiantuntijuutta projektissa coachauksen kautta.
* Coachilla on 1-2 projektiryhmää – coachit sopivat keskenään, miten jakavat projektiryhmien ohjauksen. Mielenkiinto ohjaa valintaa.
* Ohjaava opettaja on ensisijainen linkki työelämäyhteistyöhön liittyvissä kysymyksissä, ryhmän toimintaan liittyvissä asioissa sekä projektikokonaisuuden läpi viemisen tuki. Tietysti myös sisällöllisesti.
* Coachin näkökulma: käytännöt, kokemusperäinen tieto ja ajankohtainen näkemys työelämään
* 2-3 ohjauskertaa/ ryhmä, jokaisen ohjauskerran sisällöstä koutsi lähettää yhteenvedon sähköpostitse opettajalle


Metropolian tietosuojaseloste: https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Englanniksi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Osallistuminen / läsnäolovaatimus
Työelämäpalaute


Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1-2)

tunnistaa keinoja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi

tunnistaa muistiasiakkaan hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet

tunnistaa muistiasiakkaan ja hänen läheistensä tuen tarpeita sekä ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa

luettelee muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä ja nimeää psykososiaalisia/ lääkkeettömiä menetelmiä muistiasiakkaan tukemiseksi

osaa kuvailla muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista

tunnistaa keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä sekä hyödyntää ja osaa kertoa tuloksista yleisellä tasolla





Hyvä (3-4)

löytää ratkaisuja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi

osaa kuvailla muistiasiakkaan hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet

tunnistaa muistiasiakkaan ja hänen läheistensä yksilöllisiä tuen tarpeita sekä selittää ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa

osaa arvioida muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä ja kuvailee psykososiaalisia/ lääkkeettömiä menetelmiä muistiasiakkaan tukemiseksi

osaa kuvailla monipuolisesti muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista

selittää keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmien käyttötarkoituksia sekä hyödyntää ja osaa tulkita niiden tuloksia





Kiitettävä (5)

löytää analyyttisesti perusteltuja ratkaisuja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi

osaa selittää ja arvioida muistiasiakkaan yksilöllisen hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet

Tunnistaa ja arvioi muistiasiakkaan ja hänen läheistensä yksilöllisiä tuen tarpeita sekä perustelee ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa

osaa arvioida muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä ja perustelee psykososiaalisten/ lääkkeettömien menetelmien käyttöä muistiasiakkaan tukemiseksi

perustelee analyyttisesti ja monipuolisesti muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista

perustelee keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmien käyttötarkoituksia sekä hyödyntää ja osaa arvioida niiden tuloksia





Arviointi: Tyydyttävä-Kiitettävä

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

22.09.2023 - 19.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 28

Koulutus
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mari Heitto
  • Anu-Riikka Eerola
Vastuuopettaja

Mari Heitto

Ryhmät
  • SXC22S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija
- löytää ratkaisuja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi
- osaa kuvailla muistiasiakkaan hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet
- tunnistaa muistiasiakkaan ja hänen läheistensä tuen tarpeita sekä ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa
- osaa arvioida muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä
- osaa kuvailla monipuolisesti muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista
- tunnistaa keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä

Sisältö

- muistiasiakkaan oikeudet
- muistiasiakkaan yksilöllisen hoidon- ja kuntoutuksen periaatteet
- muistiasiakkaan ja muistiperheiden mielekäs arki ja hyvä elämänlaatu
- muistiasiakkaan ymmärtävä kohtaaminen
- käyttäytymisen muutokset
- omaisten ja läheisten kohtaaminen, tukeminen ja yhteistyö
- muistikoti yhteisönä ja muistiasiakas yhteisönsä jäsenenä
- keskeiset kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmät

Aika ja paikka

Ilmoitetaan myöhemmin

Oppimateriaalit

Materiaalia paljon Moodlessa. Opiskelijat tekevät myös itsenäisiä materiaalihakuja.
Pakolliset teokset:
Katso lista kirjoista:
https://metropolia.finna.fi/List/579493
* Hyvän hoidon kriteeristö -työkirja (löytyy verkosta)
* Muistisairaudet - Käypähoitosuositus

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Projektityöskentely
Essee
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ Yhteistoiminnallinen oppiminen
Reflektointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehdään osana projektiopintoja

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

3.-4. periodi

Lisätietoja opiskelijoille

mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opintojaksosta 4op tehdään muistityön projektina.
Opintojaksosta 1op on lähiopiskelua ja ennakkotehtäviä.

Tutkinto-opiskelijat tekevät projektin.
Avoimen opiskelijalla oppimistekona lähiopiskelu sekä laaja kirjallinen tehtävä.

Mikäli opiskelijalla on AHOT-päätös opintojaksolta, toimii hän tällöin coachina 1-2:lle projsktiryhmälle.
* Riippuen lukukaudesta ja coachien määrästä joillakin tai kaikilla projektiryhmillä on mahdollisuus hyödyntää opiskelijakollegoiden asiantuntijuutta projektissa coachauksen kautta.
* Coachilla on 1-2 projektiryhmää – coachit sopivat keskenään, miten jakavat projektiryhmien ohjauksen. Mielenkiinto ohjaa valintaa.
* Ohjaava opettaja on ensisijainen linkki työelämäyhteistyöhön liittyvissä kysymyksissä, ryhmän toimintaan liittyvissä asioissa sekä projektikokonaisuuden läpi viemisen tuki. Tietysti myös sisällöllisesti.
* Coachin näkökulma: käytännöt, kokemusperäinen tieto ja ajankohtainen näkemys työelämään
* 2-3 ohjauskertaa/ ryhmä, jokaisen ohjauskerran sisällöstä koutsi lähettää yhteenvedon sähköpostitse opettajalle


Metropolian tietosuojaseloste: https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Englanniksi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Osallistuminen / läsnäolovaatimus
Työelämäpalaute


Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1-2)

tunnistaa keinoja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi

tunnistaa muistiasiakkaan hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet

tunnistaa muistiasiakkaan ja hänen läheistensä tuen tarpeita sekä ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa

luettelee muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä ja nimeää psykososiaalisia/ lääkkeettömiä menetelmiä muistiasiakkaan tukemiseksi

osaa kuvailla muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista

tunnistaa keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä sekä hyödyntää ja osaa kertoa tuloksista yleisellä tasolla





Hyvä (3-4)

löytää ratkaisuja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi

osaa kuvailla muistiasiakkaan hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet

tunnistaa muistiasiakkaan ja hänen läheistensä yksilöllisiä tuen tarpeita sekä selittää ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa

osaa arvioida muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä ja kuvailee psykososiaalisia/ lääkkeettömiä menetelmiä muistiasiakkaan tukemiseksi

osaa kuvailla monipuolisesti muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista

selittää keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmien käyttötarkoituksia sekä hyödyntää ja osaa tulkita niiden tuloksia





Kiitettävä (5)

löytää analyyttisesti perusteltuja ratkaisuja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi

osaa selittää ja arvioida muistiasiakkaan yksilöllisen hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet

Tunnistaa ja arvioi muistiasiakkaan ja hänen läheistensä yksilöllisiä tuen tarpeita sekä perustelee ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa

osaa arvioida muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä ja perustelee psykososiaalisten/ lääkkeettömien menetelmien käyttöä muistiasiakkaan tukemiseksi

perustelee analyyttisesti ja monipuolisesti muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista

perustelee keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmien käyttötarkoituksia sekä hyödyntää ja osaa arvioida niiden tuloksia





Arviointi: Tyydyttävä-Kiitettävä

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 21.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 28

Koulutus
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mari Heitto
  • Anu-Riikka Eerola
Vastuuopettaja

Mari Heitto

Ryhmät
  • SXC22K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija
- löytää ratkaisuja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi
- osaa kuvailla muistiasiakkaan hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet
- tunnistaa muistiasiakkaan ja hänen läheistensä tuen tarpeita sekä ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa
- osaa arvioida muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä
- osaa kuvailla monipuolisesti muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista
- tunnistaa keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä

Sisältö

- muistiasiakkaan oikeudet
- muistiasiakkaan yksilöllisen hoidon- ja kuntoutuksen periaatteet
- muistiasiakkaan ja muistiperheiden mielekäs arki ja hyvä elämänlaatu
- muistiasiakkaan ymmärtävä kohtaaminen
- käyttäytymisen muutokset
- omaisten ja läheisten kohtaaminen, tukeminen ja yhteistyö
- muistikoti yhteisönä ja muistiasiakas yhteisönsä jäsenenä
- keskeiset kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmät

Aika ja paikka

Ilmoitetaan myöhemmin

Oppimateriaalit

Materiaalia paljon Moodlessa. Opiskelijat tekevät myös itsenäisiä materiaalihakuja.
Pakolliset teokset:
* Semi Taina. 2015. Mieleen tatuoitu minuus.
* Semi, Taina ja Salmi, Tuija. 2016. Yötaivaan toivo.
* Pohjanvirta, Hillervo. 2012. Onko tänään eilen.
* Aavaluoma Sanna. 2015. Muistisairaan psykoterapeuttinen hoito ja hoiva
* Hyvän hoidon kriteeristö -työkirja (löytyy verkosta)
* Muistisairaudet - Käypähoitosuositus

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Projektityöskentely
Essee
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ Yhteistoiminnallinen oppiminen
Reflektointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehdään osana projektiopintoja

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

3.-4. periodi

Lisätietoja opiskelijoille

mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opintojaksosta 4op tehdään muistityön projektina.
Opintojaksosta 1op on lähiopiskelua ja ennakkotehtäviä.

Tutkinto-opiskelijat tekevät projektin.
Avoimen opiskelijalla oppimistekona lähiopiskelu sekä laaja kirjallinen tehtävä.

Metropolian tietosuojaseloste: https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Englanniksi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Osallistuminen / läsnäolovaatimus
Työelämäpalaute


Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1-2)

tunnistaa keinoja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi

tunnistaa muistiasiakkaan hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet

tunnistaa muistiasiakkaan ja hänen läheistensä tuen tarpeita sekä ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa

luettelee muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä ja nimeää psykososiaalisia/ lääkkeettömiä menetelmiä muistiasiakkaan tukemiseksi

osaa kuvailla muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista

tunnistaa keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä sekä hyödyntää ja osaa kertoa tuloksista yleisellä tasolla





Hyvä (3-4)

löytää ratkaisuja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi

osaa kuvailla muistiasiakkaan hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet

tunnistaa muistiasiakkaan ja hänen läheistensä yksilöllisiä tuen tarpeita sekä selittää ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa

osaa arvioida muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä ja kuvailee psykososiaalisia/ lääkkeettömiä menetelmiä muistiasiakkaan tukemiseksi

osaa kuvailla monipuolisesti muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista

selittää keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmien käyttötarkoituksia sekä hyödyntää ja osaa tulkita niiden tuloksia





Kiitettävä (5)

löytää analyyttisesti perusteltuja ratkaisuja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi

osaa selittää ja arvioida muistiasiakkaan yksilöllisen hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet

Tunnistaa ja arvioi muistiasiakkaan ja hänen läheistensä yksilöllisiä tuen tarpeita sekä perustelee ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa

osaa arvioida muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä ja perustelee psykososiaalisten/ lääkkeettömien menetelmien käyttöä muistiasiakkaan tukemiseksi

perustelee analyyttisesti ja monipuolisesti muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista

perustelee keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmien käyttötarkoituksia sekä hyödyntää ja osaa arvioida niiden tuloksia





Arviointi: Tyydyttävä-Kiitettävä

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

15.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mari Heitto
  • Anu-Riikka Eerola
Vastuuopettaja

Mari Heitto

Ryhmät
  • SXC21S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija
- löytää ratkaisuja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi
- osaa kuvailla muistiasiakkaan hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet
- tunnistaa muistiasiakkaan ja hänen läheistensä tuen tarpeita sekä ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa
- osaa arvioida muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä
- osaa kuvailla monipuolisesti muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista
- tunnistaa keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä

Sisältö

- muistiasiakkaan oikeudet
- muistiasiakkaan yksilöllisen hoidon- ja kuntoutuksen periaatteet
- muistiasiakkaan ja muistiperheiden mielekäs arki ja hyvä elämänlaatu
- muistiasiakkaan ymmärtävä kohtaaminen
- käyttäytymisen muutokset
- omaisten ja läheisten kohtaaminen, tukeminen ja yhteistyö
- muistikoti yhteisönä ja muistiasiakas yhteisönsä jäsenenä
- keskeiset kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmät

Oppimateriaalit

Materiaalia paljon Moodlessa. Opiskelijat tekevät myös itsenäisiä materiaalihakuja.
Pakolliset teokset:
* Semi Taina. 2015. Mieleen tatuoitu minuus.
* Semi, Taina ja Salmi, Tuija. 2016. Yötaivaan toivo.
* Pohjanvirta, Hillervo. 2012. Onko tänään eilen.
* Aavaluoma Sanna. 2015. Muistisairaan psykoterapeuttinen hoito ja hoiva
* Hyvän hoidon kriteeristö -työkirja (löytyy verkosta)
* Muistisairaudet - Käypähoitosuositus

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Essee
Etäopetus
Harjoitustehtävät
Laboraatio
Lähiopetus
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ Yhteistoiminnallinen oppiminen
Projekti
Reflektointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehdään osana projektiopintoja

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

1.-2. periodi

Lisätietoja opiskelijoille

mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opintojaksosta 4op integroituu projektiopintona Monitarpeisen iäkkään ihmisen arvokkaan elämän tukeminen -opintojakson kanssa, missä opiskelijat tekevät 6op:n laajuisen muistityön projektin.
Opintojaksosta 1op on lähiopiskelua,

Tutkinto-opiskelijat tekevät projektin.
Avoimen opiskelijalla oppimistekona lähiopiskelu sekä laaja kirjallinen tehtävä.

TUTKINTO-OPISKELIJOIDEN PROJEKTISTA SAATAVA ARVOSANA TULEE OPINTOREKISTERISSÄ SEKÄ TÄLLE, ETTÄ OPINTOJAKSOLLE ETTÄ MONITARPEISEN IÄKKÄÄN ARVOKKAAN ELÄMÄN TUKEMINEN -OPINTOJAKSOLLE.

Metropolian tietosuojaseloste: https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Englanniksi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Osallistuminen / läsnäolovaatimus
Työelämäpalaute


Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1-2)

tunnistaa keinoja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi

tunnistaa muistiasiakkaan hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet

tunnistaa muistiasiakkaan ja hänen läheistensä tuen tarpeita sekä ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa

luettelee muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä ja nimeää psykososiaalisia/ lääkkeettömiä menetelmiä muistiasiakkaan tukemiseksi

osaa kuvailla muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista

tunnistaa keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä sekä hyödyntää ja osaa kertoa tuloksista yleisellä tasolla





Hyvä (3-4)

löytää ratkaisuja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi

osaa kuvailla muistiasiakkaan hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet

tunnistaa muistiasiakkaan ja hänen läheistensä yksilöllisiä tuen tarpeita sekä selittää ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa

osaa arvioida muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä ja kuvailee psykososiaalisia/ lääkkeettömiä menetelmiä muistiasiakkaan tukemiseksi

osaa kuvailla monipuolisesti muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista

selittää keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmien käyttötarkoituksia sekä hyödyntää ja osaa tulkita niiden tuloksia





Kiitettävä (5)

löytää analyyttisesti perusteltuja ratkaisuja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi

osaa selittää ja arvioida muistiasiakkaan yksilöllisen hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet

Tunnistaa ja arvioi muistiasiakkaan ja hänen läheistensä yksilöllisiä tuen tarpeita sekä perustelee ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa

osaa arvioida muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä ja perustelee psykososiaalisten/ lääkkeettömien menetelmien käyttöä muistiasiakkaan tukemiseksi

perustelee analyyttisesti ja monipuolisesti muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista

perustelee keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmien käyttötarkoituksia sekä hyödyntää ja osaa arvioida niiden tuloksia





Arviointi: Tyydyttävä-Kiitettävä