Valaistus ja toimintakykyLaajuus (3 op)
Opintojakson tunnus: TH00AA27
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee valaistustekniikan suureet. Hän osaa arvioida valaistuksen osa-alueita käyttäjälähtöisesti tarkoituksenmukaisin menetelmin ja mittarein. Opiskelija hyödyntää tietoa hyvän valaistuksen osatekijöistä toimintakykyä edistävien ratkaisujen luomiseksi.
Sisältö
Valaistussuureet, mittaukset ja arviointi.
Hyvän valaistuksen osa-alueet.
Valaistus toimintakykyä edistävien ratkaisujen luomisessa.
Esitietovaatimukset
Suositeltava opintojen ajankohta 3. tai 4. vuosi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Lisätiedot
Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään kaksi portaista arviointikehikkoa, jollei opintojaksolle ole erikseen opintojaksokohtaisia arviointikriterejä.
Opiskelijan osaamisen arviointi, Arviointikehikko
I Osaamisen kehittyminen: Vaihe 1