Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistäminen ja ravitsemusLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00EB62

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
-osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
- osaa soveltaa ravitsemusneuvontaa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa

Sisältö

Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja tieteellinen perusta
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen ohjelmat ja suositukset
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Terveysohjauksen menetelmät ja varhainen puuttuminen
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemustilan arviointi yleisellä tasolla
Sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ulla Marjosola
  • Merja Lahdenperä
Vastuuopettaja

Ulla Marjosola

Ryhmät
  • SXP24K2
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
-osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
- osaa soveltaa ravitsemusneuvontaa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa

Sisältö

Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja tieteellinen perusta
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen ohjelmat ja suositukset
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Terveysohjauksen menetelmät ja varhainen puuttuminen
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemustilan arviointi yleisellä tasolla
Sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa

Aika ja paikka

Syksy 2024

Oppimateriaalit

Päivittyvät Moodle -materiaalit

Suomen viralliset ravitsemussuositukset
https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot etäyhteydellä
Ohjatut tehtävät
Verkko-opetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei harjoittelua

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Duodecim Oppiportin verkkotestit
Verkkotehtävät
Tiimityöt

Kansainvälisyys

Opintojaksolla voi osallistua kansainvälisiä opiskelijoita tai luennoitsijoita. Näistä tiedotetaan ennen kurssin alkua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harkinnan varainen AHOT

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135t
2,5 op opiskelu virtuaaliympäristössä
2 op itsenäinen-/tiimiopiskelu
0,5 osallistuminen luennoille

Sisällön jaksotus

1. Terveyden edistäminen, mitä se on?
2. Elintavat, ravitsemus ja oman terveyden kartoitus
3. Health Promotion & Health Literacy - Terveyden edistäminen teoriat ja mallit
4. Suomalaisten terveys ja taustatekijät
- elintapojen/ terveystottumusten puheeksi ottaminen ja elintapamuutoksessa tukeminen

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Orientaatioluennoilla ja seminaareissa LÄSNÄOLOVELVOITE

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen lähiopetukseen / ETÄ- toteutukseen
Itsenäinen/tiimiopiskelu verkossa
Oma ruokapäiväkirja ja sen raportointi
Oppimistehtävät

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

18.03.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ulla Marjosola
  • Merja Lahdenperä
Vastuuopettaja

Ulla Marjosola

Ryhmät
  • SXP23S1
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
-osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
- osaa soveltaa ravitsemusneuvontaa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa

Sisältö

Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja tieteellinen perusta
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen ohjelmat ja suositukset
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Terveysohjauksen menetelmät ja varhainen puuttuminen
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemustilan arviointi yleisellä tasolla
Sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa

Aika ja paikka

Kevät 2024

Oppimateriaalit

Päivittyvät Moodle -materiaalit

Suomen viralliset ravitsemussuositukset
https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento 2 kontaktia orientaatio ja ravitsemusluento muut etäyhteydellä
Ohjatut tehtävät
Verkko-opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Duodecim Oppiportin verkkotestit
Verkkotehtävät
Tiimityöt

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harkinnan varainen AHOT

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135t
2,5 op opiskelu virtuaaliympäristössä
2 op itsenäinen-/tiimiopiskelu
0,5 osallistuminen luennoille

Sisällön jaksotus

1. Terveyden edistäminen, mitä se on?
2. Elintavat, ravitsemus ja oman terveyden kartoitus
3. Health Promotion & Health Literacy - Terveyden edistäminen teoriat ja mallit
4. Suomalaisten terveys ja taustatekijät
- elintapojen/ terveystottumusten puheeksi ottaminen ja elintapamuutoksessa tukeminen

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Orientaatioluennoilla ja seminaareissa LÄSNÄOLOVELVOITE

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen lähiopetukseen / ETÄ- toteutukseen
Itsenäinen/tiimiopiskelu verkossa
Oma ruokapäiväkirja ja sen raportointi
Oppimistehtävät

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 21.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 28

Koulutus
  • Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ulla Marjosola
  • Merja Lahdenperä
Vastuuopettaja

Ulla Marjosola

Ryhmät
  • SXP23K2A
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, RYHMÄ A
  • SXP23K2
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
-osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
- osaa soveltaa ravitsemusneuvontaa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa

Sisältö

Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja tieteellinen perusta
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen ohjelmat ja suositukset
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Terveysohjauksen menetelmät ja varhainen puuttuminen
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemustilan arviointi yleisellä tasolla
Sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa

Aika ja paikka

Syksy 2023

Oppimateriaalit

Päivittyvät Moodle -materiaalit

Suomen viralliset ravitsemussuositukset
https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento 2 kontaktia orientaatio ja ravitsemusluento muut etäyhteydellä
Ohjatut tehtävät
Verkko-opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Duodecim Oppiportin verkkotestit
Verkkotehtävät
Tiimityöt

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harkinnan varainen AHOT

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135t
2,5 op opiskelu virtuaaliympäristössä
2 op itsenäinen-/tiimiopiskelu
0,5 osallistuminen luennoille

Sisällön jaksotus

1. Terveyden edistäminen, mitä se on?
2. Elintavat, ravitsemus ja oman terveyden kartoitus
3. Health Promotion & Health Literacy - Terveyden edistäminen teoriat ja mallit
4. Suomalaisten terveys ja taustatekijät
- elintapojen/ terveystottumusten puheeksi ottaminen ja elintapamuutoksessa tukeminen

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Orientaatioluennoilla ja seminaareissa LÄSNÄOLOVELVOITE

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen lähiopetukseen / ETÄ- toteutukseen
Itsenäinen/tiimiopiskelu verkossa
Oma ruokapäiväkirja ja sen raportointi
Oppimistehtävät

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 26.05.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 21.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 28

Koulutus
  • Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ulla Marjosola
  • Merja Lahdenperä
Vastuuopettaja

Ulla Marjosola

Ryhmät
  • SXP23K2B
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, RYHMÄ B
  • SXP23K2
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
-osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
- osaa soveltaa ravitsemusneuvontaa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa

Sisältö

Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja tieteellinen perusta
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen ohjelmat ja suositukset
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Terveysohjauksen menetelmät ja varhainen puuttuminen
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemustilan arviointi yleisellä tasolla
Sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa

Aika ja paikka

Syksy 2023

Oppimateriaalit

Päivittyvät Moodle -materiaalit

Suomen viralliset ravitsemussuositukset
https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento 2 kontaktia orientaatio ja ravitsemusluento muut etäyhteydellä
Ohjatut tehtävät
Verkko-opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Duodecim Oppiportin verkkotestit
Verkkotehtävät
Tiimityöt

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harkinnan varainen AHOT

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135t
2,5 op opiskelu virtuaaliympäristössä
2 op itsenäinen-/tiimiopiskelu
0,5 osallistuminen luennoille

Sisällön jaksotus

1. Terveyden edistäminen, mitä se on?
2. Elintavat, ravitsemus ja oman terveyden kartoitus
3. Health Promotion & Health Literacy - Terveyden edistäminen teoriat ja mallit
4. Suomalaisten terveys ja taustatekijät
- elintapojen/ terveystottumusten puheeksi ottaminen ja elintapamuutoksessa tukeminen

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Orientaatioluennoilla ja seminaareissa LÄSNÄOLOVELVOITE

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen lähiopetukseen / ETÄ- toteutukseen
Itsenäinen/tiimiopiskelu verkossa
Oma ruokapäiväkirja ja sen raportointi
Oppimistehtävät

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

13.03.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ulla Marjosola
  • Merja Lahdenperä
Vastuuopettaja

Ulla Marjosola

Ryhmät
  • SXP22S1
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
-osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
- osaa soveltaa ravitsemusneuvontaa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa

Sisältö

Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja tieteellinen perusta
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen ohjelmat ja suositukset
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Terveysohjauksen menetelmät ja varhainen puuttuminen
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemustilan arviointi yleisellä tasolla
Sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa

Aika ja paikka

Kevät 2023

Oppimateriaalit

Päivittyvät Moodle -materiaalit

Suomen viralliset ravitsemussuositukset
https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento 2 kontaktia orientaatio ja ravitsemusluento muut etäyhteydellä
Ohjatut tehtävät
Verkko-opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Duodecim Oppiportin verkkotestit
Verkkotehtävät
Tiimityöt

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harkinnan varainen AHOT

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135t
2,5 op opiskelu virtuaaliympäristössä
2 op itsenäinen-/tiimiopiskelu
0,5 osallistuminen luennoille

Sisällön jaksotus

1. Terveyden edistäminen, mitä se on?
2. Elintavat, ravitsemus ja oman terveyden kartoitus
3. Health Promotion & Health Literacy - Terveyden edistäminen teoriat ja mallit
4. Suomalaisten terveys ja taustatekijät
- elintapojen/ terveystottumusten puheeksi ottaminen ja elintapamuutoksessa tukeminen

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Orientaatioluennoilla LÄSNÄOLOVELVOITE

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen lähiopetukseen / ETÄ- toteutukseen
Itsenäinen/tiimiopiskelu verkossa
Oma ruokapäiväkirja ja sen raportointi
Oppimistehtävät

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 15.05.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 22.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 28

Koulutus
  • Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ulla Marjosola
  • Merja Lahdenperä
Vastuuopettaja

Ulla Marjosola

Ryhmät
  • SXP22K2
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
-osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
- osaa soveltaa ravitsemusneuvontaa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa

Sisältö

Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja tieteellinen perusta
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen ohjelmat ja suositukset
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Terveysohjauksen menetelmät ja varhainen puuttuminen
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemustilan arviointi yleisellä tasolla
Sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa

Aika ja paikka

Syksy 2022

Oppimateriaalit

Päivittyvät Moodle -materiaalit

Suomen viralliset ravitsemussuositukset
https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento 2 kontaktia orientaatio ja ravitsemusluento muut etäyhteydellä
Ohjatut tehtävät
Verkko-opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Duodecim Oppiportin verkkotestit
Verkkotehtävät
Tiimityöt

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harkinnan varainen AHOT

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135t
2,5 op opiskelu virtuaaliympäristössä
2 op itsenäinen-/tiimiopiskelu
0,5 osallistuminen luennoille

Sisällön jaksotus

1. Terveyden edistäminen, mitä se on?
2. Elintavat, ravitsemus ja oman terveyden kartoitus
3. Health Promotion & Health Literacy - Terveyden edistäminen teoriat ja mallit
4. Suomalaisten terveys ja taustatekijät
- elintapojen/ terveystottumusten puheeksi ottaminen ja elintapamuutoksessa tukeminen

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Orientaatioluennoilla LÄSNÄOLOVELVOITE

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen lähiopetukseen / ETÄ- toteutukseen
Itsenäinen/tiimiopiskelu verkossa
Oma ruokapäiväkirja ja sen raportointi
Oppimistehtävät

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

14.03.2022 - 01.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 28

Koulutus
  • Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ulla Marjosola
  • Merja Lahdenperä
Vastuuopettaja

Ulla Marjosola

Ryhmät
  • SXP21S1
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
-osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
- osaa soveltaa ravitsemusneuvontaa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa

Sisältö

Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja tieteellinen perusta
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen ohjelmat ja suositukset
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Terveysohjauksen menetelmät ja varhainen puuttuminen
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemustilan arviointi yleisellä tasolla
Sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa

Aika ja paikka

Kevät 2022

Oppimateriaalit

Päivittyvät Moodle -materiaalit

Suomen viralliset ravitsemussuositukset
https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento 2 kontaktia orientaatio ja ravitsemusluento muut etäyhteydellä
Ohjatut tehtävät
Verkko-opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Testit
Verkkotehtävät
Tiimityöt

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harkinnan varainen AHOT

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135t
2,5 op opiskelu virtuaaliympäristössä
2 op itsenäinen-/tiimiopiskelu
0,5 osallistuminen luennoille

Sisällön jaksotus

1.Elintavat ja oma terveyden kartoitus
2.Health Promotion & Health Literacy - Terveyden edistäminen ja terveyden lukutaito
3.Suomalaisten terveys
4.Elintapojen/ terveystottumusten puheeksi ottaminen ja elintapamuutoksessa, tukeminen
5. Terveyden edistämisen teoriat ja mallit

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Orientaatioluennoilla LÄSNÄOLOVELVOITE

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen lähiopetukseen / ETÄ- toteutukseen
Itsenäinen/tiimiopiskelu verkossa
Oma ruokapäiväkirja ja sen raportointi
Oppimistehtävät