Sosiaali- ja terveysalan palvelujen johtaminen (ylempi AMK): S1717S6
Opetussuunitelman tunnus: S1717S6
- Tutkintonimike
- Apuvälineteknikko (ylempi AMK)
- Bioanalyytikko (ylempi AMK)
- Ensihoitaja (ylempi AMK)
- Fysioterapeutti (ylempi AMK)
- Geronomi (ylempi AMK)
- Jalkaterapeutti (ylempi AMK)
- Kätilö (ylempi AMK)
- Optometristi (ylempi AMK)
- Osteopaatti (ylempi AMK)
- Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
- Suuhygienisti (ylempi AMK)
- Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
- Toimintaterapeutti (ylempi AMK)
- Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
- Sosionomi (ylempi AMK)
- Laajuus
- 90 op
- Kesto
- 2 vuotta (90 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2017
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen yleisenä tavoitteena on antaa
opiskelijalle mahdollisuus syventää teorian soveltamista käytäntöön, analyyttisia taitoja, projektin johtamisen sekä tutkimus- ja kehitystyöhön osallistumisen taitoja sekä sosiaalisia taitoja. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää valmiuksia soveltaa tutkimustietoa ja hyödyntää soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä työelämän kehittämiseksi sekä valmiuksia itsenäiseen vaativaan asiantuntijatyöhön. Tutkinto parantaa opiskelijan valmiuksia toimia nykyisissä ja tulevissa asiantuntija- ja johtotehtävissä tai yrittäjänä ja edistää hänen urakehitystään. Tutkinto tuottaa työelämän kehittäjiä ja uudistajia, joilla on tarvittava tutkimus- ja kehittämisosaaminen.
Opinnot rakentuvat Metropolian oppijan polun viitekehykseen, jossa keskeisiä
ydinasioita ovat työelämälähtöinen osaaminen, kehittämis-, innovaatio- ja tutkimustoiminnan tutkiva oppiminen ja kehittäminen, kansainvälisyys, elinikäinen oppiminen ja monialaisuus. Opiskelijat edustavat työelämää ja heillä on vähintään kolmen vuoden työkokemus koulutuksen alkaessa. Opiskelijat hyödyntävät aiempaa asiantuntemustaan ja työelämäyhteyttään opintojen aikana sekä luovat asiantuntijaverkostoja opiskelijoiden, korkeakoulun omien ja ulkopuolisten kouluttajien sekä alumnien kautta. Opinnoissa opiskelijat kehittyvät itsearvioinnissa ja itsensä ja muiden johtamisessa sekä kansainvälisissä ja kansallisissa viestintä- ja vuorovaikutustaidoissa. Kansainvälisyys toteutuu esimerkiksi ulkomaalaisten vierailijaluentojen, ulkomaamatkojen ja - vaihtojen sekä monialaisten kansainvälisten opintojen muodossa. Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen tavoitteena on antaa opiskelijalle työelämän kehittämisen edellyttämät laajat ja syvälliset tiedot sosiaali- ja terveydenhuollosta sekä tarvittavat teoreettiset tiedot vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä tai yrittäjänä toimimista varten. Opetuksessa painotetaan myös työelämässä vaadittavan hyvän viestintä- ja kielitaidon kehittymistä.
Metropolia Ammattikorkeakoulusta ylempään ammattikorkeakoulututkintoon valmistuneen opiskelijan osaamista kuvataan Eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen (EQF) ja
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston Arene ry:n suositusten mukaisesti.
Yleiset kompetenssit: Kompetenssien kuvaukset
Oppimisen taidot
• osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan
• osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja eri alojen näkökulmista
• kykenee ottamaan vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta
Eettinen osaaminen
• kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista
• osaa soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana ja työelämän kehittäjänä
• osaa tehdä ratkaisuja ottaen huomioon yksilön ja yhteisön näkökulmat
• osaa edistää tasa-arvoisuuden periaatteiden toteutumista työyhteisössä
• osaa edistää kestävän kehityksen periaatteiden ja yhteiskuntavastuun toteutumista
• kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen
Työyhteisön osaaminen
• osaa kehittää työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia
• osaa kehittää työelämän monialaista viestintää ja vuorovaikutusta
• osaa soveltaa tieto- ja viestintätekniikkaa tehtävissään
• osaa luoda verkostoja ja kumppanuuksia
• osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
• kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä tai yrittäjänä
Innovaatio-osaaminen
• osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
• osaa johtaa projekteja
• osaa johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
• osaa kehittää asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa toimintaa
Kansainvälistymisosaaminen
• kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään ja toiminnan kehittämisessä
• osaa toimia kansainvälisissä toimintaympäristöissä
• osaa ennakoida kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla ammattialallaan
Tutkintokohtaiset kompetenssit
Kompetenssien kuvaukset
Sosiaali- ja terveysalan osaaminen
• Kykenee hyödyntämään työtehtävissään laaja-alaisiaja pitkälle erikoistuneita sosiaali- ja terveysalan erityisosaamista vastaavia tietoja
• Hallitsee sosiaali- ja terveysalan käsitteet ja menetelmät, joita käyttää itsenäisen ajattelun ja/tai alansa kehittämisenperustana.
• Osaa toimia sosiaali- ja terveysalan monimuotoisissa ja muuttuvissa toimintaympäristöissä
Johtamisosaaminen
• Hallitsee eettisesti korkeatasoisen johtamistoiminnan
• Hallitsee johtamisessa strategisen osaamisen implementoinnin
• Osaa toimia moninaisten työyhteisöjen johtamistehtävissä
• Osaa arvioida johtamisen tuloksellisuutta ja onnistuneisuutta.
Palveluosaaminen
• Osaa kehittää yhteistyössä asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa yhteiskunnassa haluttuja sosiaali- ja terveyspalveluja
• Osaa soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja palvelujen tuottamisessa
• Tuntee palvelujensa markkinat ja markkinointiviestinnän
• Kykenee osallistumaan alansa palvelujen hankinta- ja kilpailutusprosesseihin
• Osaa ratkaista alansa vaativia palveluliiketoiminnan haasteita
Ammatilliset suuntautumiset:
Sosiaali- ja terveysalan palvelujen johtamisen ammatillisessa suuntautumisessa opiskelija voi hankkia osaamisen julkisten organisaatioiden työyhteisöjen päivittäisjohtamisen kehittämiseen muuttuvissa toimintaympäristöissä sekä yrittäjyyteen palveluliiketoiminnassa. Opetuksessa ovat sisältöinä tutkimus-, kehittämis -ja innovaatiotoiminnan opinnot ja sosiaali- ja terveysalan johtamisen yhteistä tietoperustaa rakentavat opinnot, valinnaiset syventävät opinnot sekä vapaasti valittavat opinnot.
Ensihoitopalvelujen johtamisen ammatillisessa suuntautumisessa tavoitteena on antaa opiskelijalle valmiudet johtaa ja kehittää ensihoidon palvelujärjestelmiä sekä toteuttaa ensihoidon palvelutason määrittelyä erilaisten sairastumis- ja onnettomuusriskien analysointien avulla. Lisäksi opiskelija saa valmiudet toimia erilaisissa ensihoidon asiantuntija- ja esimiestehtävissä sekä johtaa ensihoitopalvelun operatiivisia ja moniviranomaisyhteistyötilanteita.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Metropolia ammattikorkeakoulusta ammattikorkeakoulututkintoon valmistuneen opiskelijan osaamista kuvataan Eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen (EQF) ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston Arene ry:n suositusten mukaisesti. Opetussuunnitelma on kehitetty yhteistyössä työelämän, opiskelijoiden ja Metropolian Masters verkoston kanssa.
Opetussuunnitelmatyössä on huomioitu keskeisten työelämän ja sidosryhmien edustajien näkemykset tutkinto-ohjelmien tarpeista, työelämävastaavuudesta ja tulevaisuudesta.
Sosiaali- ja terveysalan johtaminen ylempää ammattikorkeakoulututkintoa kehitettäessä on huomioitu valtakunnalliset ja alueelliset sosiaali-ja terveydenhuollon strategiat. Tutkinto-ohjelmaa suunniteltaessa on kartoitettu sosiaali-ja terveysalan organisaatioiden ja toimijoiden näkökulmia tuevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon lähijohtamisen haasteisiin. Lisäksi suunnittelussa on hyödynnetty terveydenhuollon johtamisen kansallista ja kansainvälistä tutkimusta.
Tutkinto-ohjelman tavoitteena on vastata olemassa oleviin ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan kehittämis- ja johtamishaasteisiin. Parhaillaan on menossa suuri rakenteellinen muutosprosessi siitä, miten sosiaali- ja terveydenhuolto Suomessa kansallisesti ja alueellisesti järjestetään. Lisäksi uudistetaan paikallisia organisaatio- ja palvelurakenteita vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita. Organisaatioilta odotetaan tehokkuutta ja kustannusvaikuttavuutta. Työntekijöiden näkökulmasta olennaisia tekijöitä ovat autonomisuuden ja aloitteellisuuden sekä oppimisen mahdollisuudet työssä. Työyhteisöjen kehittämisessä keskeisiä asioita ovat moniammatillinen yhteistyö ja ongelmien ratkaisutaidot. Teknologian ja hoitomuotojen nopea kehittyminen tuovat jatkuvasti uusia oppimis- ja kehittämishaasteita työhön. Myös ympäristöön ja tuvallisuuteen liittyvät tekijät vaativat entistä enemmän suunnittelua ja kehittämistä. Tarvitaan myös osaajia, jotka kykenevät toimintayksikkötasolla kustannustietoiseen toiminnan johtamiseen.
Valittavissa syventävissä opinnoissa opiskelija syventää osaamistaan talouden johtamisen ja yrittäjyyden, työyhteisöjen kehittämiseen ja johtamiseen sekä toiminnan johtamiseen ja kehittämiseen liittyvissä opinnoissa. Ensihoitopalveluiden johtamisen ammatillisessa suuntautumisessa opiskelija syventää osaamistaan ensihoidon hallinnolliseen ja operatiiviseen johtamiseen liittyvissä opinnoissa. Opinnäytetyön ja siihen valmentavien tutkimuksellisen kehittämistyön opintoja on uudistettu ja yhtenäistetty Metropolian ylempien ammattikorkeakoulutukintojen yhteistyönä.
Lisätiedot
Sosiaali- ja terveysalan palvelujen johtamisen ammatillisessa suuntautumisessa valitaan Palveluliiketoiminta sosiaali- ja terveysalalla (20 op) tai Muuttuva johtajuus sosiaali- ja terveysalalla (20 op) opintokokonaisuuksien opintojaksot. Ensihoitopalveluiden johtamisen ammatillisessa suuntautumisessa valitaan Ensihoidon hallinnollisen ja operatiivisen johtamisen syventävät opinnot 20 op. Näitä opintoja voivat valita myös sairaanhoitajataustaiset opiskelijat (sairaanhoitajat, kätilöt ja terveydenhoitajat). Valittavissa olevat kokonaisuudet muodostuvat seuraavista jaksoista:
Palveluliiketoiminta sosiaali- ja terveysalalla 20 op
· Yrittäjyys sosiaali- ja terveyspalveluissa, 5 op
· Yrityksen liiketoiminnan johtaminen, 5 op
· Prosessit, laatu ja potilas-asiakasturvallisuus, 5 op
· Kilpailutus ja julkiset hankinnat sosiaali- ja terveysalalla, 5 op
Muuttuva johtajuus sosiaali- ja terveysalalla 20 op
· Moninaisuuden johtaminen sosiaali- ja terveysalalla, 5 op
· Henkilöstövoimavarojen johtaminen muuttuvissa organisaatioissa, 5 op
· Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla, 5 op
· Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla, 5 op
Ensihoidon hallinnollisen ja operatiivisen johtamisen syventävät opinnot 20 op
· Ensihoidon ajankohtaiset teemat 5 op
· Ensihoidon operatiivinen johtaminen 5op
· Turvallisuusjohtaminen 5 op
· Palvelutason määrittäminen ja varautuminen 5 op
- Lataa liite Arviointikriteerit, S1717S6 ja S1517S6 (pdf, 0.00 t)
- Lataa liite Assessment criteria, S1717S6 & S1517S6 (pdf, 0.00 t)
- Lataa liite Engl_ONT_arviointikriteerit_Metropolia_Master%27s (2) (pdf, 0.00 t)
- Lataa liite ONT arviointikriteerit Metropolia Master%27s (pdf, 0.00 t)
- Lataa liite Sosiaali- ja terveysalan palvelujen johtaminen 2017 (pdf, 0.00 t)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2017-2018 | 2018-2019 | Syksy 2017 | Kevät 2018 | Syksy 2018 | Kevät 2019 | 1. / 2017 | 2. / 2017 | 3. / 2018 | 4. / 2018 | 1. / 2018 | 2. / 2018 | 3. / 2019 | 4. / 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1416S6-1018 |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta
(Valitaan kaikki ) |
40 | ||||||||||||||
S000CO35 | Tutkimustyön lähtökohdat, prosessit ja menetelmät | 5 | ||||||||||||||
S000CO36 | Projektitoiminta ja tutkimuksellinen kehittämistyö | 5 | ||||||||||||||
S000CO37 | Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte | 30 | ||||||||||||||
S1717S6-1000 |
Sosiaali- ja terveysalan palvelujen johtamisen yhteiset opinnot
(Valitaan kaikki ) |
20 | ||||||||||||||
S000CX77 | Itsensä ja strateginen työyhteisön johtaminen | 5 | ||||||||||||||
S000CX79 | Talouden johtaminen | 5 | ||||||||||||||
S000CX80 | Sosiaali- ja terveysalan palvelujen vastuullinen johtaminen | 5 | ||||||||||||||
S000CX81 | Näyttöön perustuva johtaminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 | ||||||||||||||
S1416S6-1020 |
Sosiaali- ja terveysalan palvelujen johtamisen valinnaiset syventävät opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | ||||||||||||||
S1717S6-1001 |
Palveluliiketoiminta
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | ||||||||||||||
S000CO43 | Yrittäjyys sosiaali- ja terveyspalveluissa | 5 | ||||||||||||||
S000CX82 | Yrityksen liiketoiminnan johtaminen | 5 | ||||||||||||||
S000CO47 | Prosessit, laatu ja potilas - asiakasturvallisuus sosiaali- ja terveysalalla | 5 | ||||||||||||||
S000CX84 | Kilpailutus ja julkiset hankinnat sosiaali- ja terveysalalla | 5 | ||||||||||||||
S1717S6-1002 |
Muuttuva johtajuus sosiaali- ja terveysalalla
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | ||||||||||||||
S000CO46 | Moninaisuuden johtaminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 | ||||||||||||||
S000CX86 | Henkilöstövoimavarojen johtaminen muuttuvissa organisaatioissa | 5 | ||||||||||||||
S000CO42 | Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla | 5 | ||||||||||||||
S000CX88 | Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla | 5 | ||||||||||||||
S1416S6-1024 |
Ensihoidon hallinnollisen ja operatiivisen johtamisen syventävät opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | ||||||||||||||
S000CO92 | Ensihoidon ajankohtaiset teemat | 5 | ||||||||||||||
S000CO93 | Ensihoidon operatiivinen johtaminen | 5 | ||||||||||||||
S000CO94 | Turvallisuusjohtaminen | 5 | ||||||||||||||
S000CO95 | Ensihoidon palvelutason määrittäminen ja varautuminen | 5 | ||||||||||||||
S1717S6-1003 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | ||||||||||||||
Yhteensä | 90 | 75 | 40 | 34.2 | 40.8 | 32.5 | 7.5 | 16.3 | 18 | 20.5 | 20.5 | 16.3 | 16.3 | 3.8 | 3.8 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::ylempi amk-tutkinto
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; sekä 3) opinnäytetyö. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 423/2005 4 § Opintojen rakenne)
sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen::kompetenssit
yamk::yamk-tutkintojen yhteiset kompetenssit (2010)
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto (2010) Suositus tutkintojen kansallisen viitekehyksen (NQF) ja tutkintojen yhteisten kompetenssien soveltamisesta ammattikorkeakouluissa; ylempi ammattikorkeakoulututkinto.
Eettinen osaaminen
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Innovaatio-osaaminen
- osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Kansainvälistymisosaaminen
- kykenee kansainväliseen viestin-tään työtehtävissään ja toiminnan kehittämisessä |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Oppimisen taidot
- osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Työyhteisöosaaminen
- osaa kehittää työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Tutkimustyön lähtökohdat, prosessit ja menetelmät |
Projektitoiminta ja tutkimuksellinen kehittämistyö |
Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte |
Itsensä ja strateginen työyhteisön johtaminen |
Talouden johtaminen |
Sosiaali- ja terveysalan palvelujen vastuullinen johtaminen |
Näyttöön perustuva johtaminen sosiaali- ja terveysalalla |
Yrittäjyys sosiaali- ja terveyspalveluissa |
Yrityksen liiketoiminnan johtaminen |
Prosessit, laatu ja potilas - asiakasturvallisuus sosiaali- ja terveysalalla |
Kilpailutus ja julkiset hankinnat sosiaali- ja terveysalalla |
Moninaisuuden johtaminen sosiaali- ja terveysalalla |
Henkilöstövoimavarojen johtaminen muuttuvissa organisaatioissa |
Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla |
Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla |
Ensihoidon ajankohtaiset teemat |
Ensihoidon operatiivinen johtaminen |
Turvallisuusjohtaminen |
Ensihoidon palvelutason määrittäminen ja varautuminen |
Sosiaali- ja terveysalan palveluiden johtaminen: kompetenssit (2016)
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
S1416S6-1018 |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta
(Valitaan kaikki ) |
40 |
S000CO35 | Tutkimustyön lähtökohdat, prosessit ja menetelmät | 5 |
S000CO36 | Projektitoiminta ja tutkimuksellinen kehittämistyö | 5 |
S000CO37 | Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte | 30 |
S1717S6-1000 |
Sosiaali- ja terveysalan palvelujen johtamisen yhteiset opinnot
(Valitaan kaikki ) |
20 |
S000CX77 | Itsensä ja strateginen työyhteisön johtaminen | 5 |
S000CX79 | Talouden johtaminen | 5 |
S000CX80 | Sosiaali- ja terveysalan palvelujen vastuullinen johtaminen | 5 |
S000CX81 | Näyttöön perustuva johtaminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 |
S1416S6-1020 |
Sosiaali- ja terveysalan palvelujen johtamisen valinnaiset syventävät opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20 ) |
20 |
S1717S6-1001 |
Palveluliiketoiminta
(Valitaan opintopisteitä: 20 ) |
20 |
S000CO43 | Yrittäjyys sosiaali- ja terveyspalveluissa | 5 |
S000CX82 | Yrityksen liiketoiminnan johtaminen | 5 |
S000CO47 | Prosessit, laatu ja potilas - asiakasturvallisuus sosiaali- ja terveysalalla | 5 |
S000CX84 | Kilpailutus ja julkiset hankinnat sosiaali- ja terveysalalla | 5 |
S1717S6-1002 |
Muuttuva johtajuus sosiaali- ja terveysalalla
(Valitaan opintopisteitä: 20 ) |
20 |
S000CO46 | Moninaisuuden johtaminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 |
S000CX86 | Henkilöstövoimavarojen johtaminen muuttuvissa organisaatioissa | 5 |
S000CO42 | Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla | 5 |
S000CX88 | Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla | 5 |
S1416S6-1024 |
Ensihoidon hallinnollisen ja operatiivisen johtamisen syventävät opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20 ) |
20 |
S000CO92 | Ensihoidon ajankohtaiset teemat | 5 |
S000CO93 | Ensihoidon operatiivinen johtaminen | 5 |
S000CO94 | Turvallisuusjohtaminen | 5 |
S000CO95 | Ensihoidon palvelutason määrittäminen ja varautuminen | 5 |
S1717S6-1003 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10 ) |
10 |