Siirry suoraan sisältöön

Vanhan ihmisen kuntoutumisen edistäminen ja geroteknologiaLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: SV00AA65

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Geronomiopiskelija hyödyntää työskentelyssään kuntoutumista edistävää työtapaa tukien vanhan ihmisen aktiivista roolia arjen toiminnoissa. Hän ymmärtää, että kuntoutus sisältää vanhaan ihmiseen liittyvien toimenpiteiden rinnalla tämän ympäristöihin vaikuttamisen. Opiskelija tunnistaa erilaisia kuntoutuksen perus- ja lähipalveluiden, yhteisö- ja kotikuntoutuksen sekä vertaistuen käyttöön liittyviä keinoja. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä vanhan ihmisen arjen selviytymistä edistäviä apukeinoja ja -välineitä. Hän osaa arvioida niiden tarvetta, käynnistää apuvälineiden hankintaprosessin ja konsultoida tarvittaessa kuntoutuksen asiantuntijoita. Opiskelija tunnistaa käyttäjälähtöisen geroteknolgian tarjoamat mahdollisuudet vanhustyössä. Hän osaa ohjata vanhaa ihmistä ja tämän läheisiä apuvälineiden ja gerotekonlogian käytössä. Opiskelija osaa arvioida asunnon muutostöiden tarpeita ja käynnistää asunnonmuutostyöprosessin.

Sisältö

Kuntouttava arki. Kuntoutumista edistävä työtapa ja sen mahdollisuudet vanhan ihmisen voimavarojen vahvistamisessa. Apuvälineet ja käyttäjälähtöinen geroteknologia vanhan ihmisen arjen selviytymisen edistäjinä. Ympäristön esteettömyys, turvallisuus ja toimintakykyä edistävät ominaisuudet ja näitä ohjaavat säädökset. Koti - ja toimintaympäristön suunnittelu ja muutostyöt.
Harjoittelu 2 op.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.

Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Siirry alkuun