Markkinointitiedon hallintaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: LEBS301
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää markkinointitiedon merkityksen markkinoinnin suunnittelussa, toteutuksessa ja seurannassa
- osaa hankkia, hallita ja arvioida tietoa
- tuntee tyypillisimmät kaupalliset tutkimustyypit, tutkimusmenetelmät ja –prosessin
- kykenee toteuttamaan sekä määrällisiä että laadullisia pienimuotoisia markkinatutkimuksia ja raportoimaan tutkimustulokset
- osaa ostaa tietoa: kykenee laatimaan tarjouspyynnön ja tutkimustoimeksiannon ja arvioimaan tiedontarjoajien palvelutarjontaa ja saamaansa tarjousta
- osaa arvioida tutkimustiedon luotettavuutta
Sisältö
Markkinoinnin suunnittelussa ja seurannassa tarvittavan tiedon hankinta, hallinta ja arviointi:
- markkinointitutkimuksen perusteet, tutkimustyypit ja tutkimusprosessi
- määrällisen ja laadullisen tutkimuksen suunnittelu, tekeminen, analysointi ja raportointi ajanmukaisia menetelmiä ja välineitä käyttäen
- kaupallisten tutkimuslaitosten tarjontaan tutustuminen ja tiedon ostaminen
- projektityöskentelyyn harjaantuminen.
Esitietovaatimukset
Markkinoinnin perusteet
Tilastollinen analyysi